شماره ۵۰۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
خبر

آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی: رشته «آینده پژوهشی»در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شود
  8‌سال تلاش کردند دانشگاه آزاد را نابود کنند اما نتوانستند
شهروند|  رئیس هیأت‌امنای دانشگاه آزاد پیشنهاد کرد رشته آینده‌پژوهشی در دانشگاه‌ها به‌خصوص دانشگاه آزاد راه‌اندازی شود.
آیت‌الله اکبر‌ هاشمی‌رفسنجانی گفت: آینده‌پژوهی، آینده‌نگری و براساس آینده‌نگری عمل کردن از وظایف دانشگاه‌ها است. ما در شرایطی هستیم که باید آینده را ببینیم و طراحی کنیم و این کار ابتکار امروز دنیا نیست بلکه انبیاء نیز سفارش کردند که باید فرزندان خود را برای آینده تربیت کنید و باید کاری بکنید که بتوانیم بدانیم در آینده چه خبر است.او افزود: این وظیفه دانشگاه‌ها است که باید آینده را نشان بدهند و بدانیم که برای آینده چه باید بکنیم و باید مسائلی را که در آینده رخ می‌دهد، پیش‌بینی کنیم. مثلا معلوم نیست که جنگ‌های آینده با توپ و تانک باشد ممکن است جنگ‌های آینده به وسیله بیماری‌های ویروسی باشد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در شصت‌ونهمین اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از سرمایه‌های عظیم دنیای اسلام است که در اختیار امت اسلامی قرار دارد.
او تصریح کرد: با توجه به سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی، نیاز مبرم به آینده‌نگری و آینده نگرانه عمل کردن داریم. اگر خداوند کمک کند و حسودان و کم‌خردان مانع کار نشوند؛ می‌توانیم امیدوار به کمبود نواقص باشیم.
هاشمی‌رفسنجانی همچنین به برخی کسانی که خواستند دانشگاه آزاد را نابود کنند اشاره کرد و گفت: 8‌سال تلاش شد تا این دانشگاه را نابود کنند و رقیبی با کیفیت پایین‌تر برای آن درست کردند، اما امروز شاهدیم که طبق آمار بیشترین تعادل در واحدهای دانشگاه آزاد وجود دارد و همان‌طور است که پیش‌بینی می‌شد.او به موضوع وام‌دهی به دانشجویان دانشگاه آزاد نیز اشاره کرد و گفت: شرایط ایجادشده اخیر برای پرداخت وام به دانشجویان، کمک زیادی به آنان می‌کند.هاشمی‌رفسنجانی با بیان این‌که موج سرعت تکنولوژی روزافزون درحال گسترش است گفت: نحوه اطلاع‌رسانی در گذشته و اکنون و سرعتی که در حد نور، اطلاعات را به این سو و آن سو می‌برد، نشان می‌دهد چیزهایی درحال اتفاق است که هیچ مرزی در آینده نمی‌ماند و همه دنیا به دهکده‌ای کوچک تبدیل می‌شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به وجود دهکده جهانی و جهانی‌شدن تأکید کرد و گفت: درحال حاضر در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی در موارد اجتماعی همچون غذا، محیط‌زیست و غیره تصمیم‌گیری می‌شود و این نشان می‌دهد بخشی از اختیارات حکومت‌ها گرفته شده و به مردم داده می‌شود و تمام اینها اذعان بر این دارد که دنیا به حکومت واحد جهانی تبدیل می‌شود.
هاشمی‌رفسنجانی در ادامه به وجود سه گروه در زندگی اشاره کرد و گفت: برپایه تفاسیری از قرآن یک گروه کسانی هستند که در گذشته زندگی می‌کنند و به هیچ عنوان دوست ندارند با تکنولوژی و زندگی جدید سازگاری پیدا کنند که سلفی‌ها، تکفیری‌ها، القاعده، داعش و بوکوحرام از آن قشر هستند؛ مثلا بوکوحرام می‌گوید که هر چیز تکنولوژی جدید و غرب حرام است. او ادامه داد: القاعده و داعش نمونه زندگی در گذشته هستند اما امروز روز تحول است و ما مدعی حکومت واحد جهانی هستیم که علايم ظهور هم بر تکنولوژی و علم تأکید دارد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دومین گروه را میانه‌روها دانست و گفت: بنابر قرآن میانه‌روها هم بر سنت و هم بر آینده عمل می‌کنند و این تفسیر برداشتی از همان معتدل‌های ما است؛ گروه دیگر هم السابقون هستند که به تعبیر بنده که در مسابقه برای آینده تلاش می‌کنند. هاشمی‌رفسنجانی بر آینده‌پژوهی در دانشگاه آزاد و دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: باید چنین نیروهایی را تربیت کنیم و از مدرسانی که در این جهت آموزش دیده‌اند استفاده کنیم. او از مدیران دانشگاه آزاد خواست تا به تربیت نیروهای مدیر اهتمام کنند و گفت: باید همانند ارتش که در این خصوص توجه داشته به این موضوع دقت ویژه‌ای کنیم و مدیران زیادی را برای کشور و نظام تربیت  نماییم.
رئیس هیأت‌امنای دانشگاه آزاد گفت: امروز به دانشگاه آزاد پیشنهاد شده که در مسأله گداخت هسته‌ای و جوش هسته‌ای وارد شود یا با پرداخت مبلغ کمی عضو انجمن‌های علمی جوش و گداخت هسته‌ای در خارج از کشور شود.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا خبرداد: خداحافظی با «بنز»‌های پلیس
باشگاه خبرنگاران | جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا گفت: بنزهای پلیس به‌زودی از رده خارج می‌شوند. سردار محمد جوادزاده‌کمند گفت: برای جایگزینی بنزهای پلیس، خودروهای خاصی درحال آزمایش قرار دارند که پس از پایان بررسی‌های تخصصی و فنی، بهترین گزینه انتخاب می‌شود. سردارزاده‌کمند گفت: پرونده خاوری که هنوز مستمرا درحال پیگیری بوده، جزو خاص‌ترین پرونده‌‌های پلیس اینترپل است.او ادامه داد: امسال توفیقات خوبی در بهسازی خودرو و سایر تجهیزات به‌ویژه در حوزه فناوری داشتیم. درحال حاضر اولویت ناجا در موضوع ارتقاي تجهیزات، فناوری اطلاعات و سیستم‌هایی است که بتوان با نصب و راه‌اندازی آن، امنیت را بهتر کنترل و با دقت بیشتری ماموریت‌ها را انجام دهیم.


تعداد بازدید :  150