شماره ۳۰۴۰ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۴ فروردين
صفحه را ببند
نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای ورزشی 1403
از المپیک تا جام جهانی!

[شهروند]سال 1403آغاز شده است؛ سالی که با مهم‌ترین اتفاقات ورزش ایران و جهان مصادف خواهد شد و موفقیت در هر کدام می‌تواند سرنوشت ورزش ایران را در هر زمینه تغییر دهد. در این گزارش قصد داریم تا به مهم‌ترین اتفاقات ورزشی پیش‌ روی ایران و جهان بپردازیم و ببینیم که ورزش در سالی که در پیش است، با چه رویدادهایی روبه‌رو خواهد بود.

المپیک 2024پاریس
بی‌شک مهم‌ترین رویداد ورزشی سال، برگزاری المپیک 2024پاریس خواهد بود. یکی از نگرانی‌های کاروان ایران در سال جدید، تکمیل و افزایش سهمیه‌های قطعی در این مسابقات خواهد بود. تا اینجای کار سهمیه‌های قطعی ایران به عدد 20رسیده است و سال پیش رو پیش از المپیک رقابت‌های انتخابی المپیک مختلفی برگزار خواهد شد و رشته‌های گوناگون ورزشی برای کسب سهمیه به رقابت خواهند پرداخت. مناف هاشمی، دبیر کمیته ملی المپیک، درخصوص پیش‌بینی خود نسبت به کسب سهمیه المپیک گفت: «پیش‌بینی ما بین ۳۵ تا ۴۰ سهمیه المپیک است. تا الان هم در رشته‌هایی مثل کشتی، شمشیربازی، تیراندازی، دوچرخه‌سواری و تکواندو ۲۰ سهمیه کسب کرده‌ایم. در وزنه‌برداری هم دو تا سه سهمیه احتمالش زیاد است بگیریم، در بقیه رشته‌ها مثل قایقرانی یا سنگ‌نوردی و حتی ژیمناستیک شانس کسب سهمیه داریم. در مجموع پیش‌بینی کسب حداقل ۳۵ سهمیه را داریم که البته ممکن است حتی چند سهمیه هم اضافه بگیریم مثلا در برخی رشته‌ها وایلدکارد داشته باشیم. پیش‌بینی اولیه ما و فدراسیون‌ها در جلساتی که با آنها داشتیم همین بود. از ابتدای سال هم جلسات خود را شروع کرده تا ضمن حمایت از اعزام‌های آنها، آنالیز‌های خود را نیز دقیق‌تر کنیم.»

جام جهانی فوتسال
جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ دهمین دوره جام جهانی فوتسال است که به میزبانی ازبکستان برگزار خواهد شد. برای چهارمین بار است که این مسابقات در قاره آسیا و برای نخستین بار در آسیای مرکزی برگزار می‌شود. تیم ملی پرتغال با قهرمانی در دوره قبلی مسابقات مدافع عنوان قهرمانی در این رقابت‌هاست. تیم‌های آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، ونزوئلا، نیوزلند، فرانسه، ازبکستان، پرتغال، اسپانیا و اوکراین حضور خود را در این رقابت‌ها قطعی کرده‌اند و تیم ملی فوتسال ایران برای حضور در جام جهانی منتظر برگزاری مسابقات قهرمانی فوتسال آسیاست و این دوره از مسابقات انتخابی جام جهانی 2024محسوب می‌شود و چهار تیم نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا راهی جام جهانی خواهند شد. درصورتی که ازبکستان، میزبان جام جهانی به نیمه‌نهایی صعود کند، AFC بازی‌های دیگری تحت عنوان پلی‌آف برگزار می‌کند تا تیم چهارم راه‌یافته به جام ملت‌های آسیا مشخص شود.

یورو 2024
هفدهمین دوره از مسابقات جام ملت‌های اروپا یا یورو 2024به میزبانی کشور آلمان در تابستان سال پیش رو برگزار خواهد شد. تیم ملی فوتبال گرجستان نخستین حضور خود را در این دوره از رقابت‌ها تجربه خواهد کرد و از تیم‌های فرانسه، آلمان و انگلیس به‌عنوان مهم‌ترین مدعیان کسب عنوان قهرمانی یورو یاد می‌شود. همچنین در روزهای عید، مسابقات انتخابی یورو 2024انجام شد و با مشخص شدن کامل تیم‌های صعودکننده، تکلیف تیم‌هایی که مقابل هم قرار می‌گیرند نیز معلوم شد. تیم‌های اسپانیا، ایتالیا، کرواسی و آلبانی در گروه مرگ این رقابت‌ها قرار گرفته‌اند و در مرحله گروهی بازی‌های جذابی را می‌توانند رقم بزنند.


تعداد بازدید :  44