شماره ۳۰۴۰ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۴ فروردين
صفحه را ببند
سیر تا پیاز خرید سهام سرخابی‌ها توسط بانک ملت و تجارت
واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های دولتی
«شهروند» روند مجزا‌سازی‌ مالکیت دو باشگاه بزرگ پایتخت را مورد بررسی قرار داده است

  [شهروند] از اواخر سال 1402تا روزهای تعطیلات در نوروز 1403، موضوع مربوط به واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، بحث داغ رسانه‌های ورزشی بود. موضوعی که البته فقط به همین یک ماه گذشته برنمی‌گردد و سال‌هاست که قرار است این دو باشگاه واگذار شوند. در روزهای اخیر اما به‌نظر می‌رسد موضوع واگذاری سهام این دو باشگاه به شکل جدی‌تری درحال پیگیری است و علت آن هم تهدید جدی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای مجزا شدن مالکیت سرخابی‌هاست. درواقع اگر مالکیت مشترک این دو باشگاه بزرگ کماکان ادامه داشته باشد؛ خطر حذف از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به‌طور جدی آنها را تهدید می‌کند.

پرسپولیس: از واگذاری به هواداران تا تامین اجتماعی و سرانجام بانک ملت
در سال‌های گذشته بارها مسئله واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به هواداران این تیم و برخی از هواداران متمول شنیده می‌شد؛ موضوعی که البته حدود دو سال قبل با واگذاری 10درصدی به عوام مردم از طریق بورس، تا حدی به واقعیت بدل شد، اما حالا بحث فروش سهام 51درصدی این باشگاه مطرح است. در روزهای منتهی به پایان سال 1402، ابتدا قرار بود سازمان تامین اجتماعی برای خرید 51درصد از سهام سرخ‌ها اقدام کند، اما در نهایت این بانک ملت بود که به‌عنوان خریدار جدی سرخ‌ها در تعطیلات نوروز اعلام آمادگی کرد. درحالی‌که سازمان خصوصی‌سازی و بازار فرابورس یازدهم فروردین را به‌عنوان زمان عرضه سهام پرسپولیس اعلام کرده بودند، معاملات  شنبه این بازار بدون فروش سهام پرسپولیس به پایان رسید. نکته مهم اینکه فرابورس اعلام کرده بود که تنها تا ششم فروردین ماه تقاضای خرید برای این باشگاه را قبول و در این 5روز شرایط واگذاری را بررسی خواهد کرد، اما حالا مشخص شده که احتمالا مشتری جدی‌ای هم برای سهام بلوکی قرمزها وجود نداشته است. این در حالی است که البته 11فروردین بانک ملت مذاکرات برای برعهده گرفتن مالکیت پرسپولیس را تأیید کرد، اما در عین‌حال هنوز واگذاری به‌صورت رسمی انجام نشده است. البته برخلاف تصور اولیه، باشگاه پرسپولیس برای تفکیک مالکیت خود تا پنجم اردیبهشت فرصت دارد و یازدهم فروردین، موعد تسویه‌حساب با طلبکاران مالی باشگاه‌های آسیایی بوده است. 51درصد از سهام پرسپولیس با رقمی در حدود 2‌هزار و 100میلیارد تومان عرضه شده و سهامدار جدید سرخپوشان باید 20درصد مبلغ را به‌صورت نقدی و باقیمانده را به‌صورت اقساط پرداخت کند و برای باقیمانده نیز فرصتی 6 ساله در 12قسط وجود خواهد داشت.
نکته مهم اینکه باتوجه به فرصت 26روزه برای تعیین مالکیت پرسپولیس، سازمان خصوصی‌سازی و بازار فرابورس، فرصت این را دارند تا تاریخ جدید را برای واگذاری باشگاه معرفی کنند. در این مدت نیز بانک ملت مراحل قانونی برای خرید پرسپولیس را دنبال خواهد کرد تا از ابتدای ماه آینده رسما سهامدار کلان باشگاه پرسپولیس شود. 12فروردین هم بانک ملت مذاکرات برای تصدی بر مالکیت پرسپولیس را رسما تأیید کرد و احتمالا در روزهای آینده تحولات بعدی هم رقم خواهد خورد تا بدون نارضایتی سهامداران بانک ملت، پرسپولیس از سوی این شرکت بزرگ بانکی خریداری شده و کلاف سردرگم مالکیت دو باشگاه دولتی باز شود.

استقلال: واگذاری به بانک تجارت و هشتگ هواداران علیه این بانک
برخلاف پرسپولیس اما برای خرید 51درصد از سهام باشگاه استقلال اسامی زیادی مطرح نشده است و بانک تجارت مهم‌ترین خریدار آبی‌ها در طول روزهای گذشته بوده است که به‌نظر می‌رسد در نهایت هم سهام استقلال به همین بانک واگذار خواهد شد.
اما بعد از اعلام رسمی نام بانک تجارت به‌عنوان خریدار باشگاه استقلال توسط بانک مرکزی، هواداران این تیم مواضع زیادی علیه این اتفاق داشتند. آنها با بررسی نمودار سوددهی دو بانک ملت به‌عنوان خریدار باشگاه پرسپولیس و بانک تجارت به‌عنوان خریدار باشگاه استقلال، مدعی شدند که باشگاه آنها با اجحاف روبه‌رو شده است. چراکه بانک ملت سودده‌ترین بانک کشور است و بانک تجارت از این نظر قابل قیاس با آنها نیست. هرچند که حتی اعلام شده علت انتخاب این دو بانک، لوگوی قرمز و آبی نیز بوده است! اما به هرحال هواداران این تیم با ثبت هشتگ‌های بسیاری در فضای مجازی خواستار رعایت عدالت شدند.
نکته قابل توجه اما این است که مسئولان واگذاری سهام این دو باشگاه معتقد هستند که میزان چرخش مالی در هر دو بانک به قدری زیاد است که مبالغ صرف شده در فوتبال برای آنها اصلا زیاد و حتی جدی نیست. به همین دلیل بانک تجارت به هیچ عنوان با مشکل مالی برای مدیریت آبی‌ها روبه‌رو نخواهد شد. با این حال به‌نظر می‌رسد که روند واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بانک‌های تجارت و ملت نهایی شده و در ابتدا عاملیت پرسپولیس و سپس استقلال به این دو بانک سپرده شده تا ببینیم به مرور زمان آنها از این دو بِرند بزرگ باشگاهی ایران چه چیز تازه‌ای بسازند.

 


تعداد بازدید :  129