شماره ۵۰۷ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳ اسفند
صفحه را ببند
خاطرات سولفرینو

رئيس كميسارياى مستقر در برسيا و دكتر گوالا رئيس كل بيمارستان‌هاى برسيا به همراه دكتر كمسيتى سرپرست جراحان ارتش ساردينى و دكتر كارلو كوتا پزشك بازرس شهر لمباردى، همگى به يك اندازه ايثار و فداكارى نموده‌اند و نام آنها را بايد با افتخار ذكر كرد.
همچنين نام بارون لارى مشهور، سرپرست جراحان و بازرس ارتش فرانسه، دكتر ايسنار جراح ارتش كه هم در امور تخصصى و هم در امور اجرايى توانايى و شايستگى بسيارى از خود نشان داده‌اند و همچنين دكتر تيرى دماگرس و يك تيم كامل از جراحان دلاور و خستگى‌ ناپذير فرانسوى خدمات گرانقدر و چشمگيرى انجام دادند كه لازم بود در اينجا يادى از آنها داشته باشيم. مطمئنا آنها كه دست به قتل‌عام انسان‌ها مى‌زنند و تصرف يك خاك را موجب افتخار خود مى‌دانند بايد خدمت كسانى را كه به درمان انسان‌ها مى‌پردازند و غالبا با به خطر انداختن جانشان اين كار را انجام مى‌دهند به شايستگى ارج نهند.
يك جراح انگليسى - آمريكايى به نام دكتر نورمن بتن استاد آناتومى در يكى از دانشگاه‌هاى تورنتو در شمال كانادا، داوطلبانه از استراسبرگ براى كمك به اين مردان فداكار به اينجا آمده بود و به‌دنبال او دانشجويان پزشكى از بولوگنا، پيزا و ديگر شهرهاى ايتاليا با عجله خود را به منطقه رساندند. به‌جز ساكنان برسيا تعدادى مسافر فرانسوى، سوئيسى و بلژيكى با مجوز دولتى به ميل خود براى ارايه‌ خدمات آمده بودند و به بيمارستان‌ها مى‌رفتند و به آنها كمك مى‌كردند و خوردنى‌هايى از قبيل پرتقال، شربت، قهوه، ليموناد  و همچنين توتون به آنها اهدا مى‌كردند.
ادامه دارد...


تعداد بازدید :  205