شماره ۳۰۴۹ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۷ فروردين
صفحه را ببند
واکنش رسانه‌های بین‌المللی به حمله تلافی‌جویانه ایران
نقطه عطف در درگیری ایران و اسرائیل

فرشته کیانی | حمله هوایی ایران به رژیم صهیونیستی واکنش‌های متفاوتی در رسانه‌های غربی برانگیخت. در اینجا به مرور برخی از این بازتاب ها پرداخته ایم .

نیویورک‌تایمز: حملاتی شدید و خطرناک
«حمله هوایی گسترده توسط ایران؛ اسرائیل در دفاع»؛ «انتقام حمله به سفارت در سوریه؛ کمک آمریکا در رهگیری حملات» اینها عناوین اصلی صفحه نخست روزنامه «نیویورک‌تایمز» در شماره روز یکشنبه، 14 آوریل، روز بعد از حمله ایران به اسرائیل بود.  این روزنامه نوشت: دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، حملات ایران را «شدید و خطرناک» خواند و گفت: توان دفاعی و تهاجمی ما در بالاترین سطح آمادگی در برابر این حمله گسترده از سوی ایران است.

اولین حمله مستقیم به اسرائیل
«نیویورک‌تایمز» ادامه داد: تهران صدها پهپاد و موشک شلیک کرد که اولین حمله مستقیم آن به اسرائیل پس از سال‌ها جنگ در سایه است. قرار است کابینه جنگی اسرائیل پس از حمله ایران تشکیل جلسه دهد. در حالی که مقامات اسرائیل پاسخ به حمله هوایی ایران و متحدانش را بررسی می‌کردند، تهران گفت تا زمانی که مورد حمله قرار نگیرد، حمله بیشتری نخواهد کرد. آمریکا اعلام کرد که ده‌ها پهپاد و موشک را رهگیری کرده است که نشان‌دهنده حمایت قابل توجه از متحدش با وجود تشدید اختلافات بر سر عملکرد اسرائیل در جنگ غزه است.

مقاومت در برابر خویشتنداری
«نیویورک‌تایمز» افزود: برخی از مقامات اسرائیلی خواستار واکنش سخت در برابر حمله ایران و برخی دیگر خواستار خویشتنداری هستند. وزرای راستگرای دولت اسرائیل و قانونگذاران روز یکشنبه برای پاسخ سریع و تهاجمی به حمله هوایی شبانه ایران اصرار کردند و بر مقامات اسرائیل برای مقاومت در برابر درخواست‌های بایدن و دیگر رهبران جهان برای خویشتنداری فشار آوردند.

ایران آستین ها را بالا زده/ آینده اسرائیل در خطر
«نیویورک‌تایمز» نوشت: تالی گوتلیو، نماینده پارلمان اسرائیل از حزب راست لیکود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت: «اگر این دولت مسئولیت خود را برای بازگرداندن عنصر بازدارندگی و پاسخ، با حمله به ایران درک نکند، آینده اسرائیل را به خطر می‌اندازد. هر دقیقه‌ای که بدون حمله به ایران می‌گذرد یک تراژدی بی‌پایان است.»  میکی زوهار، وزیر فرهنگ و ورزش، هم در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که «ایران آستین‌ها را بالا زده و اسرائیل نباید سست شود.»

هشدار نسبت به واکنش عجولانه/صبر استراتژیک
 «نیویورک‌تایمز» ادامه داد: برخی از قانونگذاران مخالف اسرائیلی نسبت به واکنش عجولانه هشدار دادند و در عوض از اسرائیل خواستند که توجه خود را بر جنگ غزه متمرکز کند.  گیدئون سار، یک قانونگذار مخالف، خواستار «صبر استراتژیک» شد و گفت که بازگرداندن حدود 100 گروگانی که پس از حملات حماس در 7 اکتبر همچنان در غزه نگهداری می‌شوند باید اولویت اسرائیل باقی بماند.

استراتژی ضربه مهلک
به گفته این روزنامه، سناتور مارکو روبیو، جمهوری‌خواه از فلوریدا که معاون کمیته اطلاعات سناست، معتقد است که هدف از حمله ایران این بود که اسرائیل را به «مکانی غیرقابل زندگی» تبدیل کند و باعث فروپاشی آن «از درون، از نظر اقتصادی و اجتماعی» شود. به نظر شما آمار گردشگری امروز در اسرائیل و در چند هفته آینده چقدر است؟ آمار و ارقام کسب و کار چگونه خواهد بود؟»

نقطه عطف در درگیری ایران و اسرائیل
«نیویورک‌تایمز» افزود: برای چندین دهه، اسرائیل و ایران با یک جنگ در سایه در سراسر خاورمیانه مبارزه و حملاتی را از طریق زمین، دریا، هوا و در فضای سایبری مبادله کرده‌اند. رگبار پهپادها و موشک‌هایی که ایران روز شنبه به سمت اسرائیل پرتاب کرد نشان دهنده نقطه عطفی در درگیری بود.
آهرون برگمن، دانشمند علوم سیاسی و کارشناس مسائل امنیتی خاورمیانه در کینگ کالج لندن، با بیان اینکه این اولین بار بود که ایران مستقیماً از خاک خود به اسرائیل حمله کرد، آن را یک «رویداد تاریخی» خواند.

  واشینگتن‌پست: حمله‌ای حیرت‌انگیز
«حمله هوایی ایران به اسرائیل» و «تلاش همه‌جانبه برای دفاع در برابر موج حمله» عناوین نخست روزنامه واشینگتن‌پست در روز یکشنبه، 14 آوریل، بود.

«واشینگتن‌پست» نوشت: ایران اواخر روز شنبه حمله گسترده‌ای با بیش از 200 موشک و پهپاد به سمت اسرائیل انجام داد، حمله‌ای حیرت‌انگیزکه ارتش اسرائیل را در حالت آماده‌باش بالا قرار داد و آژیرهای حمله هوایی در سراسر اسرائیل به صدا درآمد. ارتش به شهروندان هشدار داد که برای حمله‌ای در مقیاس نامشخص آماده شوند، در حالی که هواپیماهای جنگی آسمان بسیاری از نقاط اسرائیل را پر کرد.  مدارس بسته، تجمعات بزرگ ممنوع و فعالیت برخی از فرودگاه‌ها متوقف شد. مقامات آمریکایی که نخواستند نام‌شان فاش شود، گفتند نیروهای نظامی آمریکا برخی از پهپادهای تهاجمی ایران را رهگیری کردند.

اسرائیل اشتباه دیگری مرتکب نشود
واشینگتن‌پست همچنین گفت: پس از اینکه ائتلاف تحت رهبری آمریکا در برابر رگبار حملات ایران دفاع کرد، اسرائیل در حال بررسی واکنش است. برای چندین ساعت در شنبه‌شب، در حالی که موشک‌های ایران آسمان اسرائیل را درمی‌نوردید، میلیون‌ها نفر در سراسر منطقه‌ای ناآرام نفس خود را در سینه حبس کردند.  یوئل گوزانسکی، کارشناس ارشد مؤسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو، گفت: هرگز در تاریخ جنگ چنین عملیاتی با این همه هماهنگی بین‌المللی انجام نشده است.» ایران اعلام کرد که اگر اسرائیل «اشتباه دیگری مرتکب شود، پاسخ ایران به‌طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود»

دیلی‌تلگراف: حمله‌ای جسورانه و طراحی‌شده
«ایران موجی از حملات کشنده پهپادی را علیه اسرائیل آغاز کرد» عنوان گزارش اصلی صفحه نخست روزنامه دیلی‌تلگراف بود.  این روزنامه با استفاده از عنوان «حمله جسورانه و طراحی‌شده» گفت: این ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که تهران به دنبال آن بود: حمله‌ای جسورانه و طراحی‌شده که می‌تواند ادعا کند علیه اسرائیل بازدارندگی ایجاد کرده است.


رگبار حملات ایران به سمت اسرائیل
«سی ان ان»، خبرگزاری آمریکایی با تیتر«رگبار حملات ایران به سمت اسرائیل» گفت: تهران هشدار داد در صورت حمله اسرائیل پس از حملات بی‌سابقه ایران، مستقیما پاسخ خواهد داد. اسرائیل در حال بررسی پاسخ به حمله بی‌سابقه ایران است، در حالی که غرب از نتانیاهو می‌خواهد تا از جنگ همه‌جانبه خودداری کند.

بایدن به بی‌بی: حمایتت نمی‌کنیم
«خبر داغ: بایدن به بی‌بی گفت که آمریکا از حمله متقابل اسرائیل به ایران حمایت نخواهد کرد» تیتر پایگاه آکسیوس در روز یکشنبه، 14 آوریل، پس از حمله ایران به اسرائیل بود. در این گزارش آمده بود: یک مقام ارشد کاخ سفید به اکسیوس گفت جو بایدن به نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، در تماسی گفت که آمریکا از هیچ حمله متقابل اسرائیل علیه ایران حمایت نخواهد کرد. مقامات آمریکایی گفتند که بایدن و مشاوران ارشدش به شدت نگران هستند که پاسخ اسرائیل به حمله ایران منجر به یک جنگ منطقه‌ای با عواقب فاجعه‌بار شود.

پشت صحنه
آکسیوس افزود: به گفته این مقام کاخ سفید، بایدن به نتانیاهو گفت که تلاش‌های دفاعی مشترک اسرائیل، آمریکا و دیگر کشورهای منطقه منجر به دفاع در مقابل حمله ایران شد. به گفته این مقام، زمانی که بایدن به نتانیاهو گفت که ایالات متحده در هیچ عملیات تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد و از چنین عملیاتی حمایت نمی‌کند، نتانیاهو گفت که متوجه شده است.


تعداد بازدید :  74