شماره ۵۰۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
با دستور پترو پروشنکو صورت گرفت
عقب‌نشینی نیرو‌های ارتش اوکراین از «دبالتسو»

نیروهای ارتش اوکراین در روز گذشته عقب‌نشینی خود از شهر «دبالتسو» در شرق این کشور را آغاز کردند؛ اقدامی که پس از حملات شدید روز‌های گذشته جدایی‌طلبان به این شهر که در محاصره آنها قرار داشت، صورت گرفت. دولت‌های غربی پیش‌ از این حملات جدایی‌طلبان برای تصرف این شهر کلیدی را نقض توافق آتش‌بس هفته گذشته خوانده‌ بودند.
به گزارش رویترز، «پترو پروشنکو»، رئیس‌جمهوری اوکراین که روز گذشته به دبالتسو سفر کرده‌ بود تا از نزدیک شاهد وضع این شهر باشد، از خروج بیش از 80‌درصد از نیرو‌های اوکراینی از مرکز راه‌آهن دبالتسو خبر داد. این اقدام پس از بمباران سنگین و جنگ‌های خیابانی صورت گرفت که با وجود آغاز آتش‌بس از روز یکشنبه همچنان در جریان بود.
بنابر ادعای جدایی‌طلبان، طرح آتش‌بسی که به دنبال مذاکرات اوکراین، روسیه، آلمان و فرانسه در نشست «مینسک» در هفته گذشته مطرح شد، شهر دبالتسو را که شاهراه ارتباطی مقر جدایی‌طلبان در شهر‌های «دونتسک» و «لوهانسک» است، شامل نمی‌شود.
با این حال همچنان نشانی از عقب‌نشینی ولادیمیر پوتین در حمایت از جدایی‌طلبان به چشم نمی‌خورد. رئیس‌جمهوری روسیه در روز سه‌شنبه نیز از رهبران غرب‌گرای کی‌یف خواست تا با صدور فرمان تسلیم سربازان حاضر در شرق اوکراین مانع ادامه خونریزی‌ها شود.
خروج سربازان اوکراین از دبالتسو نیز ساعاتی پس از سخنان پوتین آغاز شد. شاهدان عینی در گفت‌وگو با رویترز از مشاهده سربازان اوکراینی خبر دادند که برخی با چهره‌‌های پوشیده، شماری پیاده در صف‌ها و عده‌ای سوار بر خودرو‌های نظامی به شهر «آرتمیفسک»، در 30 کیلومتری شمال دبالتسو وارد شدند.
به گفته فرماندهان ارتش اوکراین، بخشی از نیرو‌ها از دبالتسو خارج  شده‌اند. با این حال گزارش‌ها همچنان از ادامه درگیری‌ها در این شهر خبر می‌دهند. به گفته شاهدان عینی، با گذشت ساعاتی از آغاز عقب‌نشینی، دود سیاهی بر فراز این شهر به چشم می‌خورد و غرش انفجار‌ها همچنان به گوش می‌رسید.
درخواست شورای امنیت
 برای توقف درگیری‌ها در اوکراین
خروج نیرو‌های ارتش اوکراین از دبالتسو در حالی صورت گرفت که شورای امنیت سازمان ملل در جلسه روز سه‌شنبه خود از تمامی احزاب و گروه‌های اوکراین خواست تا برای اجرای معاهده صلح هفته گذشته به درگیری‌هایی که در فاصله 3 روز پس از آغاز آتش‌بس همچنان در جریان بود، پایان دهند.
در این نشست همچنین روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای پایان خشونت‌ها در اوکراین ارایه کرد که با رأی تمامی 15 عضو این شورا تصویب شد. سامانتا پاور پس از تصویب این قطعنامه خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: «روسیه توافقنامه‌ها را امضا می‌کند و سپس هر چه در توان دارد، انجام می‌دهد تا این توافق‌ها را تضعیف کند. روسیه از حاکمیت کشور‌ها حمایت می‌کند و سپس اقداماتی انجام می‌دهد که گویی کشور همسایه‌اش مرزی ندارد». نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه گفت: «ارائه طرحی از روسیه که خود به ایجاد و تشدید خشونت‌ها در اوکراین دامن می‌زند و درخواست راه‌حل مسالمت‌آمیز این مناقشه مضحک است و این کمترین چیزی است که می‌توان در مورد آن گفت.»
«ویتالی چورکین»، نماینده روسیه در شورای امنیت نیز در این خصوص عنوان کرد: «روسیه از روز‌های آغازین این بحران به صورت فعالانه خواستار حل‌وفصل مسالمت‌آمیز آن از طریق گفت‌وگو‌های فراگیر و شفاف میان 2 طرف درگیر در جنگ داخلی اوکراین شده‌ بود.» چورکین در ادامه عنوان کرد: «ما در آینده نیز به این رویکرد اساسی پایبند خواهیم بود.»


تعداد بازدید :  100