[لیلا مهداد] مصرف بنزین در کشور بالاست؛ معضلی که مهمترین دلیلش را میتوان خودروهای فرسوده معرفی کرد. اهمیت این مسئله تا جایی است که 10بهمنماه، رهبر معظم انقلاب در سخنرانیشان با اشاره به موضوع ناترازی انرژی در کشور عنوان کردند: «ما الان در مسئله سوخت به معنای واقعی کلمه مشکل داریم. کشور تولیدکننده نفت با این همه منابع زیرزمینی نفتی، بنزین وارد کند؟ به این معناست که ما در یک مسئله کلان دچار مشکل هستیم.»
خودروهای فرسوده روزانه 40 تا 50میلیون لیتر بنزین مصرف میکند
3.5میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد. به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، این تعداد خودرو فرسوده روزانه 40 تا50میلیون لیتر بنزین مصرف میکند، بنابراین خروج آنها از چرخه، این میزان بنزین را به سبد صادرات اضافه میکند. به گفته «جلیل سالاری»، هر خودروی فرسوده تقریبا روزانه 4.13 لیتر مصرف مازاد بنزین دارد که با نرخ 70سنت قیمت فوب خلیجفارس، 35هزار تومان محاسبه میشود. بنابرنظر «سالاری»، هر خودرو فرسوده نسبت به یک خودرو غیرفرسوده 14.3درصد مصرف بنزین بیشتری دارد. اگر سالانه 300هزار خودرو اسقاط شود، بیش از 540میلیون دلار معادل 16.2هزار میلیارد تومان در سال در مصرف بنزین صرفهجویی میشود. به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، اگر قیمت هر لیتر بنزین را 6دهم دلار حساب کنیم، وجود هر خودرو فرسوده در شهر سالانه باعث خسارت 600دلاری در حوزه سوخت میشود.
135میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف میشود
بنابرنظر مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، بهترین خودروهای ما در مسافت 100کیلومتر، 7 لیتر مصرف سوخت دارد، در حالی که این عدد در خودروهای خارجی 3 لیتر است. «سالاری» با اشاره به اینکه تولید در داخل کشور بیش از استانداردهای دنیا و مصارف سه برابر استاندارد دنیاست، میگوید: «میزان مصرف بنزین 115میلیون لیتر و مصرف سیانجی حدود 20میلیون تخمین زده شده، یعنی 135میلیون لیتر سوخت در کشور
مصرف میشود.»
هر شهروند ایرانی در روز 1.27صدم لیتر مصرف سوخت دارد
داستان مصرف بنزین و خودروهای فرسوده قدیمی است. رئیس کمیسیون توسعه پایدار و محیطزیست اتاق بازرگانی به «شهروند» میگوید: «طبق محاسبات اتاق بازرگانی، سرانه مصرف بنزین در ایران بهازای هر فرد در روز 1.27صدم لیتر است که بسیار بالاست.» به گفته «رضا پدیدار»، روسیه، استرالیا و لبنان هم سرانه مصرفشان مشابه ما بالاست، البته ترکیه و هند سرانه مصرف پایینی دارند.»
بنابرنظر رئیس کمیسیون توسعه پایدار و محیطزیست اتاق بازرگانی، طبق مطالعات انجامشده بنزین 9درصد از سبد سوخت کل کشور را به خود اختصاص میدهد که رقم بالایی است: «مصرف بنزین دو وجه دارد؛ یکی رفاه شهروندان و دیگری مسئله حمل نقل عمومی و حمل بار و... که متاسفانه در هر دو وجه افراط داریم.» «پدیدار» ادامه میدهد: «ما در مصرف آب، برق و گاز هم همین میزان افراط را داریم.»
تولیدکنندگان داخلی میانگین مصرف خودروهای صفر کیلومتر را 9درصد اعلام میکنند
مصرف بنزین ما دوونیم تا سه برابر استاندارد جهانی است. رئیس کمیسیون توسعه پایدار و محیطزیست اتاق بازرگانی به «شهروند» میگوید: «در قیاس با ژاپن و کرهجنوبی مصرف ما سه برابر است، اما در مقایسه با کشورهای اروپایی مصرف بنزین ما دو تا دونیم برابر است.» بنابرنظر «پدیدار»، میانگین مصرف خودروهای صفر کیلومتر در ژاپن و کرهجنوبی 4درصد است. این رقم در آلمان به 5 تا 5.2دهمدرصد میرسد و آمریکا با وجود استفاده از خودروهای 6سیلند میانگین مصرفش 7 تا 5/7درصد است. این در حالی است که این میانگین در کشور ما به 11 تا 11.2دهم درصد میرسد: «تولیدکنندگان داخلی میانگین مصرف خودروهای صفر کیلومتر را 9درصد اعلام میکنند، در حالی که در سال دوم این میانگین به 10درصد و سال سوم به 11 درصد میرسد.»
به گفته رئیس کمیسیون توسعه پایدار و محیطزیست اتاق بازرگانی نیازمند کارهای فرهنگی در این حوزه هستیم: «خودرو شخصی وسیله تفریح است و همین مصرف را بالا میبرد. البته در ترافیک هم که بعد از کرونا به یک مسئله بحرانی بدل شده، مصرف سوخت بالا میرود، چون خودرو در حالت درجا دوبرابر زمان حرکت سوخت مصرف میکند. اگرچه در موتورسیکلتها هم وضعیت بهتری نداریم، چون دو و نیم تا چهار برابر میانگین مصرف جهانی مصرف دارند.»
قیمت بنزین بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا 62سنت است
جدیدترین آمارها از قیمت بنزین در دنیا نشان میدهد ارزانترین بنزین دنیا در ایران عرضه میشود. طبق گزارش تسنیم در دیماه، قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای همسایه ایران تا 40برابر قیمت این محصول در ایران است. طبق این گزارش، متوسط قیمت هر لیتر بنزین در دنیا 45 برابر قیمت این محصول در ایران است؛ در اول ژانویه 2024 متوسط قیمت جهانی هر لیتر بنزین 1.3 دلار بود. این در حالی است که هر لیتر بنزین در ایران تنها 2.9سنت قیمت دارد، در حالی که قیمت بنزین در عربستان، بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا، 62سنت است، یعنی حدود 20برابر قیمت بنزین در ایران.
مصرف بنزین تا افق 1420 به حدود 220میلیون لیتر در روز میرسد؛ 2 برابر تولید فعلی
طبق آمار گمرک، در 12ماه سال 99 با وجود تحریمها بیش از 7.8میلیون تن بنزین صادر شده است. در این مدت 2.9میلیارد دلار بنزین فروخته شده که نسبت به مدت مشابه سال 98 افزونبر 358درصد رشد به لحاظ ارزش و 618درصد رشد به لحاظ وزنی داشته است. درواقع سال99 نسبت به سال 98 -حدود 636 میلیون دلار بنزین صادر شده بود- ارزش صادرات بنزین ایران 4.6برابر و حجم صادرات بنزین 7.2برابر شده بود.
اگرچه تراز بنزین برای اولینبار در سالهای 98 تا 1400 مثبت شد. در چنین شرایطی بود که در اوج تحریمهای نفتی، ایران وارد باشگاه صادرکنندگان بنزین و فرآوردههای نفتی شد. هرچند بهمنماه یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفته بود که ایران در سال آینده ناچار به واردات بنزین و گازوئیل به میزان 5میلیارد دلار است. به گفته «مالک شریعتی»، این مسئله به اندازهای جدی است که در لایحه بودجه 1403 به عنوان پیشفرض در نظر گرفته شده است. البته همین اواخر بود که مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد که در سالجاری روزانه 10میلیون لیتر بنزین کسری خواهیم داشت. طبق برآورد معاونت برنامهریزی وزارت نفت، مصرف بنزین تا افق 1420 به حدود 220میلیون لیتر در روز میرسد، یعنی دو برابر تولید فعلی.
سهم بالای مصرف سوخت صرف موتورسیکلتها و اتومبیلهای
فرسوده میشود
مصرف بالای بنزین و در پی آن آلودگی هوا بهخصوص در شهرهای بزرگ بلای جان جامعه و جمعیت شده است. یکی از استادان حقوق انرژی دانشگاه تهران به «شهروند» میگوید: «در کنار اتومبیلها ما موتورسیکلتها را داریم که هم مصرف بالای سوخت داشته و هم موجبات آلودگی هوا را فراهم میآورد.» بنابر نظر «حسن مرادی»، موتورسیکلتها کمتر از اتومبیلها آلودگی ایجاد نمیکند و این در حالی است که بنابر یک باور اشتباه شهروندان برای کارکرد بهتر، روغن به سوخت موتورسیکلتها اضافه میکنند که باعث میشود دودزایی این وسیله چند
برابر شود.
به گفته «مرادی»، اتوبوسهای درونشهری هم سهم بالایی در مصرف گازوئیل دارد، البته مسئولان شهری بارها قول از چرخه خارجشدن این وسایل نقلیه را دادهاند. این استاد دانشگاه ادامه میدهد: «متاسفانه این اتوبوسها بعد از خروج از چرخه دوباره زیر سایه شرکتهای خصوصی وارد چرخه حملونقل عمومی میشود.»
راندمان پالایشگاهها 28 تا 30درصد است!
به گفته یکی از استادان حقوق اقتصاد و انرژی دانشگاه تهران به «شهروند»، مسئله پایینبودن قیمت حاملهای انرژی سبب شده تا شاهد گسترده قاچاق حاملهای انرژی باشیم. بنابرنظر «حسن مرادی»، پایینبودن قیمت بنزین سبب شده شهروندان بدون در نظر گرفتن هزینه اتومبیلسواری را یک تفریح تلقی کنند، چون با 100هزار تومان یک باک پر میشود، بنابراین میزان مصرف برای شهروند اهمیتی ندارد: «در مسئله سوخت و حاملهای انرژی مجموعه عوامل دخیل است.»
«مرادی» با اشاره به اینکه راندمان برخی از پالایشگاههایمان پایین است، میگوید: «راندمان پالایشگاهها به جز اراک، خلیجفارس و چند پالایشگاه جدید غالبا 28 تا 30درصد است، بنابراین واردات بنزین در چنین شرایطی به زیان نیست.» این استاد حقوق اقتصاد و انرژی دانشگاه تهران ادامه میدهد: «میتوان نفت را به بازارهای جهانی عرضه کرد، البته راهکار بعدی ایجاد پالایشگاههایی با راندمانهای بالاست که توانایی تولید بنزین باکیفیت را داشته باشند.» به گفته «مرادی»، مساعدت دانشبنیانها هم در این زمینه کارساز خواهد بود تا بتوانیم بر این مشکل فایق آییم.
قیمت بنزین باید اصلاح شود
به گفته یکی از استادان حقوق اقتصاد و انرژی دانشگاه تهران به «شهروند»، مبادا نمایندگان مجلس برای خوشایند شهروندان و دامننزدن به گرانی، قیمت بنزین را ثابت نگه دارند. «حسن مرادی» ادامه میدهد: «اقلام مصرفی شهروندان افزایش قیمت داشته، بنابراین نمیشود یکی از آیتمهای مصرفی را ثابت نگه داشت و بقیه اقلام را یله کرد.»
«مرادی» با اشاره به اینکه اصلاح قیمتی به مصرف بالای حاملهای انرژی دامن میزند، میگوید: «قول مساعد برای واردات خودروهای دست دوم باکیفیت را از مسئولان ذیربط داشتهایم که بیشک عمل خوبی است، اما با مافیای تولید اتومبیل مواجه است.» بنابرنظر «مرادی»، یکی از پارامترهای دیگر برای مقابله با این مسئله تولید خودروهای برقی است: «چین در خودروهای برقی پیشرو بوده و در حال حاضر اتومبیلهایی با سرعت بالای 100کیلومتر تولید میکند که میتواند جایگزین خوبی برای خودروهای بنزینی باشد.»
اسقاط هر خودرو فرسوده یعنی صرفهجویی 2هزار لیتر بنزین در سال
طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، اسقاط هر خودرو فرسوده باعث کاهش مصرف 2هزار لیتر بنزین در سال میشود که ارزش صادراتی آن برابر با یکهزار و 800 دلار یعنی 54میلیون تومان است.
رئیس انجمن اسقاط خودروهای فرسوده میگوید: «تا چهار سال آینده مصرف بنزین به بالای 31میلیون میرسد، این در حالی است که تولید داخل به این میزان نیست و ما نیازمند واردات خواهیم شد.» بنابرنظر «محمد مشهدیشریف»، اگر خودروهای فرسوده از مدار خارج شود، حداقل 33میلیون لیتر صرفهجویی میشود، یعنی نهتنها واردات نخواهیم داشت، بلکه میتوانیم این میزان سوخت را ذخیره یا صادر کنیم.»
82درصد اتوبوسهای درونشهری، 90درصد موتورسیکلتها و 23درصد کامیونها فرسودهاست
براساس آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، 80هزار مینیبوس، 22هزار دستگاه اتوبوس درونشهری و 23هزار اتوبوس برونشهری در حال تردد در سطح کشور است. اگرچه 18هزار دستگاه اتوبوسهای درونشهری از 22هزار دستگاه فرسودهاست، یعنی 82درصد اتوبوسهای درونشهری، البته 13هزار دستگاه از 23هزار دستگاه اتوبوس برونشهری یعنی 57درصد دستگاه هم فرسوده است.
آمارهای رسمی از وجود 12میلیون و 500هزار دستگاه موتورسیکلت که در سطح کشور در حال تردد است، خبر میدهد، از این تعداد یعنی 11میلیون و 200هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده است، یعنی 90درصد موتورسیکلتها. طبق آمارها، 400هزار دستگاه تاکسی در سطح کشور در حال تردد است که از این تعداد 190هزار دستگاه فرسوده است، یعنی 48درصد این ناوگان.
34هزار خودرو دولتی در سطح کشور تردد میکند، از این تعداد 11هزار خودرو دولتی فرسودهاست، یعنی 32درصد از آمار 34هزار تایی خودروهای دولتی. سهم خودروهای سواری کشور هم به 21میلیون دستگاه میرسد، البته یکمیلیون و 300هزار دستگاه از این تعداد فرسوده است که 6درصد این خودروها را تشکل میدهد. اگرچه از یکمیلیون و 100هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده هم 250هزار دستگاه (23درصد) فرسوده است.
خودروسازان داخلی مکلفند 20درصد قرعهکشیهای فروششان را به دارندگان خودروهای فرسوده اختصاص بدهند
قانون اولیه اسقاط خودرو در دوران همهگیری کرونا به حاشیه رفت. در همان دوره کاهش گواهی اسقاط، ممنوعیت واردات خودرو و معافیت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای فرسوده به مرور مراکز اسقاط را به تعطیلی کشاند. در 6ماه دوم 1401 وزارت صمت، خودروسازان داخلی را مکلف کرد 20درصد قرعهکشیهای فروششان را به دارندگان خودروهای فرسوده اختصاص بدهند. با تصویب قانون جدید، طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با ایجاد تغییراتی اساسی دوباره از سر گرفته شد، البته در دی و بهمنماه با مطرحشدن واردات خودروهای کارکرده و صفر به کشور، طرح اسقاط خودرو بار دیگر موردتوجه قرار گرفت، بهویژه آنکه طی سالهای اخیر حذف اسقاط خودروها نگرانیهایی را درباره تشدید آلودگی هوا و مصرف بیش از اندازه سوخت ایجاد کرده است.
تا آخر سال تاکسیهای برقی وارد چرخه حملونقل میشود
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران به «شهروند» میگوید: «درخصوص خودروهای فرسوده، شرکتهای خودرویی باید موضوع اسقاط را پیگیری میکردند که متاسفانه چند سالی است درست اجرایی نشده است.» بنابرنظر «سیدمحمد آقامیری»، متاسفانه شرکتهای خودروسازی تسهیلاتی را که برای اسقاط خودروها در نظر گرفته شده بود، برداشتند. درواقع اسقاط خودروهای فرسوده اصلا روند خوبی ندارد.
به گفته «آقامیری»، این مسئله حتی مورد اعتراض دولت و مجلس هم هست: «انشاءالله تا آخر سال یکسری تاکسی برقی وارد کشور میشود. کارکردهای این تاکسیهای برقی از جنبههای مختلف سنجیده میشود. از بین این نمونههای وارداتی، نمونههایی که مناسبتر است، سفارش عمده داده میشود تا وارد کشور شود.»
بنابرنظر رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، بخشی از تاکسیهای برقی با واردات تامین میشود و بخشی دیگر هم از تولید داخل تامین خواهد شد.» «آقامیری» ادامه میدهد: «روند کار به سمت جایگزینی تاکسیهای برقی به جای تاکسیهای بنزینسوز است.»
سال آینده 2هزار و 500دستگاه اتوبوس برقی وارد میشود
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران به «شهروند» میگوید: «در بحث اتوبوسهای برقی هم شهرداری مصمم است 2هزار و 500دستگاه اتوبوس برقی را از سال آینده مرحلهبهمرحله وارد کند.» «سیدمحمد آقامیری» با اشاره به اینکه برنامه کلی شهرداری و وزارت صمت این است که اتوبوس برقی بهصورت انبوه وارد کشور شود، میگوید: «شهرداری در این کار تسهیلگر است، البته جایگاه شارژ برقی هم در سراسر شهر مرحلهبهمرحله در حال اجراست.» «آقامیری» ادامه میدهد: «شهرداری برای گسترش جایگاههای شارژ برقی، موتورسیکلتها و تاکسیهای برقی بودجهای را برای سال آینده در نظر گرفته است.»
تعداد گواهی اسقاط ضربدر مبلغ 35میلیون تومان پایه
در حال حاضر به هر تاکسی فرسوده دو گواهی اسقاط تعلق میگیرد که در جدول معادلهسازی قرار است تعداد گواهی اسقاط برای ونهای تاکسی به هفت گواهی برسد. آذرماه رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفته بود که قرار است به هر تاکسی (پژو و سمند) چهار گواهی تعلق گیرد. به گفته «محمد مشهدیشریف»، افزایش تعداد گواهی اسقاط ضربدر مبلغ 35میلیون تومان پایه میشود. اگر تعداد گواهی اسقاط ونهای تاکسی به 7گواهی برسد، مبلغ این ونهای تاکسی 245میلیون خواهد شد.
قیمت خودرو اسقاطی نباید بیش از 10درصد بهای خودروهای نو از همان نوع باشد
دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در همان آذرماه اعلام کرده بود که با پشتیبانی 220 مرکز اسقاط در سطح کشور آماده عرضه 40هزار گواهی اسقاط با نرخ 35میلیون تومان به تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو و موتورسیکلت هستیم. به گفته «سیدامیر احمدی»، انجمن صنفی مراکز اسقاط اعلام کرده که قیمت واقعی خودرو فرسوده در حال حاضر بین 35 تا 42میلیون تومان و آن هم بسته به نوع و کیفیت خودرو است. قیمت لاشه خودرو هم حدود 12 تا 15میلیون تومان است. در مجموع با گواهی اسقاط حدود 45میلیون تومان برآورد میشود؛ قیمت خرید خودرو هم حدود 35 تا 40 میلیون تومان است، بنابراین سود ناخالص مراکز که شامل سود خالص و هزینه اسقاط میشود، حدود 5میلیون تومان است. به گفته یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، قیمت خودروهای اسقاطی نباید بیش از 10درصد بهای خودروهای نو از همان نوع باشد، درواقع این معیار است. بنابرنظر «لطفالله سیاهکلی»، اگر قیمت خودروهای اسقاطی بیش از 10درصد نو باشد، نشان میدهد که دست دلالان در کار است.
سن اسقاط خودروهای سواری 20سال است
سن اسقاط خودروی سواری بنزینی 20سال، پایه گازسوز 22سال و برقی 24سال است. به گفته رئیس انجمن اسقاط خودروهای فرسوده، سن از رده خارجشدن خودروهای عمومی مثل تاکسی و ون پایه بنزینی 10سال، دوگانهسوز 12سال و برقی هم 15سال است. البته سن اسقاط وانت پایهگازسوز 15سال و بنزینی دوگانهسوز 14سال تعیین شده است. «محمد مشهدیشریف» با اشاره به اینکه سن اسقاط اتوبوس دیزلی درونشهری 10سال است، گفته بود: «سن اسقاط پایه گازسوز 12سال و برقی 20سال است، بعد از آن باید از رده خارج شود.» بنابرنظر «مشهدیشریف»، سن اسقاطشدن اتوبوس برونشهری 15سال و کشنده کامیون و کامیونت 20سال است.
30هزار خودرو تا شهریور 1402 اسقاط شد
اسقاط خودروهای فرسوده اولینبار در دهه 80 مطرح شد؛ در آن بازه زمانی بنا شد بهازای واردات خودرو، خودروهای فرسوده از رده خارج شود. به پشتوانه اعتبار خوبی که برای این کار اختصاص یافته بود، 200هزار خودرو فرسوده هم از رده خارج شد. در سال 93 آمار اقساط خودروها به 350هزار دستگاه رسید. سال 99حدود 13هزار دستگاه اسقاط شد که 7هزار دستگاه اسقاطشده آن مربوط به 6ماه نخست سال1399 است. به گفته رئیس انجمن اسقاط خودروهای فرسوده، در سال1400 حدود 30هزار دستگاه اسقاط شد، از این تعداد 7هزار و 500 دستگاه اسقاطشده مربوط به 6ماه نخست سال1400 است.» بنابرنظر «محمد مشهدیشریف»، در سال 1401 آمار خودروهای فرسوده اسقاطشده به حدود 45هزار دستگاه رسید، البته 10هزار دستگاه اسقاطشده مربوط به 6ماه نخست سال 1401 است. به گفته «مشهدیشریف»، در سال 1402 تا آخر شهریورماه 30هزار خودرو اسقاط شدهاست که در مقایسه با مدت مشابه سال1401 این عدد سه برابر شده و به آمار 30 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاطشده در کشور رسیده است. بنابرنظر «محمد مشهدیشریف»، جمعا حدود 14 تا 15میلیون وسیله فرسوده در جادهها تردد میکند: «45درصد از خودروهای کشور به سن فرسودگی رسیدهاست.»
در برنامه هفتم توسعه قرار است سالانه 500هزار خودرو فرسوده اسقاط شود
مشکل بنزین در کشور فقط با خودروهای برقی حل میشود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سالانه 2میلیون خودرو وارد بازار میشود و اگر هر خودرو روزانه 5 لیتر بنزین دریافت کند، معادل 10میلیون لیتر میشود، گفته بود: «روزانه 230میلیون لیتر بنزین و معادل 230میلیون دلار برای تامین بنزین و گازوئیل میسوزانیم.» بنابرنظر «عباس علیآبادی»، طبق اعلام ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، در اجرای برنامه هفتم توسعه قرار است سالانه 500هزار خودرو فرسوده اسقاط شود. به گفته «علیآبادی»، سال گذشته یکمیلیون و 470 خودرو جدید وارد حوزه حملونقل شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود: «از سال آینده تولید و عرضه خودروهای برقی بهصورت انبوه و اتوبوسهای برقی را خواهیم داشت.» به گفته «علیآبادی»، تعداد زیادی خودرو آماده تحویل به مردم است و وزارت صمت تسهیلگری شرایط را فراهم میکند تا این خودروها به دست متقاضیان برسد.
کمیسیون تلفیق حقوق ورودی خودروهای برقی را به 0.5 و 4درصد کاهش داده
در اجرای ماده 9 قانون هوای پاک به منظور کاهش آلایندههای شهری در کلانشهرها، واردات انواع خودروهای سواری برقی به داخل کشور مجاز بوده و حقوق ورودی آن برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کلانشهرها در سال 1403 معادل 0.5درصد و برای سایر متقاضیان 4درصد و حقوق ورودی خودروهای تمام هیبریدی 15درصد تعیین میشود. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سود بازرگانی واردات خودروهای برقی بین یک تا 26درصد در نظر گرفته شده، اعلام کرده بود: «حقوق ورودی چنین خودروهایی در آییننامه فعلی دولت بین 5 تا 30درصد تعیین شده است.» بنابرنظر «نرگس باقریزمردی»، البته کمیسیون تلفیق این ارقام را به 0.5 و 4درصد کاهش داده که اقدام مهمی برای تسهیلگری در روند واردات خودروهای برقی و قیمت مناسب آن در بازار خواهد داشت.
بهترین گزینهها، خودروهای برقی و دست دومهای باکیفیت هستند
مشکل خودروهای فرسوده و مساله مصرف بالای بنزین هر دو ابعاد یک مساله هستند. طبق آمارها این خودروها 2برابر خودروهای سالم سوخت مصرف میکنند. ایران ارزانترین بنزین جهان را دارد و در عین حال 3برابر مصرف جهانی از این سوخت فسیلی استفاده میکند. حل معضل خودروهای فرسوده بیشک منجر به کاهش مصرف بنزین و در ادامه رفع مساله آلودگی هوا ختم خواهد شد. مشکلی که به زعم کارشناسان راهکار خروج از آن، بالا بردن قیمت این سوخت فسیلی است. هرچند فرهنگسازی هم به نوبه خود در این مساله نقش مهمی برعهده دارد. اگرچه ورود خودروهای دست دوم باکیفیت و خودروهای برقی، بهترین گزینه برای حل معضل خودروهای فرسوده و در ادامه مصرف بالای سوخت خواهد بود. راهکاری که اغلب کشورهای جهان به آن رو آوردهاند تا هم از آلودگی هوا نجات بیابند هم در مصرف سوختهای فسیلی صرفهجویی کنند.