شماره ۵۰۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳ اسفند
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از حواشی عجیب‌وغریب لیگ دسته اول فوتبال
همه‌چیز مشکوک است
محمدزاده در گفت‌وگو با «شهروند»: همه اتفاقات را بررسی می‌کنیم

شهروند| برگزاری لیگ دسته‌ اول فوتبال ایران در سال‌های اخیر همواره با دغدغه‌های زیادی برای مسئولان فدراسیون‌ فوتبال همراه بود زیرا بارها این ادعا از سوی افراد مختلف مطرح شده که فساد در این لیگ بیداد می‌کند و فقط برخی تیم‌های خاص می‌توانند با اتفاقات عجیب راهی لیگ‌برتر شده یا از سقوطشان جلوگیری کنند. امسال نیز در حالی‌ که لیگ دسته‌  اول به هفته‌های پایانی خود نزدیک می‌شود،‌ چنین زمزمه‌هایی را در میان تیم‌های لیگ‌ یکی می‌شنویم.
11 بازيكن در يك تيم با كارت جعلي
کارت‌های پایان‌خدمت جعلی امسال یکی از سوژه‌های اصلی فوتبال ما بود که قربانیان زیادی هم داشت اما به نظر می‌رسد این مسأله در لیگ دسته ‌اول ابعاد گسترده‌تری دارد و به همین دلیل هنوز مورد بررسی دقیق مسئولان نظام‌وظیفه قرار نگرفته است. در همین راستا شنیده می‌شود که تیمی که جزو صدرنشینان یکی از گروه‌های لیگ دسته ‌اول به شمار می‌آید از 11 بازیکن استفاده می‌کند که کارت معافیتشان جعلی است. این مسأله نیز مورد اعتراض سایر تیم‌ها قرار گرفته است.
کمبود عمدی امکانات؟!
امکانات در لیگ دسته ‌اول فوتبال ایران در سطح بسیار پایینی قرار دارد و فقط در برخی از شهرها این امکانات در حد لیگ‌برتر به شمار می‌رود، البته بعد از صحبت با مسئولان برخی از تیم‌ها می‌شنویم که این کمبود امکانات گاهی نیز از روی عمد انجام می‌شود. به‌عنوان مثال تا به‌حال چند تیم از امکاناتی که در اهواز و در بازی‌های خانگی تیم فولادنوین‌ اهواز در اختیار آنها بوده،‌ به‌شدت انتقاد کردند. در جریان بازی‌های تیم اهوازی که با فاصله 6 امتیازی صدر جدول را در اختیار دارد، اتفاقات جالبی رخ می‌دهد. تجربه نشان داده معمولا وقتی این تیم از حریفان خود عقب افتاده یا برق ورزشگاه قطع شده یا فلکه آب رختکن حریفان بسته شده است!
اشتباهات داوری به سود تیم‌های صنعتی؟
بحث اشتباهات داوری که این روزها اکثر تیم‌های لیگ‌برتری نیز به آن اعتراض دارند، در لیگ دسته‌ اول به‌دلیل استفاده از داوران سطح پایین‌تر و همچنین نظارت کمتر با شدت بیشتری دیده می‌شود. پای صحبت مدیرانی که سابقه حضور در لیگ دسته‌اول را دارند،‌ بنشینیم، هرکدام از فلان بازی برایمان می‌گویند که داور با اشتباه عجیبی، نتیجه بازی را برگردانده است. اشتباهاتی که برخی از مواقع آن‌قدر عجیب است که در برنامه 90 نیز پخش می‌شود اما نقطه مشترک میان مدعیان متضرر شدن از داوری این است که همه می‌گویند داوران به سود تیم‌های صنعتی سوت می‌زنند.
مهر تأیید سازمان‌ لیگ
در همین راستا مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ‌برتر روز گذشته بر اتفاقات عجیب لیگ یک صحه گذاشت: «ما به داوری‌های یک تیم دسته اولی در 3بازی مشکوک شده‌ایم که در 3 بازی مواردی وجود داشته است. قرار شده کمیته داوران فدراسیون فوتبال بازی‌های این تیم را مورد ارزیابی قرار دهد و بحث داوری را بررسی کند. ما نسبت به قضاوت داور در این 3 بازی مشکوک هستیم و باید این مسأله روشن شود.»
این کجا و آن کجا؟
با این‌که در فوتبال ایران لیگ دسته‌ اول از سطح نه‌چندان بالایی برخوردار است و توجه زیادی هم به آن نمی‌شود و حتی بیشتر فوتبال‌دوستان تیم‌های حاضر در این لیگ را نمی‌شناسند، در سطح اروپا و لیگ‌های معتبر فاصله میان لیگ‌برتر و لیگ دسته‌ اول آنقدرها هم زیاد نیست. تیم‌های لیگ یکی اروپایی برای خود ورزشگاه اختصاصی دارند و سعی در رسیدن به لیگ بالاتر دارند تا درآمد بیشتری از تبلیغات داشته باشند اما در ایران اختلاف فاحشی میان لیگ‌برتر و لیگ دسته ‌اول دیده می‌شود. یک اختلاف فاحش در میان سطح اول لیگ‌های اروپایی به لیگ‌یک همان کشور کاهش 70‌درصدی حق پخش تلویزیونی است که انگیزه آنها را برای صعود به لیگ بالاتر دوچندان می‌کند اما در ایران تیم‌ها در صورت صعود به لیگ‌برتر فقط هزینه‌هایشان بالاتر می‌رود و درآمد خاصی نمی‌توانند به دست بیاورند.
محمدزاده:  در حال بررسی هستیم
علی‌اکبر محمدزاده،‌ رئیس کمیته‌ اخلاق فدراسیون فوتبال درباره احتمال فساد در لیگ دسته‌ اول به «شهروند» می‌گوید:  «گزارشاتی در این خصوص به دست ما رسیده و در حال بررسی آنها هستیم. به‌عنوان مثال سرپرست وقت یک تیم شمالی لیگ دسته ‌اول با مدیرعامل تیم در حال صعود تماس گرفته و به آنها گفته فلان تومان پرداخت کنید تا ما به شما ببازیم. آن تیم پیشنهاد سرپرست تیم شمالی را قبول نکرده و مدیرعاملش با ما تماس گرفت و اصل ماجرا را گفت. از این دست مسائل به ما گزارش می‌شود اما باید صحت و سقم آنها مورد بررسی قرار بگیرد.»
در انتظار برخورد قاطع
مسائلی که در بالا گفته شد، فقط نمونه‌هایی از اتفاقات لیگ دسته اول فوتبال کشور است. لیگی که پشتوانه لیگ برتر فوتبال ایران به حساب می‌آید. از آنجایی که در لیگ دسته اول اتفاقات بزرگتری مثل صعود یک تیم با تبانی با لیگ برتر هم رخ داده، حالا که به هفته‌های پایانی لیگ یک نزدیک می‌شویم و تکلیف صعود و سقوط تیم‌ها مشخص خواهد شد، همگان در انتظار برخورد قاطع مسئولان برگزاری این مسابقات هستند.


تعداد بازدید :  85