شماره ۳۰۴۹ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۷ فروردين
صفحه را ببند
امسال کم‌‌سن‌ترین حاجی یک نوزاد شیرخوار 6 ماهه است ۱500 زائر بالای ۸۰ سال در حج ۱۴۰۳
معاینه حدود 90درصد از زائران حج به اتمام رسید

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر گفت: «معاینه حدود 90درصد زائران حج 1403 به اتمام رسیده است.»
سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر، در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: «در اواخر اردیبهشت و خردادماه عملیات حج آغاز می‌شود و قبل از اعزام حجاج الزاماتی مثل احراز استطاعت جسمی و روانی حجاج ضروری است.» او در ادامه خاطرنشان کرد: «۸۷هزار و ۵۰۰ زائر امسال به حج اعزام می‌شوند که ۳درصد از این تعداد عوامل اجرایی هستند. هر ساله انجام معاینات قبل از حج و اقدامات درمانی حجاج در عربستان بر عهده مرکز پزشکی است.»

تمام پزشکان معاین حج ۱۴۰۳ به عربستان اعزام می‌شوند
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر ادامه داد: «شروع معاینات حجاج از سال ۱۴۰۲ شروع شده است. فرآیند انتخاب پزشکان از سایت مرکز پزشکی شروع شد و بعد از مصاحبه تعدادی از پزشکان برای انجام معاینات انتخاب شدند. امسال تمام پزشکانی که زائران را معاینه می‌کنند، به حج مشرف می‌شوند. به‌ازای هر ۶۰۰ زائر، یک پزشک انتخاب شده تا خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه دهند.»

اعزام حدود ۱۵۰۰ زائر مسن به حج ۱۴۰۳
مرعشی خاطرنشان کرد: «بیش از ۱۴۵۰ زائر بالای ۸۰ سال، ۹۲ نفر زیر ۱۸ سال و ۹هزار و ۴۸۹ نفر بین ۷۰ تا ۸۰ سال دارند. از ۸۲هزار و ۱۶۴ نفر ثبت‌نام شده، ۶۲هزار و ۱۴۲ نفر معاینه شده‌اند، پرونده ۹هزار ۲۶۲ نفر در حال بررسی است و ۹هزار و ۴۴۰ نفر معاینه نشده‌اند.»
او در ادامه توضیح داد: «۷۰۷ نفر از زائران حج هم به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده‌اند تا پرونده آنها مورد بررسی قرار بگیرد. ۱۱هزار و ۳۲۰ نفر از زائران حج مبتلا به دیابت و ۱۶هزارو۸۷۰ نفر مبتلا به فشار خون هستند.»

اعزام بیش از ۳هزار زائر دارای بیماری قلبی به حج
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت ادامه داد: «۳هزار و ۲۰۵ نفر از زائران حج دارای بیماری قلبی و ۵۹۰ نفر دارای بیماری ریوی هستند. زائران دیالیزی هم برای اولین سال به حج مشرف نمی‌شوند.» مرعشی افزود: «تعداد پزشکان حج امسال کاهش پیدا کرده تا حجاج به میزان بیشتری اعزام شوند و صف طولانی حجاج در انتظار کاهش یابد. کادر پزشکی سال قبل ۴۲۵ نفر بودند که این میزان به ۳۸۰ نفر کاهش پیدا کرده است.»رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت توضیح داد: «همانند سال گذشته خدمات در مکه در پلی‌کلینیک ۶۵ تختخوابی مجهز و پنج درمانگاه شبانه‌روزی ارائه می‌شود. در محل‌های اسکان زائران هم مطب ۸ ساعته دایر است و داروها با پرواز مستقیم از تهران به عربستان برای حج عمره ارسال می‌شود.»
او ادامه داد: «حج عمره از ۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ۴ ذی‌القعده داروها و تیم پزشکی با زائران اعزام می‌شود. داروهای حج عمره با زائران ارسال می‌شود، ولی داروهای حج تمتع حجم بیشتر و فرآیند زمانبری دارد که بعد از مجوز عربستان ارسال خواهد شد.»  مرعشی توضیح داد: «سرم‌ها و شربت‌های مورد نیاز زائران حج از عربستان خریداری می‌شود و سایر اقلام دارویی خریداری ‌شده و در حال بسته‌بندی است. بر اساس مصرف سال‌های گذشته، نیازسنجی انجام شده و فارماکوپه دارویی محموله دارویی ارسال می‌شود.»
به گفته این مقام مسئول، داروهای ممنوعه همانند حج سال‌های گذشته است. همچنین داروهای خاص بیماران با نسخه انگلیسی همراه زائران باشد تا در فرودگاه مقصد دچار مشکل نشوند.

واکسن اجباری حج امسال مننژیت است
او بیان کرد: «واکسن اجباری حج امسال مننژیت است و تزریق واکسن کرونا، آنفلوآنزا و تب زرد برای حجاج ایرانی الزامی نیست. این واکسن توسط هلال‌احمر تهیه و در تمام کشور توزیع شده است و تزریقات باید تا دو هفته قبل از اعزام زائران انجام شود.»
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت توضیح داد: «معاینه ۹هزار نفر از زائران انجام نشده و معاینه حدود 90درصد زائران به اتمام رسیده است. استطاعت جسمی ۵۹۵ نفر تایید نشده است و می‌توانند به پرونده خود اعتراض کنند.»
مرعشی گفت: «بر اساس نظرات کارشناسان فرهنگستان علوم پزشکی جمع‌بندی شد که زائران دیالیزی با توجه به بررسی‌های علمی و فقهی به عربستان اعزام نشوند. خانم‌هایی که کودک شیرخوار زیر یک سال دارند نیز امسال به دلیل در خطر قرار گرفتن تغذیه نوزاد اعزام نمی‌شوند.»
او افزود: «بیماری آلزایمر، به صورت دقیق توسط پزشکان اعصاب و روان بررسی می‏شود، اما ممکن است که آب‌وهوا یا تغییر مکان بر عود یا بروز بیماری تاثیرگذار باشد.» او با بیان اینکه امسال تست‌های متنوعی از افراد گرفته می‏شود، توضیح داد: «تست‌‎های تشخیصی برای هر گروه از زائران برنامه‌‎ریزی شده است، تست‌هایی برای افراد باسواد و بی‎سواد که تا حدودی می‎تواند آلزایمر پنهان را تشخیص دهد نیز گرفته می‌شود.»
مرعشی با اشاره به شناسایی دقیق افراد مصرف‌کننده موادمخدر افزود: «برای شناسایی این افراد، به صورت دقیق آزمایش و عدم‌استطاعت افراد صادر می‏شود، اما در برخی از موارد افراد اصرار به حضور در مناسک حج دارند و آزمایش منفی به مراجع پزشکی ارائه می‎دهند که درنهایت در فرودگاه اجازه خروج از کشور به آنها داده نمی‎شود.» رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: «امسال کم‌سن‌ترین حاجی هم یک نوزاد شیرخوار 6 ماهه است که به همراه خانواده پنج نفره به حج اعزام می‌شوند.»


تعداد بازدید :  138