شماره ۳۰۴۰ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۴ فروردين
صفحه را ببند
آنچه در 1402گذشت...

نگاهی کوتاه به مهم‌ترین رخدادهای ملی و بین‌المللی در سال 1402؛ سالی که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی انباشته بود از شیرینی‌ها و تلخی‌ها.... رهبر معظم انقلاب شعار سال 1402 را "مهار تورم، رشد تولید" عنوان کردند. ایشان در رابطه با یکی از سیاست‌های مهم و کلان کشور، یعنی مبارزه با فساد و چگونگی این مبارزه، فرمودند: مبارزه با فساد پیگیری می‌خواهد، درست مثل داستان‌ها، فساد مثل مار هفت سر می‌ماند؛ یک سرش را بزنی 6سر دیگر زنده‌اند و آن طرف مشغول کار هستند. مبارزه با فساد باید همه‌جانبه باشد...در این راستا می‌توان به اقدامات دولت در حوزه مبارزه با فساد اشاره کرد.
در ماجرای بابک زنجانی حدود دو میلیون یورو از بدهی‌های این مجرم اقتصادی بعد از ورود به کشور، با کمک اطلاعات سپاه در بهمن‌ماه 1402به بانک مرکزی داده شد.
همچنین اواخر خردادماه انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران برگزار شد و «حسین سلاح‌ورزی» به‌طور غیرقانونی به‌عنوان رئیس این اتاق انتخاب شد. سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، به‌عنوان عضو شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی اعلام کرد که با توجه به تخلفات صورت گرفته در برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی ایران، نظر دولت معطوف به رفع ابهامات انتخابات خردادماه و مشخصا نظر دولت همان نظر دستگاه‌های نظارتی است. بعد از رسیدگی به موضوع تخلفات انتخابات، براساس مصوبه آخرین جلسه شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ‌برکناری حسین سلاح‌ورزی از ریاست این اتاق ابلاغ شد.
شاخص کل بازار سهام در هفتمین روز کاری در سال 1402از سطح تاریخی 2میلیون و 100هزار واحد عبور کرد.
50هواپیمای باری و مسافری جدید به کشور وارد شد
تولید واقعی نفت خام به عدد 3میلیون و 300هزار بشکه در روز رسید
12میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و اعلام شد همه بازنشستگان بالای 65سال در سه سطح، درمان رایگان دریافت می‌کنند.
کسب رتبه 15ایران از نظر رشد اقتصادی در پاییز 2022؛ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، در این رابطه گفت: بخش قابل توجهی از این توقف‌ها در رشد اقتصادی در دولت‌های قبل براساس این نگاه نادرست بود که عده‌ای باید تصمیم بگیرند تا مسائل کشور حل شود؛ دولت سیزدهم این نگاه را ندارد. ما به کسی التماس نمی‌کنیم و مذاکرات را کاملا عزتمندانه دنبال می‌کنیم.
عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای؛ 13تیرماه و در بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که به‌صورت مجازی و به ریاست هند برگزار شد، عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان به‌صورت رسمی اعلام شد. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران نهمین عضو سازمان همکاری شانگهای شد. چین، روسیه، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و ازبکستان هشت عضو اصلی این سازمان هستند که با پیوستن ایران هم‌اکنون این سازمان ۹ عضو دائم دارد.
سفر مهم ابراهیم رئیسی به آفریقا؛ رئیسی در جولای ۲۰۲۳ به کشورهای آفریقایی (کنیا، اوگاندا و زیمباوه) سفر کرد تا روابط خود را با این قاره بهبود ببخشد. از مهم‌ترین دستاوردهای این سفر می‌توان به صادرات محصولات دانش‌بنیان به آفریقا، کشت فراسرزمینی در آفریقا، امضا پنج سند اقتصادی در کنیا، افتتاح مرکز نوآوری ایران در اوگاندا و امضای ۱۲ سند همکاری بین ایران و زیمباوه اشاره کرد.
پوشش بیمه همگانی از وعده‌های دولت سیزدهم است که براساس آن افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، به‌صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار می‌گیرند. موضوعی که در قانون بودجه 1401هم بر آن تأکید شده و هنوز دو ماه از آغاز سال 1402نگذشته بود که در 17اردیبهشت ماه بیمه درمانی برای ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از سه دهک درآمدی پایین برقرار و گامی حمایتی با نگاهی آینده‌نگر برای کاهش هزینه‌های فقرزای سلامت برداشته شد.
توهین و جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد که خشم مسلمانان سراسر جهان را برانگیخت؛ رهبر انقلاب این جسارت را حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز خواندند و تأکید کردند اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است. رئیس‌جمهور نیز در مجمع عمومی سازمان ملل گفت قرآن هرگز نمی‌سوزد؛ ابدی است. تا زمین، زمین است و زمان، زمان؛ قرآن جاودانه و باقی است. این جسارت و بی‌حرمتی خشم تمام ملت‌های آزاده جهان را برانگیخت.
طوفان‌الاقصی، عملیات گسترده مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر 2023که منجر به شروع فجیع‌ترین جنایت اسرائیل علیه غزه شد؛ رهبر معظم انقلاب درباره این عملیات طوفانی و غافلگیر‌کننده فرمودند: وقتی ظلم و جنایت از حد گذشت، وقتی درنده‌خویی به نهایت رسید باید منتظر طوفان بود... یورش وحشیانه 6ماهه صهیونیست‌ها به نوار غزه و ارتکاب بی‌سابقه‌ترین جنایت‌هایی که به نسل‌کشی می‌ماند و به شهادت ده‌ها هزار غیرنظامی ازجمله زنان و کودکان بی‌پناه فلسطینی انجامیده در حالی ادامه دارد که مقاومت فلسطین زیر آتش بمب و بی‌اعتنایی قدرت‌های جهان، تسلیم اشغالگران نشده است. رئیس‌جمهور در سخنانی پیرامون فرجام مقاومت گفت: نتیجه و آینده از آن فلسطین و مردم فلسطین خواهد بود.
سید رضی موسوی معروف به سیدرضی از مستشاران باسابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت بود که چهارم دی‌ماه 1402در حمله رژیم صهیونیستی به منطقه زینبیه در حومه دمشق، به شهادت رسید.
حادثه تروریستی کرمان؛ در تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۲ مصادف با چهارمین سالگرد ترور شهید قاسم سلیمانی، دومین فرماندهٔ نیروی قدس سپاه پاسداران، در مسیر گلزار شهدای کرمان دو انفجار تروریستی رخ داد. انفجار اول در ساعت ۱۴:۵۰ بود که بر اثر آن ده‌ها نفر زخمی و تعدادی شهید شدند. در ساعت ۱۵:۱۷ درحالی‌که مردم و نیروهای امدادی در حال کمک به آسیب‌دیدگان و انتقال جان‌باختگان بودند، انفجار دوم با شدت بیشتری رخ داد. در نهایت داعش با قبول مسئولیت در این حمله اعلام کرد که دو عضو انتحاری در این عملیات دست داشتند. شمار شهدا ۸۹ تن و شمار زخمی‌شده‌ها ۲۸۴ تن اعلام شد.
انتخابات مجلس شورای اسلامی... در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست... دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد. رئیس ستاد انتخابات کشور گفت مجموع واجدان شرایط اخذ رأی در کل کشور، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ تن هستند که در نهایت این انتخابات با مشارکت 41درصدی واجدان شرایط برگزار شد تا منتخبان مردم در مجلس دوازدهم مشخص شوند.
 باران سیل‌آسایی که از یکشنبه ۶ اسفندماه ۱۴۰۲ تا پنجشنبه دهم اسفندماه جنوب سیستان و بلوچستان را فرا گرفته بود به بخش‌های مختلف زیرساختی و کشاورزی این استان خسارت‌های زیادی وارد کرد، همه نیروهای خدمات‌رسانی و امدادرسانی بسیج شدند تا جلوی خسارت‌های احتمالی به جنوب استان را بگیرند اما با توجه به‌شدت بارش‌ها، سیلاب به وقوع پیوست و با وجود تلاش‌های فراوان، جنوب استان متحمل خسارت‌های زیادی در بخش‌های مختلف شد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در سفر چهارشنبه ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲ به سیستان و بلوچستان با بالگرد از مناطق متاثر از سیل در جنوب استان بازدید کرد. وی در لحظات اولیه ورود خود با حضور در جمع مردم سیل‌زده نگور هدف از این سفر را خدمت به مردم سیستان و بلوچستان اعلام کرد و افزود: آشنایی با گروه‌های امدادرسانی و در جریان کار قرار گرفتن از نزدیک یکی از اهداف این سفر است. درخصوص اقداماتی که باید برای بهبود وضعیت سیل‌زدگان انجام شود، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.


تعداد بازدید :  105