شماره ۳۰۳۹ | ۱۴۰۲ شنبه ۲۶ اسفند
صفحه را ببند
«شهروند» از حال و هوای خاص پایتخت برای تهرانگردی در روزهای نوروز و ماه مبارک رمضان گزارش می‌دهد
دور تهران در 13 شب!

[ شهروند] این روزها با نزدیک شدن به نوروز، خیلی از مردم برای سفر به تهران برنامه‌ریزی می‌کنند و البته تعدادی از تهرانی‌ها نیز تصمیم می‌گیرند که در شهر خودشان بمانند و حال و هوای سفرهای درون‌شهری خاص و کم‌نظیر در تهرانِ بدون ترافیک و آلودگی هوا را تجربه کنند.
از آنجا که نوروز امسال به طور کامل با ماه مبارک رمضان همزمان شده است، تهرانی‌ها و البته مسافران این شهر می‌توانند تا سحر در خیابان‌های تهران به گردش و تفریح بپردازند.
اگر از شهرهای دیگر به تهران می‌آیید، قدم‌تان روی چشم! میهمان‌نوازی تهرانی‌ها به این صورت است که آرامش و امنیت‌خاطر را برای حضور شما در پایتخت فراهم می‌کنند و انواع‌واقسام امکانات و ملزومات مرتبط با یک سفر خوب و خاطره‌انگیز را در دسترس‌تان قرار می‌دهند. همچنین نهادهای شهری و دولتی با برنامه‌ریزی‌های ویژه در خدمت مسافران نوروزی هستند.
اما اگر شما اهل تهران و ساکن پایتخت هستید، کار راحت‌تری برای تهرانگردی دارید و بدون دغدغه اسکان، می‌توانید از صبح تا نیمه‌های شب و حتی تا نزدیک سحر برای تهرانگردی برنامه‌ریزی کنید.
اگر شما اهل تهران هستید و با زبان روزه قصد تهرانگردی دارید، حتما باید با توجه به شرایط جسمی خودتان و خانواده‌تان برای این کار برنامه‌ریزی کنید و از تعطیلات نوروزی با حال و هوای معنوی ماه مبارک رمضان لذت ببرید.

درد قدیمیِ بلاتکلیفی
احتمالا شما زمانی در حال خواندن این سطرها هستید که یا چند روزی بیشتر تا شروع تعطیلات نمانده یا چند روزی بیشتر از آغاز آن نگذشته است. حتما امسال هم سروکله همان درد قدیمی و مشترک آرام‌آرام پیدا می‌شود؛ همان درد قدیمی روزشماری برای رسیدن روزهای تعطیلات؛ اما درست لحظه‌ای که همین تعطیلات موعود از راه می‌رسد بعد از آنکه آرام‌آرام بساط میهمانی‌ها و عیددیدنی‌ها و حتی مسافرت رفتن‌ها کمرنگ می‌شود، نوبت ساعت‌های طولانی بیکاری است! ساعت‌هایی که احتمالا در آخرین روزهای سال و در اوج شلوغی‌ها و دغدغه‌‎های آخر سالی، مجالی برای فکر کردن به آنها باقی نمانده بود و در نتیجه حالا خودش قوزی روی قوز تعطیلات شده!
فرقی نمی‌کند تهرانی باشید یا از اهالی شهرهای دیگر. خیلی از ما این تجربه تلخ و نه چندان خوشایند را تجربه کرده‌ایم. یعنی روزهای نوروزی برای ما که بلاتکلیف هستیم کش می‌آیند اما سوءتفاهم نشود، تقصیر نوروز و روزهای زیادش نیست، شاید این موضوع به ناشناخته بودن خیلی از مکان‌های تفریحی و گردشگری مربوط باشد یا حتی شاید به بی‌حوصلگی ما برای برنامه‌ریزی یک روز تعطیل نوروزی!
کاری با شهرهای دیگر نداریم، خصوصا آنهایی که همیشه در پایان تعطیلات آمار مسافران‌شان غوغا می‌کند؛ اما شهرهای معمولی که چیز زیادی از جاذبه‌هایش نمی‌دانیم (مثل همین تهرانِ خودمان) واقعا برای خیلی‌ها ناشناخته مانده است؛ آن هم تهرانی که به جرأت می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری ایران است.

هدف را بزن  
در این روزهای ماه مبارک رمضان در پایتختی که خلوت و خوش‌ آب‌وهواست، برنامه‌ریزی برای تهرانگردی خیلی کار سختی نیست. فقط یک «دو دوتا چهارتا»ی ساده می‌خواهد؛ اینکه تعداد روزهای تعطیلات را به اضافه کارهای مهمی که داریم مثل دید و بازدیدها و ساعت هر کدام را از قبل مشخص کنیم. بعد تعداد ساعاتی را که می‌خواهیم به تفریحات بیرون از خانه بپردازیم، خیلی دقیق تعیین کنیم. مثلا پیش‌بینی کنیم که با توجه به همزمانی نوروز با ماه مبارک رمضان، در طول یک روز چه ساعاتی را قرار است صرف رفت‌وآمد و میزبانی یا میهمانی کنیم و چند ساعت را می‌توانیم برای گشت‌وگذار وقت بگذاریم. خیلی وقت‌ها ممکن است زمان این تفریح و تفرج یک یا چند روز کامل از تعطیلات باشد و گاهی هم فقط چند ساعت. واقعیت این است که جاذبه‌های دور و نزدیک تهران آنقدر زیاد است که به تعداد تمام ساعات خالی و بیکاری شما، جا برای رفتن و گشتن وجود دارد.

بی‌خیالِ خواب!
هرچند خوابِ مومن در ماه مبارک رمضان عبادت است، اما اگر بتوانیم برای خواب خودمان در این ماه نیز برنامه‌ریزی کنیم، حتما می‌توانیم استفاده بهتری از فرصت نوروز و تعطیلات آن داشته باشیم. بزرگ‌ترین اشتباه خیلی‌ها در نوروز این است که حاضر نیستند قید خواب شیرین تعطیلات را بزنند، اما شاید بد نباشد برای شما که احتمالا ساکن تهران هستید، روزهای شلوغ و غرق در ترافیک و خسته‌کننده و آلوده تهران را یادآوری کنیم؛ روزهایی که گاهی برای یک مسافت خیلی کوتاه ساعت‌ها در ترافیک کشدار خیابان‌های همین شهر می‌ماندیم و خداخدا می‌کردیم راه‌بندان تمام شود. حالا هم خیلی خوب می‌دانیم عمر روزهای خلوت و آسمانِ آبی تهران کوتاه است. یعنی درست به اندازه همین دو هفته تعطیلات. در ضمن در روزهای عادی هفته خیلی بعید است که آنقدر همت کنیم و بعد از یک روز سخت کاری و این خیابان‌های شلوغ، عازم تفرجگاه‌های شهر شویم! پس، قدم اول این است که باید قید خواب و تنبلی را بزنید؛ برای همین هم پیشنهاد می‌کنیم به تعدادی از سایت‌های گردشگری سر بزنید. این طور هم خواب از سرتان می‌پرد و هم احتمالا بعد از تهرانگردی، خاطرات شنیدنی زیادی برای دیگران خواهید داشت.

یک تیر و هزاران نشان
بعضی‌ها می‌گویند «تهران هیچ چیز غیر از ترافیک و آلودگی ندارد... آدم مگر عقلش را از دست داده که وقتش را در این شهر فلان-فلان شده سپری کند؟ و...» ولی ما می‌گوییم تهران، شهری به وسعت همه سلیقه‌هاست. اینجا همه چیز دارد؛ تاریخ، هنر، آبشار و چشمه و رودخانه، کاخ و موزه، برج و بام، کافه و رستوران، هیجان و سرگرمی و حتی سنگ‌نوشته. فقط اول از هر چیز باید سنگ‌هایتان را با خودتان وا بِکَنید. یعنی با خودتان کنار بیایید که دل‌تان چه می‌خواهد؟ آیا دل‌تان پاساژگردی بعد از افطار با انواع و اقسام جاذبه‌هایش مثل رستوران و کافه یا سینماهای چندبُعدی و خرید آنچنانی می‌خواهد یا اینکه مثلا کاخ سعدآباد را یک دل سیر با همه جزئیاتش تماشا کنید یا اینکه سری بزنید به برج‌های تهران از آزادی تا میلاد.
حتی اگر برنامه‌ریزی شما به قول تورلیدرها خیلی مینی‌مال باشد می‌توانید ترکیبی از تفریح، هیجان، طبیعت و تاریخ را با هم داشته باشید و به نوعی همه این جاذبه‌ها را در یک یا نهایت چند روز تماشا کنید. در هر صورت یادتان باشد یا اصلا نداریم یا اگر هم باشند خیلی معدود هستند شهرهایی که مثل تهران آنقدر آوازه خوش‌‌گردش بودنش در همه جا پیچیده باشد. چون اینجا همه چیز دارد. فقط یک جفت کفشِ دل می‌خواهد از همان کفش‌هایی که هم پاهایتان را در این راه دیدنی می‌کشاند و هم دل‌تان را.

قدم زدن در تاریخ
در گردشگری همه چیز از تاریخ شروع می‌شود؛ آن هم وقتی حرف از یک پایتخت دویست‌ و اندی ساله تاریخی باشد. تهران برخلاف ظاهر گول‌زننده‌اش که به شهر برج‌ها، آپارتمان‌ها، خیابان‌ها و اتوبان‌های بی‌در و پیکر معروف شده است، شهرِ صدها ساله تاریخ هم محسوب می‌شود؛ شهری که جدای از نزدیکی‌اش به پایتخت‌های قدیمی مثل شهر ری و قزوین، برای خودش دنیایی از دیدنی‌ها دارد. دیدنی‌هایی که هر مسافر نوروزی را با خود به روزهای لاله‌زار قدیم و بافت قاجاری شهر می‌برد.
جالب است که خیلی از مردم با وجود اینکه در طول روز و هنگام کارهای روزمره بارهاوبارها گذرشان به بعضی از خیابان‌های بورس تاریخی تهران می‌افتد، اما هیچ‌وقت نه فرصتش را برای حضور در این فضاها پیدا می‌کنند و نه حتی می‌توانند تصور کنند اینجا بخشی از میراث و هویت شهر ماست!
پیشنهاد ما این است که در یکی از روزهای نوروزی، مسیرتان را از خیابان حسن‌آبادِ تهران و سردرِ باغ ملی آغاز کنید. گشتی در خیابان تاریخی و فوق‌العاده زیبای وزارت خارجه و کاخ دادگستری سابق بزنید و از آنجا هم با پای پیاده در خیابان سی‌تیر قدم بزنید که شاید تنها خیابانِ تاریخی جهان است که تمام اماکن مقدس ادیان در کنار هم جمع شده‌اند؛ از آتشکده و کلیسا و کنیسه تا مسجد و حسینیه!
هرچند تهران شهر خانه‌های تاریخی ارزشمند و احیا شده است، اما متاسفانه تمام آنها قابلیت بازدید عموم را ندارند. یعنی شاید در ظاهر مقاصد زیادی برای گشتن و تماشا کردن تاریخ وجود داشته باشد، اما فقط تعداد محدودی از آنها به روی عموم مردم باز هستند. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید میهمان عمارت مسعودیه و مسجد سپهسالار یعنی دو بنای کمتر دیده‌شده و فوق‌العاده حیرت‌آور، آن هم در فاصله کمی از هم باشید و بعد از تماشای ساختمان مجلس مشروطه قدیمی ایران، راهی بازار بزرگ شوید، اما اگر برای حضور در بازار حوصله ندارید کاخ گلستان با آن حیاط بی‌نظیرش به گرمی از شما استقبال می‌کند. سپس می‌توانید به موزه‌های زیبا که شاید قبلا کمتر گذرتان به آن افتاده است، بروید؛ موزه جواهرات سلطنتی، موزه آبگینه، فرش، موزه هنرهای معاصر، موزه هنر ملی، موزه سینما و موزه سکه، پیشنهاد خوبی است، البته فراموش نکنید که اگر تمایل داشتید می‌توانید دایره این گشت‌وگذار تاریخی را وسیع‌تر کنید و به برج طغرل و چشمه علی شهرری هم سر بزنید.

تهران و تفریحاتش
این روزها آنقدر بساط تفریح‌ها و هیجان‌های مختلف در این شهر باز شده که عید و غیرعید سرش نمی‌شود و تقریبا همیشهِ سال غلغله هستند. اگر دوست داشتید که بعد از افطار یا حتی قبل از آن، چند روز تعطیلات را با تفریحات هیجانی پایتخت سپری کنید، می‌توانید به دریاچه چیتگر بروید و علاوه بر قایق‌سواری و تفریحات آبی، یک بلیت سافاری وحشت هم تهیه کنید و تا سر حدمرگ بترسید، البته پرش و چتربازی، سورتمه‌سواری، جت اسکی، بالن و ده‌ها تفریح جدید دیگر هم به لیست تفریحات تهرانی‌ها اضافه شده است.
همچنین پیشنهاد می‌شود فرصت حضور در تله‌کابین و تماشای تهرانِ پاک و زیبا را از تله‌کابین قدر بدانید و آن را از دست ندهید.
علاوه بر این باید اشاره کنیم که بیشتر پاساژهای بزرگ تهران به شهربازی‌ها و امکانات تفریحی در طبقات بالای خود مجهز هستند. پس خودتان را آماده کنید تا از حضور در سینمای چندبعُدی، ماشین کوبنده و سفینه چرخشی و کلی تفریح و بازی دیگر لذت ببرید. فراموش نکنید خیلی سال است که بیشتر پاساژها و مرکز خریدهای معروف تهران، طبقه‌ای به نام فودکورت هم دارند که به زنجیره غذایی معروف است. به این ترتیب که هر کدام از همراهان‌تان حق انتخاب غذا یا فست‌فودِ مورد علاقه خودش را دارد، در حالی که همه با هم سفارش می‌دهید و سر یک میز دور هم میل می‌کنید.
فراموش نکنید در ایام نوروز و رمضان، ساعت کاری فضاهای تفریحی مثل برج میلاد و حتی برج آزادی هم افزایش می‌یابد و معمولا آخرشب‌ها فرصت خوبی برای بازدید از این بلندی‌های شهر است.


تعداد بازدید :  915