شماره ۵۰۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

سازمان ملل لیست عاملان جنایت جنگی در سوریه را منتشر می‌کند
مسئولان کمیته تحقیقات سازمان ملل اعلام کردند که لیست عاملان جنایات جنگی در سوریه را منتشر خواهند کرد. در همین حال سازمان ملل گزارش داد تعداد کشته‌شدگان طی 4‌سال جنگ در سوریه از مرز 200‌هزار تن گذشته است. به گزارش ایسنا، رئیس کمیته تحقیقات سازمان ملل درخصوص جنایات جنگی در سوریه اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود شورای حقوق بشر در نشست خود که 17مارس آتی (26 اسفند) برگزار می‌شود، مسأله انتشار لیست افرادی را که مرتکب جنایات جنگی در سوریه شده‌اند مورد بررسی قرار دهد. بشارالجعفری، نماینده دایم سوریه در سازمان ملل گفت: کمیته تحقیقات به دمشق نیامده‌اند و گزارشاتی دروغین و گمراه‌کننده را در چارچوب اقدامات خود علیه سوریه ارایه می‌کنند. از سوی دیگر استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که طی 4‌سال جنگ در سوریه تعداد کشته‌شدگان از مرز 200‌هزار تن عبور کرده و این بیشترین آمار در میان بحران‌های اخیر در جهان بوده است.

بوکوحرام دهها روستایی را درشمال شرقی نیجریه کشت
ساکنان و مقام‌های محلی ایالت «بورنو» در شمال شرقی نیجریه گفتند که تروریست‌های بوکوحرام در حمله به دهکده‌های نزدیک «چیبوک» و «کوندوگا» دراین ایالت، دست‌کم 34روستایی را کشته و شمار دیگری را زخمی کردند. به گزارش آسوشیتدپرس از «مایدوگوری» مرکز ایالت بورنو نیجریه به نقل از ساکنان، افراد مسلح در حمله چهارشنبه شب به روستای «تامسو - شهوری»، بیش از 12روستایی را کشتند. به گفته «ایسامی بشیر» عضو شبه‌نظامیان محلی، تروریست‌ها مسلح تفنگ سوار بر موتورسیکلت و وانت‌های‌هایلوکس، پس از به ورود به این روستا، به سوی روستاییان درحال فرار، شلیک کردند و بسیاری از روستاییان مسن که توانایی دویدن و فرار نداشتند، در این حمله کشته شدند. تروریست‌ها، سپس وارد خانه‌ها شده و به غارت اموال و دارایی‌های روستاییان به‌ویژه مواد غذایی آنان پرداختند.

مقام دولتی اوکراین:  179نظامی در درگیری‌های اخیر کشته شدند
یک مقام ارشد دولتی اوکراین اعلام کرد که ارتش اوکراین 179 نیروی خود را در درگیری‌های یک ماه اخیر با جدایی طلبان که منجر به عقب‌نشینی در شهر دبالتسوا  شد از دست داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوری بریکوف مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین در صفحه فیس‌بوک خود عنوان کرد که اوکراین در درگیری‌های اخیر ازجمله درگیری‌ها برای کنترل شهر دبالتسوا 179تن از نیروهای خود را از دست داده است. اگر این مسأله تأیید شود، این آمار یکی از مرگبارترین آمار تلفات در درگیری‌های 10ماه اخیر در اوکراین محسوب می‌شود. هزاران نیروی تحت محاصره اوکراینی روز چهارشنبه از شهر دبالتسوا   عقب‌نشینی کردند که تلخ‌ترین شکست برای دولت کی‌یف در جنگ 10 ماه گذشته بوده که تاکنون بیش از 5‌هزار کشته بر جای گذاشته است. دولت اوکراین در 15آوریل 2014عملیاتی را با هدف سرکوب ناآرامی‌های شرق اوکراین آغاز کرد که منجر به تشدید درگیری‌ها در شرق این کشور شد.

روسیه موشک‌های پیشرفته ضدهوایی در اختیار عراق قرار داد
یک شرکت تسلیحاتی روسیه از تحویل سامانه‌های موشکی «پانتسیراس‌1» از پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی روسیه به عراق خبر داد. به گزارش ایرنا، سخنگوی شرکت تسلیحاتی ویسوکوتوچنی کومپلکسی (شرکت طراح و سازنده سامانه‌های پدافند موشکی) روز شنبه به ایتارتاس گفت: روسیه بدون تأخیر به تحویل سامانه‌های موشکی پانتسیر اس 1 به عراق می‌پردازد.
وی افزود: تحویل این تسلیحات مطابق با قرارداد شرکت تسلیحاتی دولتی روس آبارون اکسپورت و وزارت دفاع عراق ادامه دارد. به‌طور همزمان روسیه پرسنل عراقی را برای بکارگیری تسلیحات پانتسیر اس 1 آموزش می‌دهد. این قرارداد 4‌میلیارد دلاری، 2‌سال پیش در جریان سفر نوری المالکی نخست‌وزیر وقت عراق به مسکو امضا شده است و براساس آن روسیه 48 دستگاه سامانه پدافند موشکی
پانتسیر اس 1 و 36 فروند بالگرد ام28-ان.ای معروف به شکارچی شب به عراق تحویل می‌دهد.
پانتسیر‌اس 1، سامانه پدافند هوایی میانبرد است که از یک رادار، پرتابگر موشک (مجهز به چند موشک ضدهوایی) و آتشبار ضدهوایی تشکیل شده که می‌تواند اهداف هوایی را در ارتفاع تا 36کیلومتری شناسایی و تا ارتفاع 15کیلومتری نابود کند. مقام‌های روس اعلام کرده‌اند این تسلیحات پیشرفته را برای تقویت توانمندی ارتش عراق برای دفاع از این کشور در مقابل تهدیدات مختلف به بغداد تحویل می‌دهند. مسکو در این رابطه بر حمایت از عراق در مبارزه با گروه تروریستی و تکفیری داعش تأکید کرده است.


تعداد بازدید :  277