شماره ۳۰۵۹ | ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
دانشگاه های آمریکا و اروپا درمعرض انقلاب ضد اسرائیلی و ماجرای بیم و امیدهای کنکور

درگیری‌های شدید پلیس و گارد ملی آمریکا با دانشجویان معترض  به آدمکشی اسرائیل در نوار غزه، همچنین برگزاری نوبت نخست آزمون سراسری سال 1403، مهم‌ترین موضوعاتی بودند که ظرف 25 ساعت اخیر مورد توجه فعالان فضای مجازی قرار گرفتند.

بازتاب حمایت بی‌سابقه دانشجویان غربی از مردم غزه در فضای مجازی
سیر صعودی اعتراضات دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا به جنایات اسرائیل در قبال مردم فلسطین و شورش آن‌ها بر علیه حمایت ایالات متحده از عملیات نسل‌کشی رژیم صهیونیستی، در فضای مجازی نیز بی‌واکنش نماند و کاربران شبکه‌های اجتماعی این انقلاب دانشجویی را مورد توجه خود قرار دادند. در ادامه تعدادی از نظرات ابراز شده در این ‌خصوص را مرور می‌کنیم: «مارشا بلکبرن سناتور ایالت تنسی دیروز در یک توئیت از دولت بایدن خواست همه دانشجویان خارجی حامی حماس را از آمریکا اخراج کرده و وام دانشجویی به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین را هم قطع کند. خب خانم سناتور در جریان نیستن که اتفاقاً عمده بچه‌هایی که کف خیابون اومدن آمریکایی هستن و نه به قول ایشون خارجی. پس گرفتن وام‌ها هم بعیده به مذاق بانک‌ها خوش بیاد. بیراه نیست اگه بگیم وضعیت بین آمریکا و اسرائیل چیزی شبیه اره شده!»، «به واقع شاهد صحنه‌های آخرالزمانی هستیم. آزادی‌خواهی مردم جهان با صدای Free free Palestine توی هوا داره موج می‌زنه. دانشگاه‌های آمریکا هم دارن از کنترل خارج می‌شن»، «این فیلم در توئیتر منتشر شده: نیروهای پلیس آتلانتا وارد محوطه دانشگاه اموری شدن و یک زن رو به‌ جرم شرکت در اعتراضات ضد اسرائیلی بازداشت می‌کنن. اون در حالی که دستاش رو بستن و می‌برن به فیلمبردار می‌گه به دفتر دپارتمان فلسفه اطلاع بده من رو بازداشت کردن، من نوئل مکافی رئیس دپارتمان فلسفه هستم. همین فیلم کوتاه برای اثبات ضربه به اعتبار اسرائیل در کل جامعه آمریکا کفایت می‌کنه»، «پدر آمریکایی وسط تظاهرات دانشجوها رو به دوربین می‌گه دخترم دانشجوی دانشگاه کالیفرنیاست و داره علیه اسرائیل تظاهرات می‌کنه. بعد تاکید می‌کنه دختر منم مثل این همه بچه که در غزه هستن، من خودم رو جای پدرهاشون می‌ذارم که به دست اسرائیل کشته می‌شن. حالا اومدم دانشگاه برای حمایت از دخترم و حتی اگه به خاطر فلسطین زندانی بشه، خوشحال‌ترین پدر دنیا می‌شم»، «در روزهای اخیر بیش از ۱۰۰ دانشجوی آمریکایی حامی فلسطین که در دانشگاه کلمبیا تجمع کرده بودن، بازداشت شدن. برخی‌شون معلق شدن و تعدادی هم به کمیته انضباطی دانشگاه معرفی شدن. حالا دانشجوها کلاس‌ها رو تعطیل کردن و در محوطه‌ دانشگاه چادر زدن. چه کسی این روزهای آمریکا رو پیش‌بینی می‌کرد»، «دوربین‌ها دانشجوهای آمریکایی رو نشون می‌دن با پلاکاردی که روش نوشته «آمریکایی واقعی در کنار غزه می‌ایسته». دانشگاه‌هایی که دارن به اعتراضات می‌پیوندن روزبه‌روز در حال افزایش هستن و تا حالا دانشجوهای دانشگاه‌های برکلی، ییل، نیویورک و امرسون هم به اعتراض‌ها پیوستن. این همون ضربه‌ «غیرقابل ترمیم» بود که رهبرانقلاب فرمودن»، «ورود پلیس به محوطه دانشگاه، تعطیلی کلاس‌ها، اخراج اساتید، دستگیری دانشجوها و تهدید اونا به برخورد چکشی مواردی بودن که همیشه آمریکایی‌ها به ایران نسبت می‌دادن اما حالا کل این موارد مقابل چشم همه داخل خود آمریکا در حال رخ دادن هستن»، «پس از جنگ ویتنام هیچ‌گاه دانشگاه‌های آمریکا اینگونه که اکنون شاهد تظاهرات ضد جنگ است، شاهد برخورد و سرکوب توسط نیروهای پلیس نبوده است، حتی بر سر جنگ عراق. اسرائیل جنگ روایت‌ها را در جهان، از جمله در آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی خود، باخته است».
واکنش‌های کاربران فضای مجازی به برگزاری آزمون کنکور سراسری
با فرا رسیدن موعد برگزاری کنکور سراسری، این آزمون قدیمی و استرس‌زا به بحث نخست جوانان در فضای مجازی تبدیل شده و هر کس به فراخور حال خود و تجربه‌ای که با این آزمون داشته و دارد نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. در ادامه تعدادی از نظرات کنکوری کاربران شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی را می‌خوانیم: «ده بار گفتم. بازم می‌گم. صد بار دیگه‌ام بخونش. کنکور معیار سنجش هوش، تلاش، لیاقت و یا استعداد نیست! موفق شدی. اوکی باعث افتخاری. نشدی؟ فدای سرت. کنکور بخشی از داستانت نبوده. به زودی راه خودت رو، استعداد پنهان خودت رو و علاقه اصلی خودت رو پیدا می‌کنی و موفق می‌شی. شک نکن. پس سخت ‌نگیر»، «به عنوان کسی که رتبه سه رقمی در کنکور آورده بهتون تاکید می‌کنم برید و یه مهارت در کنار درس خوندن یاد بگیرید. این مسیر تضمین شده‌ست»، «من یه بار الکی رفتم کنکور هنر دادم. حتی نمی‌دونستم (و نمی‌دونم) داوطلبان این رشته باید چه کتاب‌هایی می‌خوندن. حدس می‌زنید رتبه‌ام چند شد؟ صد و خورده‌ای!»، «کنکور فقط برای ده دوازده هزار نفر اول آب و نون می‌شه. من نه رشته مدرسه‌ام به رشته دانشگاهم ربط داشت، نه توی دانشگاه چیزی در مورد کاری که دارم انجام می‌دم یاد گرفتم. تمام مهارتم با دوره دیدن کامل شده. تنها چیزی که از کنکور موند برام اثرات استرس و ناراحتی بود که 6 سال پیش بهم وارد شد»، «بعد گذشت 10 سال هنوز با دیدن کارت ورود به جلسه‌ام استرس می‌گیرم»، «کنکور نمی‌تونه به تنهایی غربالی برای هوش و استعداد باشه. خیلی‌ها در کنکور موفق نمی‌شن ولی بعدش راه خودشون رو ادامه می‌دن یا در تحصیلات به درجات بالا می‌رسن یا کار و کسب بزرگی راه می‌ندازن یا ابداع و اختراعی و…»، «به عنوان کسی که ۳ بار کنکور داده می‌خوام همین جا اعلام کنم که درصد ناچیزی از آینده‌تون به نتیجه کنکورتون بستگی داره. کلی آدم بودن که رتبه‌های بالایی آوردن و دستاوردی ندارن. همین‌طور کلی آدم بودن که شاگرد رفوزه کلاس‌شون بودن و وضعیت زندگی‌شون الان خوبه»، «9 سال پیش وقتی سر جلسه کنکور ۹۴ بودم و می‌دونستم خراب کردم خیلی ناراحت بودم. 9 سال بعد که بشه امروز اما توی همون جایگاهی‌ام که می‌خواستم. از این بابت خوشحالم. اما صادقانه باید بگم چیزی که فکرش رو می‌کردیم نبود!»، «من ۳ سال پیش توی چنین شبی آروم‌ترین آدم روی زمین بودم و صبح‌ا‌ش اصلاً استرس نداشتم چون فکر می‌کردم بعد از کنکور آزادترین آدم روی زمینم. کارم رو انجام دادم. آزاد شدم، ولی نمی‌دونستم نتیجه‌اش روزی ۱۶ ساعت درس خوندنه و قراره شروع دردسرهام باشه! بچه‌ها کنکور آخر راه نیست، خودتون رو تباه نکنید»،  «بچه‌هایی که کنکور دارین، براتون آرزوی موفقیت می‌کنم. امیدوارم همون چیزی که می‌خوایین براتون اتفاق بیوفته. اگرم به هر دلیلی نشد و نتونستین خودتون رو سرزنش نکنین و ناامید نشین. قبول نشدن توی کنکور به معنی تموم شدن زندگی و فرصت‌هاتون نیست».

 


تعداد بازدید :  23