شماره ۳۰۵۹ | ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
صعود یوزها به فینال جام ملت‌های فوتسال آسیا
پنالتی با طعم عسل
تیم‌ملی فوتسال ایران با شکست ازبکستان به فینال رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا صعود کرد

  [شهروند] بعد از برتری قاطعانه برابر قرقیزستان و صعود مقتدرانه شاگردان وحید شمسایی به نیمه نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا، روز گذشته یوزهای ایرانی در این مرحله به مصاف ازبکستان رفتند. این بازی از ساعت 17:30 آغاز شد و درنهایت این ملی‌پوشان کشور ما بودند که بعد از تساوی 3 بر 3 در وقت‌های قانونی مسابقه، در ضربات پنالتی از سد ازبکستان گذشتند و حریف تایلند در فینال این رقابت‌ها شدند.

جذاب، تماشایی و پرگل اما بدون برنده در وقت قانونی
شاگردان وحید شمسایی که در مرحله گروهی ابتدا با نتیجه 3 بر یک از سد افغانستان گذشته بودند، در دو دیدار بعدی در گروه خود به مصاف تیم‌های بحرین و کویت رفتند و درنهایت به ترتیب با نتایج 5 بر 3 و 4 بر صفر از سد این دو تیم گذشتند. آنها در نخستین مرحله حذفی به مصاف قرقیزستان رفتند و این تیم را هم با نتیجه قاطع 6 بر یک از پیش‌رو برداشتند تا حریف ازبکستان در نیمه نهایی رقابت‌ها شوند.
تیم‌ملی کشورمان در این مسابقه با ترکیب مسعود محمدی، محمدحسین درخشانی، سالار آقاپور، مهدی کریمی و بهروز عظیمی وارد میدان شد و در مقابل شاگردان وناسیو لوپز قرار گرفت. نخستین گل این مسابقه برای ایران در دقیقه 4 به ثمر رسید، جایی که ازبک‌ها به اشتباه دروازه خودی را باز کردند. در حالی که سالار آقاپور با یک توپ‌ربایی در شرایط دو به تک با دروازه‌بان ازبکستان قرار گرفت و قصد پاس دادن به سعید احمدعباسی را داشت، بین راه بازیکن ازبکستان به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا حساب کار یک بر صفر به سود ایران شود. در ادامه، جورائف بازیکن تیم‌ملی ازبکستان از روی ضربه ایستگاهی و در فاصله 16 متری دروازه باقر محمدی را باز کرد و بازی به تساوی کشید؛ گل دوم ازبک‌ها اما درس تاکتیک آنها به ایران بود. بازیکنان تیم‌ملی فوتسال ازبکستان با یک حرکت تمرین شده و هجومی که به پای تیرک دوم دروازه تیم‌ملی ایران ختم شد، توسط زیانوف به گل دوم رسیدند. اما اشتباهات بازیکنان ازبک تمامی نداشت و بار دیگر این تیم به اشتباه دروازه خودی را باز کرد. در دقیقه 23 تیم‌ملی فوتسال ایران با ضربه مسلم اولاد قباد از روی اوت و با برخورد به سر زیانوف به گل دوم دست یافت. زیانوف که زننده گل دوم ازبک‌ها برابر ایران بود، حالا برای ایران نیز موفق به گلزنی شد. در ادامه، گل سوم برای ایران به ثمر رسید. زوج مخوف سالار و بهروز؛ پاس فوق‌العاده سالار آقاپور به پای تیر و ضربه ساده و تمام‌کننده بهروز عظیمی، گل سوم ایران در دیدار با ازبکستان را به ارمغان آورد تا شاگردان شمسایی بازی را 3 بر 2 پیش بیفتند. اما ازبکستان دست‌بردار نبود و در دقیقه 36 حرکت انفجاری بازیکن ازبکستان با کنار زدن مهدی کریمی در دوئلی تن‌به‌تن و با پاس دقیق به زیانوف، گل سوم ازبکستان را به همراه داشت. درنهایت مصاف دو تیم در وقت‌های قانونی برنده نداشت و این مصاف نزدیک، به وقت‌های تلف‌شده کشیده شد.

وقت‌های اضافه زیبا اما بدون گل
با توجه به حذفی‌بودن این مرحله و تساوی دو تیم در وقت‌های قانونی، این بازی به وقت‌های اضافی کشیده شد. نبرد تن‌به‌تن دو تیم در 5 دقیقه نخست وقت‌های اضافه، نتیجه‌ای نداشت و هیچ توپی از خط دروازه تیم‌ها عبور نکرد تا دو تیم با همان نتیجه 3 بر 3 به استقبال نیمه دوم وقت‌های تلف‌شده بروند.
در 5 دقیقه دوم، دو تیم حملات بی‌مهاباتری به سمت دروازه‌ها داشتند و خطرات پرتکراری را ایجاد کردند. تیم‌ملی کشورمان در این نیمه، درحالی که فقط 5 ثانیه تا اتمام مسابقه باقی مانده بود، یک موقعیت گلزنی بسیار عالی داشت که توپ با خوش‌شانسی ازبک‌ها به تیر دروازه برخورد کرد و درنهایت در این نیمه هم توپی از خط دروازه دو تیم عبور نکرد تا تکلیف فینالیست به عملکرد دو تیم در ضربات پنالتی بستگی داشته باشد.

صعود در ضربات پنالتی به طعم عسل
در ضربات پنالتی، درخشش باقر محمدی در درون دروازه و مهار دو پنالتی و همچنین عملکرد درخشان زنندگان ضربات سبب صعود ایران به فینال شد.
پنالتی اول ایران توسط علی‌رضا رفیعی‌پور به گل تبدیل شد.
پنالتی اول ازبکستان توسط جورائف را باقر محمدی مهار کرد.
پنالتی دوم ایران توسط سعید احمدعباسی زده شد که دروازه‌بان ازبکستان آن را به خوبی مهار کرد.
پنالتی دوم ازبکستان به زیبایی گل شد.
پنالتی سوم ایران توسط محمدرضا سنگ سفیدی وارد دروازه شد.
پنالتی سوم ازبکستان برخلاف جهت و حرکت باقر محمدی به گل تبدیل شد.
علی‌‌اصغر حسن‌زاده ضربه پنالتی چهارم ایران را به گل تبدیل کرد.
پنالتی چهارم ازبکستان بار دیگر با خلاف جهت باقر محمدی به گل تبدیل شد.
سالار آقاپور پنالتی پنجم ایران را به شکل بسیار خوبی به گل تبدیل کرد.
پنالتی پنجم ازبکستان وارد دروازه ایران شد.
پنالتی ششم ایران توسط مهدی کریمی به گل تبدیل شد.
باقر محمدی به شکل فوق‌العاده‌ای ضربه بازیکن ازبک را مهار کرد و ایران به پیروزی رسید.


تعداد بازدید :  115