شماره ۵۰۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳ اسفند
صفحه را ببند
سید محمد غرضی:
برای نجات جمهوری منشأ ثروت‌ها را مشخص کنیم

شهروند| موضوع ورود پول‌های ناپاک از منشاء نامعلوم یا حتی موجه این روزها به سوژه رسانه‌ها و سیاسیون تبدیل شده است، این خطر که انتخابات در نظام اسلامی با مسائل مالی تعیین شود سیاسیون و قانون‌گذاران را به فکر اصلاح برخی از قوانین انداخته است. سید محمد غرضی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال 92 و نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی در این‌باره می‌گوید پیش از هرچیز باید کاری کنیم که منشاء ثروت در ایران مشخص بشود زیرا در غیر این صورت این نابسامانی مالی به حوزه‌های حساسی همچون انتخابات هم کشیده خواهد شد.
اخیراً صحبت از تاثیرگذاری مسائل مالی در انتخابات زیاد شده و شفافیت هزینه‌های انتخاباتی نیز به یکی از دغدغه‌های قانون‌گذاران تبدیل شده است، فکر می‌کنید چه مسائلی باعث به‌وجود آمدن این زمینه‌ها در حوزه انتخاباتی ما شده است؟
آمریکایی‌ها بعد از این انتخابات یکی دو دوره اخیر ما به این فکر افتاده‌اند که نظام اسلامی را از طریق انتخاباتی که برگزار می‌شود می‌توان مجبور کرد تا منویات آنها را بپذیرد. در صندوق رأی هم عده‌ای متوجه شده‌اند که از طریق خرید آراء می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند. اینها در شرایطی است که امام فرمود میزان رأی مردم است و مقام معظم رهبری هم فرمودند رأی مردم حق‌الناس است، حال صحبت از رأی خریداری‌شده به میان می‌آید.
به نظر شما مردم به‌عنوان بخش مکمل انتخابات چه نقشی در این تخلف دارند؟
ما باید به مردم گوییم اگر کسی در خانه آنها را زد و تبلیغ رأی چلوکبابی کرد رأی شرعی آنها حرام است. این موضوع در دوره‌های اخیر در مجلس خیلی اتفاق افتاده است. شنیده‌ام که می‌گویند کسی که در مجلس انتخاب می‌شود چند میلیاردتومان هزینه می‌کند اما درنهایت 600‌میلیون تومان درآمد دارد و بالاخره جامعه و قدرت سیاسی به این دلیل لب پرتگاه می‌رود.
اینها که تا اندازه زیادی طبیعی هم شده، به نظر شما در چه صورت این مسائل می‌تواند برای کلیت نظام سیاسی خطر ایجاد کند؟
الان ستادهایی تشکیل می‌شود که معلوم است به دنبال چه کاری هستند. مثلاً در همین انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال 92 برخی از ستادها در شهرستان چلوکباب می‌دادند و مسأله جالب‌تر این است که این چلوکباب‌ها را از تهران به آن شهرستان می‌بردند چون این پتانسیل در آن شهرستان نبود که مثلاً به اندازه 100‌هزار سیخ چلوکباب درست کنند. اینها گرفتاری‌هایی است که نظام جمهوری اسلامی با آنها روبه‌رو است.
فکر نمی‌کنید وقت آن رسیده است که کمی از توصیه کردن فاصله بگیریم و به این بپردازیم که ایراد اساسی نظام اقتصادی ما کجاست که این مسائل به راحتی در آن رخ می‌دهد؟
اولین موضوعی که باید مدنظر قرار دهیم این است که منشأ پول در کشور ما نامعلوم است. همه جای دنیا هرکس هر ثروتی دارد منشأ آن معلوم است و می‌توان فهمید که از کجا به این ثروت رسیده است اما در ایران منشأ پول‌ها معلوم نیست. باید برای نجات انتخابات و نظام جمهوری این موضوع هم سر و سامان پیدا کند. زمانی که بانک‌ها سهام می‌فروختند با نرخ بیست و چند‌درصد من شاهد بودم که عده زیادی در اروپا و آمریکا و دوبی دلارهای خود را تبدیل به ریال می‌کردند و این سهام را خریداری می‌کردند زیرا دلارهایشان در بازار اروپا و آمریکا 2 یا 3‌درصد بیشتر سود نداشت اما وقتی به بیست و چند‌درصد می‌رسید خب همه تشویق می‌شدند و این دلالی‌ها از طریق بانک‌ها انجام می‌شد.
از ابتدای انقلاب تاکنون شما یا دست‌اندرکار یا کاندیدای انتخابات بوده‌اید، فکر می‌کنید از چه زمانی مسائل مالی نقش تعیین‌کننده در انتخابات ایران پیدا کرد؟
من از انتخابات مشروطه به بعد را یا مطالعه کردم یا شنیدم یا در آن حضور داشته‌ام. از همان اولین مجلس مشروطه اوضاع به این منوال پیش رفت که یک عده‌ای رأی مردم را داشتند و عده دیگر رأی مردم را خریده بودند. پس از انقلاب دو مجلس اول تابع این موضوع نبود چون مجلس اول هنوز متاثر از فضای انقلاب بود و مجلس دوم هم فضای کشور جنگی شد، اما از مجلس سوم به بعد بود که دولت مستقر به این فکر افتاد که مجلسی روی کار بیاید که با دولت
سازگار باشد.
به نظر شما در کدام‌یک از انتخابات‌های مجلس یا دولت ورود مسائل مالی می‌تواند خطرناکتر باشد؟
مجلس یک نهاد متنوع و بزرگی است و مردم هم به یُمن انقلاب امکان گوش دادن جلسات را دارند بنابراین خیلی نمی‌شود در مجلس خلاف کرد اما در جریانات ریاست‌جمهوری خطرناک است. چون خریدن مجلس گران است اما خریدن دولت با یک موج اجتماعی اتفاق می‌افتد. البته بحمدلله تاکنون در این مجالس و دولت‌ها چنین چیزی نداشته‌ایم هرچند باید بگوییم خیلی هم دیر نیست که اتفاق بیفتد و باید بیشتر
مراقب باشیم.

 

دیدگاه‌های دیگران

س
سید محمد زعفرانچی |
مخالف 0 - 0 موافق
سلام بحث بسیار مهم وحساسی را مطرح نموده اید و خواهشمندم کارشناسانه تر و مفصل تر بحث کنید با تشکر

تعداد بازدید :  107