شماره ۳۰۳۰ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۵ اسفند
صفحه را ببند
گشت و گذار مجازی

تعریف جدید آمریکا از وقاحت، نظر قاضی‌القضات درباره «تبدیل مجازات» و امیرحسین مقصودلو(تتلو) در دادگاه
ارسال همزمان مهمات (برای اسرائیل) و غذا (برای فلسطینی‌ها) به غزه توسط ایالات متحده، توصیه‌های رئیس قوه قضائیه به قضات و همچنین برگزاری نخستین جلسه دادگاه امیرحسین مقصودلو (تتلو)، اهم موضوعاتی هستند که ظرف 24 ساعت اخیر مورد توجه فعالان فضای مجازی قرار گرفتند.  

ادامه قتل‌عام در غزه و واکنش به کمک‌های بشردوستانه آمریکا
ورود جنگ غزه به یکصدوپنجاهمین روز خود، ادامه حملات سنگین رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان، بن‌بست در مذاکرات مربوط به آتش‌بس و همچنین ادامه تهدیدات تل‌آویو درخصوص حمله به شهر رفح، عمده‌ترین موضوعاتی هستند که در فضای مجازی مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند. این میان خبر مربوط به کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده به مردم غزه که توسط هواپیما و چتر به این منطقه انتقال پیدا کرد نیز واکنش کاربران فضای مجازی را در پی داشت. در همین رابطه یک کاربر شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دنیای عجیبه! از یک طرف کانتینر کانتینر سلاح و مهمات می‌فرستن برای این‌که صهیونیست‌ها مردم غزه رو سلاخی کنن. از طرف دیگه برای آروم کردن افکار عمومی و منجی نشان دادن خودشون برای همون مردم سلاخی‌شده چندتا بسته کمک می‌فرستن.» کاربری دیگر با اشاره به همین موضوع در شبکه ایکس، در پستی توئیتری آورد: «ارتش آمریکا به فرمان رئیس جمهورشون برای ۲ میلیون شهروند غزه، ۳۸ هزار تا غذا «انداخت پایین»! هر واژه‌ای بنویسم، توصیف دقیقی از این حجم از وقاحت و ابتذال نمی‌شه». یک کاربر هم شدت گرفتن اعتراض‌ جهانیان به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در نوار غزه و حمایت‌های بی‌شائبه ایالات متحده از این امر را موضوع توئیت خود قرار داد و با انتشار یک عکس از بازداشت معترضان به جنایات اسرائیل در آمریکا نوشت: «هانتر شیفر، بازیگر معروف سریال «ایفوریا» همراه با ۳۰ نفر دیگر به علت حمایت از فلسطین و اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی و سیاست‌های دولت بایدن دستگیر شده‌اند. از زیبایی‌های دموکراسی غربی خصوصاً از جنس آمریکایی آن باز هم خواهم نوشت.» کاربری هم با بازنشر توئیت یک فعال رسانه‌ای از یهودیان ساکن سرزمین‌های اشغالی که جزو منتقدان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم است، شدت گرفتن اعتراض‌ها در داخل اسرائیل را مورد توجه قرار داد و در پستی توئیتری آورد:«یوال کوهن که از ابتدای عملیات طوفان الاقصی به تحلیل موشکافانه عملکرد ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه پرداخته، در جدیدترین توئیت خودش نوشت: «اسرائیل به همان راهی می‌رود که آمریکا در عراق رفت. آمریکا بعد از اشغال عراق مورد انتقاد و سرزنش قرار گرفت. اسرائیل نیز با ورود به جنگ غزه، بدون اندیشیدن به فردا، حمایت‌های بین‌المللی را از دست خواهد داد.» این بدان معناست که نتانیاهو اصولاً به روز پس از جنگ نیاندیشیده و نمی‌اندیشد.»

بازتاب سخنان محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قوه قضائیه
سخنان رئیس ‌قوه قضائیه در نشست شورای عالی قوه قضاییه مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت خصوصاً آنجا که به قضات توصیه کرد در تعیین مجازات برای مجرمین به نکات مهمی چون «تعیین کیفر متناسب از همه جهات»، «بازدارنده بودن و مؤثر بودن مجازات»، «قابلیت اجرا داشتن آن» و «موهن نبودن آن» توجه ویژه داشته باشند. اغلب کاربران فضای مجازی این توصیه‌ها را ناظر به حکم اخیر برای یکی از محکومان اغتشاشات سال قبل دانستند که قاضی پرونده خلاصه‌نویسی آثار شهید مطهری و آیت‌الله جوادی آملی، همچنین معرفی دستاوردهای انقلاب در فضای مجازی و ... را در آن لحاظ کرده بود. در همین رابطه یک کاربر شبکه ایکس در اکانت خود چنین نوشت: «تعیین مجازات متناسب، کلیدواژه تذکر دوباره رئیس قوه قضاییه به قضات بود. آقای محسنی اژه‌ای تاکید کرد قضات مجازاتی ندهند که قابلیت اجرا نداشته باشد. حکمی ندهید که وهن دستگاه قضایی باشد. قانون به قاضی اختیار داده است اما دقت کنید وقتی مجازاتی را تبدیل می‌کنید آن تبدیل هم تناسب داشته باشد. این تکرار مکرری بود از رئیس قوه خطاب به همه قضات.» کاربری هم با استقبال از صحبت‌های رئیس قوه قضائیه و کلیت توصیه‌های او، در پستی توئیتری آورد: «با تشکر از جناب محسنی اژه‌ای. انشاله که دیگه شاهد صدور احکام اینچنینی از طرف قضات محترم در هیچ نقطه کشور نباشیم. بدون تردید، اگر شهید مطهری می‌دونست روزی روزگاری نوشتن از روی آثار او تبدیل به ابزار مجازات می‌شود آن آثار ارزشمند را نمی‌نوشت!» البته این میان بودند کاربرانی که حکم صادره برای محکوم امنیتی فوق را آنقدرها هم اشتباه ندانسته و بر وجوه دیگری از آن دست ‌گذاشتند. همچون کاربری که در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «توصیه‌های جناب اژه‌ای متین، اما فارغ از قضاوت در مورد درست یا غلط بودن حکم آقای حاجی‌پور اینگونه احکام مجازات محسوب نمی‌شوند، بلکه اقدامات تربیتی هستند که در همه جای دنیا مرسوم‌اند و اتفاقاً از نقاط قوت قانون به شمار می‌روند.»

واکنش کاربران فضای مجازی به برگزاری جلسه اول دادگاه تتلو
برگزاری نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو (تتلو) واقعه‌ای نبود که از چشم کاربران فضای مجازی دور بماند. در این جلسه از دادگاه کیفرخواست تنظیم شده علیه این خواننده خوانده و اتهامات او مطرح شد. در ادامه این مطلب برخی از نظرات مطرح شده راجع به متهم و برگزاری دادگاه را می‌آوریم: «انشاله که عاقبت بخیر بشه، جوونه و بی‌عقل»، «شما ببین زندان‌های ایران چقدر آزادن که پیرسینگ‌های تتلو هنوز توی گوش و صورتش هستن!»، «انقدر نگین مردم چقدر ساده‌ان و کارای تتلو یادشون رفته. واقعیت اینه که بیشتر طرفداراش زیر 18 سال هستند و هنوز درست نمی‌تونن بد و خوب رو تشخیص بدن»، «اگر حد و قدر خودت رو می‌دونستی، الآن مجبور نبودی جلوی قاضی بشینی»، «تتلو این همه به خانواده‌اش فحش داد، توی دادگاه فقط مادرش کنارش بود. تهش فقط خانواده آدمه که براش می‌مونه».

 


تعداد بازدید :  66