شماره ۳۰۳۹ | ۱۴۰۲ شنبه ۲۶ اسفند
صفحه را ببند
واکنش‌ حق‌وردی به فیلم جنجالی بازیکن استقلال؛
VAR می‌تواند در تحریک هواداران دخالت کند!

شهروند| تورج حق‌وردی، کارشناس فوتبال ایران، در خصوص قضاوت وحید کاظمی در دربی 103 پایتخت و تقابل استقلال و پرسپولیس در هفته بیستم رقابت‌های لیگ برتر گفت: «شکل قضاوت آقای کاظمی تغییر کرده و رفتارش بسیار عوض شده است و الان بدون تنش دارد، داوری می‌کند. الان بهترین زمان ممکن بود که آقای کاظمی به عنوان داور دربی انتخاب شود. قبل از آغاز بازی در خصوص انتخاب داوری اعتراضاتی می‌شود، اما این اتفاق برای کاظمی نیفتاد و این باعث شد تا داور دربی، آرامش روانی بهتری نسبت به داوران دیگر دربی داشته باشد.
هر وقت صحبت از دربی می‌شود، اولین چیزی که همیشه مورد بحث قرار می‌گیرد، ماجرای داوری این بازی است. با توجه به حضور سیستم کمک‌داور ویدیویی (VAR)، حساسیت‌ها نسبت به تصمیمات و جریان داوری بازی کمتر شده است، اما همچنان حاشیه‌های داوری سر جای خودش باقی است.» تورج حق‌وردی، کارشناس داوری فوتبال، در خصوص قضاوت وحید کاظمی در این بازی صحبت‌های مختلفی به میان آورد و معتقد بود که این داور توانست عملکرد خوبی در زمین از خودش برجای بگذارد. گفت‌وگوی «شهروند» را با تورج حق‌وردی می‌خوانید.
 آقای حق‌وردی قضاوت وحید کاظمی را در دربی 103 چطور دیدید؟
کاظمی، قضاوت خوبی داشت و وقتی VAR است، داور خیالش راحت است و تصمیمات خوبی گرفت. چند صحنه‌ای بود که خیلی تاثیرگذار نبود و  صحنه‌هایی بود که سیستم کمک‌داور ویدئویی به آقای کاظمی کمک کرد و در کل می‌توان گفت این داور توانست قضاوت خوبی را در این بازی داشته باشد.
 در این بازی غیر از برخورد سیلوا با عیسی آل‌کثیر شاهد صحنه مشکوک دیگری نبودیم. آیا همین باعث شد تا قضاوت این بازی کار سخت و دردسرسازی نباشد؟
شکل قضاوت آقای کاظمی تغییر کرده و رفتارش بسیار عوض شده است و الان بدون تنش دارد، داوری می‌کند. الان بهترین زمان ممکن بود که آقای کاظمی به عنوان داور دربی انتخاب شود. قبل از آغاز بازی در خصوص انتخاب داوری اعتراضاتی می‌شود، اما این اتفاق برای کاظمی نیفتاد و این باعث شد تا داور دربی، آرامش روانی بهتری نسبت به داوران دیگر دربی داشته باشد.
 غیر از اتفاقات درون زمین، حواشی کنار زمین و پرتاب بطری و سنگ باعث ایجاد حواشی شد و حتی یکی از بازیکنان استقلال به شکل مخفیانه سعی در تحریک هواداران داشت، این اتفاقات را چطور دیدید؟
در بازی‌هایی که حساس است، همیشه حاشیه وجود دارد و نقش کمیته انضباطی در آن خیلی مهم است و بازیکنانی که مخفیانه دارند هواداران را تحریک می‌کنند، باید به آنها رسیدگی شود تا دیگر این اتفاقات تکرار نشود و شکل بازی دچار تغییراتی نشود. در روند بازی یک سنگ به حسن انتظاری، کمک داور، دربی برخورد کرد و اگر آن سنگ به سر آقای انتظاری برخورد می‌کرد چه کسی می‌خواست پاسخگو باشد؟ در بازی‌ای که VAR است، چرا ما باید شاهد این اتفاقات باشیم؟ نمی‌دانم این کارها با چه انگیزه‌ای انجام می‌شود.
 به نظر شما این تحریک‌هایی را که توسط بازیکنان انجام می‌شود،  VAR می‌تواند تشخیص دهد و بازیکن خاطی توسط داور تذکر بگیرد؟
VAR می‌تواند در این مواقع دخالت کند و اگر اتاق VAR چنین تحریک‌هایی را از سوی بازیکنان ببیند، داور می‌‌تواند به بازیکن خاطی تذکر دهد تا این اتفاقات دیگر رخ ندهد.


تعداد بازدید :  128