شماره ۳۰۳۹ | ۱۴۰۲ شنبه ۲۶ اسفند
صفحه را ببند
بررسی وضعیت بایدن و ترامپ پس از اعلام کاندیداتوری رسمی
چالش پیرمردهای پرحاشیه آمریکا

  [ احمد موسی‌پور-کارشناس روابط بین‌الملل]  کمتر از ۱۰ ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است. در هفته‌ای که گذشت ترامپ به عنوان نامزد نهایی جمهوریخواهان توانست حدنصاب لازم را، پس از پیروزی مهم در سه‌شنبه بزرگ را کسب کند و بایدن نیز پس از پیروزی در ایالت جورجیا رسما به عنوان کاندیدای نهایی حزب دموکرات اعلام شد و به نظر می‌رسد با فرض تثبیت شرایط فعلی در نوامبر باید منتظر رقابت جدید بایدن- ترامپ باشیم.

در این یادداشت به دو متغیر اصلی انتخابات آمریکا، یعنی وضعیت بایدن و چالش‌های ترامپ خواهیم پرداخت.

تصویر مثبت «تیم بایدن»، به جای خودش!
در نگاه اول تصویری که از بایدن و شخصیت او در افکار عمومی و رسانه‌های داخلی آمریکا و رسانه‌های بین‌المللی ساخته شده، نوعی شخصیت ضعیف و ناتوان از نظر جسمانی با نشانه‌های جدی از زوال عقل و پیری توأمان، است، اما تیم اقتصادی و سیاست خارجی مسلط و هماهنگ بایدن توانست تا حد مناسبی فشار رسانه‌ها و افکار عمومی را بکاهد و نوک انتقادات را به شخص بایدن متوجه کند، لذا تیم بایدن به نوعی با تفکیک دولت و رئیس‌جمهوری، توانست عملکرد دولت بایدن را از سیل انتقادات در امان نگه دارد. از سوی دیگر جنگ اوکراین، جنگ غزه و ناامنی در دریای سرخ هرچند بر برخی شاخص‌های اقتصادی و تجاری جهان تاثیر نامطلوبی گذاشت، اما نوع مدیریت جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در این بحران‌ها و مدیریت تورم‌های ناشی از این تحولات توانست استحکام دولت بایدن در قبال رخدادهای بین‌المللی مصون، و کم‌اثر بودن آسیب‌های ناشی از این تحولات بر آمریکا را به نمایش بگذارد. شاخص‌های اقتصادی امروز آمریکا نشان از سیاست تثبیتی و مدیریتی تیم بایدن - هریس است.

معاون اول قدرتمند برای جبران ضعف بایدن
نکته کلیدی که در نظرسنجی‌های اخیر به وضوح قابل رویت است مسئله محبوبیت معاون بایدن یعنی کامالا هریس است که ابدا وضعیت مطلوبی را تجربه نمی‌کند. آخرین نظرسنجی که گالوپ در این مورد منتشر کرده بود، خبر از محبوبیت ۲۴درصدی هریس میان آمریکایی‌ها می‌دهد. به نظر می‌رسد، حزب دموکرات برای مقابله با موج ترامپیسم بیش از آنکه به فکر کهولت سن نامزد اصلی‌شان یعنی بایدن باشند، باید‌ به فکر انتخاب یک معاون رئیس‌جمهوری محبوب و قدرتمند باشند تا بتواند بخشی از ضعف تصویرسازی کمپین بایدن را پوشش دهد.

مهاجران و رنگین‌پوستان، بلای جان ترامپ
در آن سو ترامپ به لطف جنجال‌های دائمی‌اش در پرونده‌های متعدد قضایی توانسته حمایت خوب مالی برای کمپین خود فراهم سازد. ترامپ با چند چالش رو‌به‌رو است و مهم‌ترین آن قشر خاکستری یا رأی‌دهند‌گان مردد آمریکایی است که میان او یا بایدن کماکان به جمع‌بندی نرسیده‌اند. بخشی از این رأی‌دهندگان آمریکایی از مهاجران و رنگین‌پوستان ایالات متحده هستند که عموما سبد رأی خود را در اختیار دموکرات‌ها قرار می‌دهند، اما باید دید تیم کمپین ترامپ چه برنا‌مه‌هایی برای به میدان کشیدن این رأی‌دهندگان مردد به سود او، به اجرا در خواهند آورد؟

عملکرد سال پایانی، نقطه ضعف ترامپ
ترامپ که همواره بر عملکرد مثبت و رشد اقتصادی بالا در دوره خود، تاکید می‌کرد، بر اثر همه‌گیری کرونا، با سیاست‌های نسبتا آشفته در سال پایانی دولت خود، ضربه سنگینی دریافت کرد. نرخ بیکاری در سال پایانی ترامپ در مقاطعی تا ١۴.٧درصد افزایش یافت که از ١٩۴٨ بی‌سابقه بود و در آوریل ٢٠٢٠، بیش از ٢٠میلیون نفر در آمریکا به جمعیت بیکاران افزوده شدند. رکود اقتصادی بر آمریکا حاکم شد و بخش‌های خدماتی، کشاورزی و تولیدی آمریکا نتوانستند به شاخص‌های دوران پیش از همه‌گیری بازگردند. رفتار هیجانی شخص ترامپ و مواجهه پرحرف‌وحدیث و پرهزینه با همه‌گیری کرونا نیز وجهه وی را کاهش داد.

چالش مشترک ترامپ و بایدن؛ پیش‌بینی ناپذیری نسل (z)
اما چالش مشترک ترامپ و بایدن، نسل جدید آمریکاست. نسل موسوم به (z) چندان اقبالی به مشارکت در امر سیاسی ندارد و اثرگذاری در سپهر سیاسی را از مسیر انتخابات دنبال نمی‌کند.
سال گذشته در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره شاهد این نکته در بعضی ایالت‌ها بودیم که مشارکت این گروه از جمعیت رأی‌دهندگان آمریکایی معادلات را بر هم زد و توانست بعضی از کرسی‌های نمایندگی و سنا را که سال‌ها در اختیار یک حزب بود، تغییر دهد.

جمع‌بندی
هرچند مطابق نظرسنجی اخیر دانشگاه «سافولک» و روزنامه «یواس‌ای تودی»، ترامپ با ۴٠ درصد حمایت، از بایدن با ٣٨درصد، جلوتر است، با این وجود گمانه‌زنی‌های ماه‌های آینده از دقت نظر بیشتری برخوردار است و برای تحلیل عمیق‌تر و دقیق‌تر باید کمی بیشتر صبر کرد.


تعداد بازدید :  904