شماره ۵۰۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
روي خط خبر

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط‌زیست: فرسایش خاک در ایران 3 برابر میانگین جهانی است
ایرنا| مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در حال حاضر میزان فرسایش خاک در ایران حدود 16.7تن در هکتار است که این میزان حدود 3برابر میانگین
جهانی  است.
حسن پسندیده افزود: برای پدیده فرسایش در منطقه و جهان رتبه‌بندی وجود ندارد اما میانگین شاخص جهانی فرسایش 5 تا 6 تن در
هکتار  است.
او ادامه داد: کشورهایی که نسبت به بهره‌برداری پایدار از منابع آب و خاک و محیط‌زیست اقدام و از فعالیت‌هایی که منجر به جلوگیری از تخریب و فرسایش خاک می‌شود، ممانعت می‌کنند، خاک پایدار و حاصلخیزتری نیز دارند.
او اظهار کرد: عوامل آبی و بادی، منابع طبیعی فرسایش خاک هستند که توسعه ناپایدار و فعالیت‌های غیراصولی منابع انسانی در سرعت تخریب خاک و فرسایش آن نقش قابل ملاحظه‌ای دارد.
پسندیده گفت: از بین رفتن پوشش گیاهی، چرای بی‌رویه، قطع درختان، کشاورزی ناپایدار، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغات و مدیریت ناپایدار منابع خاک از عوامل فرسایش خاک محسوب  می‌شوند.
او ادامه داد: اجرای طرح‌های انحرافی منابع آب و تغییر جریان طبیعی آب، خشکاندن تالاب‌ها و عدم‌توجه به حق‌آبه‌های زیست‌محیطی طبیعت و مواردی مانند تغییرات اقلیمی و خشکسالی نیز بر سرعت فرسایش تأثیر قابل توجهی دارد.
مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: مدیریت پایدار منابع خاک، حفاظت جنگل‌ها و مراتع و اجرای طرح‌های جنگلداری و مرتع‌داری، آبخیزداری، آبخوان‌داری و عدم‌تخریب سرزمین در کاهش روند فرسایش خاک بسیار موثر است.
او گفت: برای تشکیل لایه‌ای نازک از خاک بستگی به موقعیت زمانی، مکانی و اقلیمی بین 100 تا 10‌هزار ‌سال طول می‌کشد، لذا ضرورت دارد برای منابع ارزشمند خاک و براساس کارکرد و کاربری‌های مختلف سرزمین و طبق ظرفیت و توان اکولوژیک طبیعت از منابع خاک بهره‌برداری شده و از فعالیت‌های ناپایدار جلوگیری کرد.

صدور کارت ملی هوشمند برای تمام ایرانیان تا 4‌سال آینده
شهروند| معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت‌احوال کشور از صدور کارت ملی هوشمند برای تمام ایرانی‌های واجد شرایط ظرف 4‌سال آینده در صورت تأمین اعتبار
 خبر داد.
حمید پارسایی، با اشاره به شروع صدور طرح کارت ملی هوشمند در کشور از 3‌سال پیش اظهار کرد: ‌سال گذشته استان قم به‌عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شد و از اواخر‌ سال گذشته و نیز ‌سال‌جاری این طرح در تمام استان‌های کشور به اجرا درآمد.
او با اشاره به دریافت یک‌میلیون و 600‌هزار درخواست صدور کارت ملی هوشمند در سطح کشور اظهار کرد: تاکنون یک‌میلیون و 300‌هزار کارت ملی هوشمند در سطح کشور صادر شده و قطعا روند صدور کارت در‌ سال آینده رشد چشمگیری خواهد داشت.
به گفته معاون سازمان ثبت احوال، در صورت تأمین اعتبار طبق آیین‌نامه طرح، ظرف 4‌سال آینده برای تمام ایرانی‌های واجد شرایط کارت ملی هوشمند صادر می‌شود.
پارسایی درخصوص زمان کاربردی‌ کردن این کارت‌ها نیز اظهار کرد: کاربردی شدن این کارت‌ها شروع شده و در دهه‌فجر امسال کارت‌های ملی هوشمند برای کارمندان سازمان ثبت احوال کاربردی شد و تدریجا کاربردی‌شدن سایر دستگاه ها نیز  انجام می‌شود.

در گزارش جدید سازمان ملل پیش‌بینی شد
هند پرجمعیت‌ترین کشور جهان تا 2050
شهروند| سازمان ملل در گزارش جدیدی پیش‌بینی کرده است که هند تا ‌سال 2050میلادی به پرجمعیت‌ترین کشور جهان تبدیل می‌شود. در این گزارش همچنین پیش‌بینی شده که جمعیت جهان از 7.2‌میلیارد نفر فعلی به 9.6‌میلیارد نفر تا ‌سال 2050
افزایش می‌یابد.
به گزارش ایسنا، سازمان ملل در گزارش «دورنماهای جمعیت جهان» اعلام کرد که هند تا ‌سال 2050 به احتمال زیاد پرجمعیت‌ترین کشور دنیا خواهد شد و از چین سبقت می‌گیرد.
در این گزارش منتشر شده که بیشترین میزان افزایش جمعیت بین‌ سال‌های 2013 تا 2050میلادی در کشورهایی که نرخ بالای موالید را دارند، عمدتا در قاره آفریقا و همچنین کشورهایی که هم‌اکنون جمعیت بالایی دارند نظیر هند، اندونزی، پاکستان، فیلیپین و ایالات متحده مشاهده می‌شود.
به نقل از خلیج تایمز، جمعیت هند تا‌ سال 2050 به 1.6‌میلیارد نفر می‌رسد و چین را با جمعیت 1.3‌میلیارد نفری در همان‌ سال پشت‌سر می‌گذارد.


تعداد بازدید :  152