شماره ۳۰۳۰ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۵ اسفند
صفحه را ببند
تب حاد ترامپی در آرژانتین
دیوانه بوئنوس آیرس در مسیر دیوانه واشنگتن

[شهروند] از حدود پنج ماه قبل و در بحبوحه تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین و پیدا شدن سروکله خاویر میلی، نامزد راست‌گرای افراطی، اصطلاح ترامپ آرژانتین در محافل رسانه‌ای و عرصه بین‌المللی پیدا شد. خاویر میلی که با رویکردی پوپولیستی و رفتارهای عجیب و هیجانی مشابه ترامپ، این لقب را کسب کرده بود، در رقابت با سرخیو ماسا، نامزد چپ میانه، به دور دوم رفت و درنهایت به پیروزی دست یافت. از روزهای ابتدایی روی کارآمدن میلی، او با در دستور کار قراردادن طرح‌های اقتصادی خاص! تورم را در این کشور بحران‌زده تشدید کرد، ارزش پول ملی را کاهش داد و اعتراضات بسیاری را سبب‌ساز شد. میلی در نامه‌ای رسمی اعلام کرد که به گروه بریکس نخواهد پیوست و گرایش آمریکایی خود را بارها عیان کرد. اکنون او با تاکید بر سیاست‌های خود جنجال‌های تازه‌ای به پا کرده است. در ادامه نگاهی کوتاه به رفتارها، حواشی و سیاست‌های میلی و جنجال تازه او خواهیم داشت:

درباره میلی و تفکرات او
خاویر خراردو میلی متولد اکتبر 1970 در خانواده‌ای متوسط در پالرمو بوئنوس آیرس متولد شد. روایت‌هایی از آزار جسمی و روانی او توسط پدرش در کودکی منتشر شده است. او در دورانی به فوتبال و همچنین خوانندگی مشغول بود و سپس با حضور در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به عنوان کارشناس اقتصادی مشهور شد و کتاب‌هایی در زمینه اقتصاد، سیاست و فلسفه نیز به چاپ رسانده است. او عضو حزب لیبرتارین است و در سال 2021 به مجلس آرژانتین راه پیدا کرد. میلی حدود سه‌ماه‌ونیم قبل با 56درصد آرا در رقابت با ماسا، نامزد چپ میانه، به پیروزی دست یافت، پیروزی‌ای که با حمایت و تبریک ترامپ همراه شد. او در زمینه اقتصاد لیبرال و راست‌گرای افراطی، معتقد به کوچک‌سازی ساختار دولت تا حد حذف وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی است و از جایگزین‌کردن دلار آمریکا به جای پول ملی آرژانتین سخن گفته است. میلی همچنین قائل به آزادی انتخاب در زمینه‌هایی چون موادمخدر، تن‌فروشی و گرایش جنسی است و در عین حال، مخالف آزادی سقط جنین و اتانازی(مرگ خودخواسته) است.
 
زنان پرحاشیه در تیم خاویر میلی
اگر ترامپ به روابط خارج از عرف و غیراخلاقی با زنان معروف بود، به نظر می‌رسد میلی نیز در اینگونه مسائل کارنامه شبهه‌انگیزی دارد. علاوه بر خواهرش کارینا که نفوذ زیادی بر او دارد و میلی پیروزی‌اش را مدیون او دانسته است، با فاطیما فلورز، رقصنده آرژانتینی، نیز وارد رابطه شده است که به نظر می‌رسد برای او حواشی‌ای به دنبال داشته باشد. یورونیوز در این رابطه نوشته است: « نقش خانم فلورز در دولت مشخص نیست، اما خودش تاکید کرد قصد ندارد صحنه هنر را رها کند و گفت: من می‌توانم حرفه هنری خود را با نقش بانوی اول ترکیب کنم.» رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین نیز اظهار کرد: «چرا باید آنقدر خودخواه باشم که آرژانتینی‌ها را از دیدن هنرمند با عظمتی مانند فاطیما محروم کنم... همچنین ویکتوریا ویلاروئل، معاون آقای میلی که وکیل هم هست، به دلیل مخالفت با سقط جنین یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های دولت جدید است.»

مواضع و رفتارهای عجیب؛ سیاست‌های جنجالی
در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، میلی با حرکات و رفتار خلاف عرف عمومی سیاست توجهات را به خود جلب کرد و به همین سبب به ترامپ آرژانتین نیز مشهور شد. پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین نیز کلیپی از حرکات هیجانی و رقص عجیب‌وغریب میلی در جمع هوادارانش منتشر شد که بازدیدی میلیونی در سطح جهان داشت. او در ابتدای روی کارآمدن در نامه به گروه بریکس نوشت قصد ندارد به این گروه بپیوندند. همچنین درباره مقامات چین و داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل، اصطلاح کمونیست فاسد را به کار برده و آمریکا و اسرائیل را متحد استراتژیک طبیعی خود خوانده بود.(1) میلی اخیرا در دیدار ترامپ نیز حرکات عجیبی از خود نشان داد. به گزارش آسوشیتدپرس، میلی در هنگام دیدار با ترامپ از شدت ذوق‌زدگی با فریاد واژه «رئیس‌جمهور!» ترامپ را در آغوش می‌گیرد و می‌گوید: «شما رئیس‌جمهور بزرگی هستید و امید دارم که پیروز خواهید شد. امیدوارم شما را مجددا به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا ببینم.» (2)

برنامه‌های اقتصادی و خشم مردم آرژانتین
میلی در ماه اول روی کارآمدن خود با برنامه‌های اقتصادی جنجالی و کاهش یارانه‌ها و حمایت‌های دولتی خشم عمومی را در آرژانتین برانگیخت. یورونیوز در این رابطه نوشت: «با انجام حدود ۳۰۰ تغییر، بسیاری از شرکت‌های دولتی در آرژانتین به بخش خصوصی واگذار خواهند شد و حمایت‌های دولتی از مستاجران، کارمندان و خریداران کاهش خواهد یافت. آقای میلی از لغو قانون حاکم بر اجاره‌بها و مجموعه‌ای بلندبالا از اقدامات مقررات‌زدایی در بخش‌های گردشگری، سلامت، اینترنت، حمل‌ونقل هوایی، دارویی، کشت انگور و حتی تجارت خبر داده است... تصمیم‌های تازه دولت تنها به فاصله چند ساعت پس از آن اعلام شد که هزاران شهروند آرژانتینی به خیابان‌های پایتخت آمدند تا علیه اقدامات ریاضتی و مقررات‌زدایی از اقتصاد این کشور در هفته گذشته اعتراض کنند.» یک ماه قبل صدها هزار نفر از کارگران، کارمندان و قشرهای مختلف در آرژانتین دست به تظاهرات زدند، اما میلی اعلام کرد که از برنامه‌های خود عقب‌نشینی نمی‌کند. اعتراضات در حدی بالا گرفت که استانداران استان‌های نفت‌خیز اخیرا اعلام کرده‌اند از تامین نفت کشور امتناع خواهند کرد.(3) 10 روز قبل نیز اعتراضات عظیمی با شعارهای: «نه به افزایش هزینه حمل‌ونقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» علیه دولت میلی در آرژانتین به راه افتاد.(4)

در مسیر دیوانگی ترامپی
ترامپ که از حیث رفتاری به دیوانگی مشهور شده بود، در حوزه اقتصاد اما عملکرد قابل قبولی داشت. بدل آرژانتینی او اما با وجود عملکرد فاجعه‌بار اقتصادی خطاب به نمایندگان کنگره اعلام کرده است: «اعتقادات ما تغییرناپذیر است، ما حساب‌های عمومی را با یا بدون کمک سایر گروه‌های سیاسی سازماندهی خواهیم کرد. وقتی به مانعی برخورد می‌کنیم، قرار نیست به عقب برگردیم، به شتاب ادامه می‌دهیم...»(5) به نظر می‌رسد میلی با عملکرد و سیاست‌های اقتصادی ضعیف اما در مسیر کاری خود رفتارهای ترامپ‌گونه را ادامه خواهد داد. تشدید فقر و تورم سه رقمی، تظاهرات صدها هزار نفری و میلیونی، سرکوب گسترده معترضان و مخالفت‌های کنگره نیز مانع او نیست و میلی با این روند به تضعیف کشور خود سرعت خواهد داد.

پی‌نوشت‌ها:
1- یورونیوز فارسی
2- isna.ir/xdQDsZ
3- mehrnews.com/x34p95   
4- https://irna.ir/xjPRZz
5- https://irna.ir/xjPWM9


تعداد بازدید :  183