شماره ۵۰۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳ اسفند
صفحه را ببند
پايان اخاذي‌هاي پدر و پسرخوانده از بنگاه‌داران
مردان سابقه‌دار تحت عنوان مامور اداره تعزیرات حکومتی پول‌های میلیونی به جیب می‌زدند

شهروند| پسر و پدرخوانده سابقه‌دار پس از آزادي از زندان، نقشه اخاذي از بنگاه‌داران را اجرا كردند. چندی پيش ماموران پليس در جريان وقوع اخاذي‌هاي چند مرد مامورنما از بنگاه‌داران املاك جنت‌آباد قرار گرفتند. آنها بلافاصله موضوع را در دستور كار خود قرار دادند و به بررسي در اين رابطه پرداختند. تحقيقات نشان داد كه چند نفر تحت عنوان «مأمور اداره تعزیرات» به بنگاه‌داران املاک جنت‌آباد مراجعه كرده و با تهدید به پلمب كردن مغازه دست به اخاذی و دریافت پول از آنها زده‌اند، بنابراين به دستور شعبه اول بازپرسی دادسرای ناحیه 34 تهران، پرونده براي رسیدگی در اختیار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.
مالباختگان پرونده پس از حضور در اداره پنجم پلیس آگاهی تهران، در اظهاراتی مشابه به کارآگاهان اعلام کردند که همه آنها در طول یک روز (به صورت زنجیره‌ای) و توسط سرنشینان یک خودرو پژو پرشیا نقره‌ای‌رنگ که خود را مأموران اداره تعزیرات معرفی کرده بودند، مورد اخاذی قرار گرفته‌اند.  یکی از این مالباختگان در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: «ساعت 00: 10 چهار دي ماه 2 سرنشین یک خودرو پژو پرشیا نقره‌ای رنگ به مغازه من در جنت‌آباد آمدند و از من درخواست تنظیم یک قرارداد اجاره‌خانه، البته بدون ثبت کد رهگیری را كردند. اول با درخواست آنها مخالفت کردم اما پس از اصرار و پافشاری آنها، قبول کردم تا قراردادی صوری را بدون ثبت کد رهگیری برای آنها تنظیم کنم. پس از تنظیم قرارداد بود که ناگهان اين دو نفر با نشان دادن کارت شناسایی و تجهیزات پلیسی ازجمله بی‌سیم و دستبند، خود را مأمور اداره تعزیرات معرفی كردند و گفتند: «شما مرتکب جرم شده‌اید و باید مغازه پلمب شود». به این بهانه، اقدام به تنظیم صورتجلسه کرده و حتی قصد داشتند تا یک بنر مبنی بر «پلمب مغازه به علت تخلف صنفی» را روی سر در مغازه نصب كنند.»
مالباخته در ادامه اظهارات خود و در نحصوص نحوه پرداخت پول به این افراد گفت: «درحالی‌که نگران پلمب و به‌ویژه نصب بنر روی سر در مغازه خود بودم، آن دو نفر گفتند: «میزان جریمه شما یک‌میلیون و 800‌هزار تومان است اما طبق دستورالعمل جدید می‌توانید این مبلغ را به صورت نقدی پرداخت كرده تا مانع از تعطیلی مغازه و نصب بنر روی سر در مغازه شويد و پس از آن و برای رسیدگی به پرونده تخلف خود به اداره تعزیرات مراجعه كنيد»؛ بلافاصله پیشنهاد آنها را قبول کرده و مبلغ جریمه را به صورت نقدی پرداخت کردم. پس از گذشت چند ساعت از رفتن آن 2 مأمور، با تعدادی از همکاران خود تماس گرفته و آنها نیز عنوان کردند که به همین شیوه جریمه شده‌اند؛ با یکدیگر قرار گذاشتیم تا برای پیگیری پرونده تخلفاتی خود به اداره تعزیرات مراجعه كنيم اما پس از مراجعه به اداره تعزیرات و ارایه مشخصات آن 2 مأمور، به ما اعلام شد که افرادی با مشخصات اعلام شده
 در اداره تعزیرات کار نمی‌کنند و پرسنل آن‌جا نیستند؛ زمانیکه موضوع پرداخت جریمه تخلف خود به شیوه نقدی را نیز اعلام کردیم، به ما اعلام شد که هیچ‌گونه دستورالعمل یا قانونی درخصوص پرداخت نقدی جریمه به مأموران اساسا وجود ندارد و هرگونه دریافت پول از سوی مأموران تخلف و جرم محسوب می‌شود.»
با توجه به شیوه و شگرد صورت‌گرفته در اخاذی از مالباختگان، کارآگاهان با بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته تعدادی از بنگاه‌های محل مراجعه دو مأمور قلابی، موفق به شناسایی شماره پلاک خودرو پرشیا‌نقره‌ای و مالک خودرو به نام «مجید»24ساله، در شهریار شدند.  در ادامه تحقیقات پلیسی، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که «مجید»، پسرخوانده یکی از مجرمان سابقه‌دار به نام «رضا» 38 ساله است که بارها به اتهام ارتکاب جرایم مختلف مرتبط با موادمخدر، کلاهبرداری و تحت عنوان مأمور، دستگیر و روانه زندان شده است.  با شناسایی تصویر “رضا “ به‌عنوان یکی از مأموران قلابی، دستگیری وی در دستور کار قرار گرفت و پس از اطمینان از حضور وی و مجید در محل سکونتشان، هر 2 نفر دستگیر شدند. با دستگیری متهمان، و اعترافات آنها متهم ديگر پرونده نيز در دام ماموران گرفتار شد. سرهنگ داوود فـرد، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران، با اعلام این خبر گفت: «با توجه به اعتراف متهمان به سرقت‌های تحت پوشش مأمور در مناطق مختلف تهران به‌ویژه در افسریه، آزادی، جنت‌آباد و شناسایی تعدادی از مالباختگاني که با اين شیوه مورداخاذی قرار گرفته‌اند، قرار بازداشت موقت از سوی مقام قضایی صادر و هر 3متهم براي انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرایم ارتکابی در اختیار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته‌اند؛ بنابراين از همه مالباختگاني که با اين شیوه مورداخاذی قرار گرفتند دعوت می‌شود تا براي شناسایی متهمان به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران مراجعه كنند.»


تعداد بازدید :  278