شماره ۵۰۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
«شهروند» دلایل موفقیت‌های باشگاه نفت‌تهران در سال‌های اخیر را بررسی می‌کند
شعله‌های سوزان نفت
قنبرزاده: به دنبال جذب هوادار هستیم ابراهیم‌زاده: مدیریت باثبات دلیل اصلی موفقیت است

شهروند| موفقیت‌های تیم نفت‌تهران در سال‌های اخیر خبر از حضور یک قطب جدید در فوتبال ایران را می‌دهد، تیمی که تداوم موفقیت‌هایش درنهایت منجر به اولین صعودش به لیگ قهرمانان آسیا شد و حالا اهدافی بزرگتر را دنبال می‌کند و با اتکا به بازیکنان جوان حتی در سطح آسیا نیز قصد دارد قد علم کند.
تعویض مربیان، ثبات نتیجه
نفت تهران که سابقه طولانی در فوتبال کشور دارد، سال‌ها از سطح اول فوتبال ایران دور مانده بود اما درنهایت‌ سال 1389 توانست با مربیگری مهدی دینورزاده به لیگ برتر بازگردد، اگرچه این مربی خیلی زود جای خود را به حسین فرکی داد. درحالی‌که نفتی‌ها در‌ سال اول با ترکیبی جوان در لیگ حاضر شده بودند، در‌ سال اول حضورشان خود را به سختی در لیگ حفظ کردند اما روند نتیجه‌گیری‌شان خیلی زود آغاز شد. کسب مقام چهارمی با حسین فرکی، پنجمی با منصور ابراهیم‌زاده و درنهایت سومی با یحیی گل‌محمدی نشان داد که این تیم یکی از قطب‌های جدید فوتبال ایران است. نکته جالب این‌جاست که با وجود تعویض مربیان متعدد، البته نه در طول یک فصل، نتایج نفتی‌ها ثبات داشته است.
عدم انتقال به اراک
در همان ‌سال اولی که نفت به لیگ‌برتر آمد و در میانه کار خود بسر می‌برد، مسئولان وقت دولت در پی انتقال این تیم به اراک بودند که با حمایت رسانه‌ها و برخی اعتراضات درنهایت این انتقال صورت نگرفت تا این‌که اوج‌گیری این تیم در لیگ آغاز شد.
نفت آسیایی
ثبات مدیریت در نفت تهران در سال‌های اخیر باعث شده تا با وجود تغییر کادرفنی، برنامه‌های این تیم طبق روال پیش رود. بعد از عنوان سومی نفتی‌ها با یحیی گل‌محمدی در لیگ‌سیزدهم که البته می‌توانست با یک پیروزی در هفته آخر به قهرمانی تبدیل شود، امسال نفت خودش را با علیرضا منصوریان برای لیگ قهرمانان آسیا آماده کرد. اوج شکوفایی نفت حضور 2 بازیکن جوان این تیم به‌عنوان یار ثابت در ترکیب تیم‌ملی بود و همین روند به صدرنشینی آنها در لیگ هم انجامید. درنهایت بازی کلیدی یاران منصوریان در پلی‌آف لیگ‌قهرمانان نیز با پیروزی همراه بود تا موفقیت‌های نفت تکمیل شود.
ضعف‌ها و چالش‌ها
مهم‌ترین ضعف باشگاه نفت‌تهران نداشتن هوادار است که البته اکثر باشگاه‌های تهرانی به غیراز استقلال و پرسپولیس با آن مواجه هستند. نکته دیگر نداشتن تک ستاره‌هایی است که با تجربه‌شان شاید بتوانند قفل بازی‌های خاص را باز کنند. در هر صورت نفت با رویای قهرمانی در آسیا نه اولین حضور اما همچنان پیش می‌رود و شاید همدلی فراوانی که در این تیم دیده می‌شود و حتی به جوجه‌کباب پختن در تمرین نیز می‌انجامد، ضعف‌های دیگر نفت هم پوشیده شود.
سرمربی سابق و تأکید روی مدیریت باثبات
منصور ابراهیم زاده، سرمربی سابق نفت‌تهران درباره دلایل موفقیت این تیم در سال‌های اخیر که به صعود به لیگ قهرمانان آسیا انجامیده به «شهروند»‌ می‌گوید: «اولین مسأله‌ای که می‌توان از آن برای موفقیت‌های نفت یک دلیل ساخت، ثبات مدیریت در این باشگاه است، اتفاقی که در کمتر باشگاه ایرانی رخ می‌دهد. در ضمن همان مدیریت نیز به افرادی که با‌ آنها کار می‌کند باور و اعتماد دارد. مجموعه نفت در سال‌های اخیر به سمت‌وسویی رفته که تمام بازیکنان، اعضای کادرفنی و مدیریت با همدلی کار را پیش می‌برند. بازیکنان این تیم نیز که این روزها نامشان بر سر زبان‌ها افتاده، به تدریج با حضور مربیان باتجربه شکل گرفتند زیرا حرف شنوایی داشتند.» وی در رابطه با ضعف‌های نفت ازجمله کمبود هوادار و عدم ثبات کادرفنی می‌افزاید: »در بازی پلی‌آف که نسبتا تماشاگران خوبی آمده بودند و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند زیرا به تدریج با این موفقیت‌ها تماشاگران به سمت این تیم می‌آیند. البته با این وجود همیشه گفته‌ام تماشاگران نمی‌توانند داخل زمین بیایند و نتیجه را رقم بزنند و مهم‌ترین بخش همدلی بازیکنان است. درباره ثبات مربیان نیز تصور می‌کنم تعویض‌های متعدد خیلی از روی عمد نبوده است.»
هوادار، دغدغه مدیرعامل
منصور قنبرزاده، مدیرعامل باشگاه نفت‌تهران دلایل روند رو به رشد تیمش را اینگونه در گفت‌وگو با «شهروند» توصیف می‌کند: «ما از 2‌سال قبل یک برنامه راهبردی داریم که در‌سال پنجم آن رسیدن به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا در نظرمان است اما همین حالا 2‌سال هم از آن برنامه پیش هستیم. تصور می‌کنم این پیشرفت که حتی خودمان هم تصورش را نمی‌کردیم، مدیون همدلی و رفاقتی است که در تیم وجود دارد و همچنین تمام ارکان باشگاه از حاشیه و تنش همواره دوری کرده‌اند. از نظر فنی نیز فکر می‌کنم توانستیم انتخاب‌های خوبی برای کادرفنی‌مان داشته باشیم و سرمربیان ما نیز همواره به بازیکنان جوان اعتماد کردند و پاسخش را هم گرفته‌اند. نتیجه این مسأله حتی در بحث ملی نیز نمود داشت و کمتر کسی فکر می‌کرد امیری و پورعلی‌گنجی بازیکن فیکس تیم‌ملی شوند.»وی در رابطه با چالش‌هایی که تیمش با آنها روبه‌روست، می‌افزاید: «یکی از چالش‌های اصلی ما نداشتن هوادار است که البته برنامه‌های زیادی برای جذب آن داریم و امیدواریم که بازی‌های زیبای نفت نیز در این روند تأثیرگذار باشد. بحث دیگر تعویض‌های زیاد کادرفنی است که به صراحت اگر بخواهم دلیلش را بگویم، مسائل مالی است زیرا مربیان بعد از کار کردن در نفت پیشنهاداتی را دریافت می‌کنند که 3 برابر پیشنهاد ماست اما با این وجود با منصوریان قرارداد 2ساله داریم.»


تعداد بازدید :  140