شماره ۵۰۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

ثبت اختراع گرامافون
137‌سال پیش، برابر با نوزدهم فوریه 1878میلادی، توماس اديسون دستگاه گرامافون (فنوگراف) را به‌عنوان جدیدترین اختراع خود ثبت کرد. واژه فنوگراف از دو ريشه يوناني به معناي «صدانگار» ساخته شده است. گرامافون تا دهه 80میلادی به مدت 110‌سال مورد استفاده مردم جهان بود. این دستگاه اواخر عصر ناصری به ایران آمد که آن را دستگاه «حافظ‌الصوت» یا «حبس‌الصوت» می‌خواندند. ادیسون تا هنگامی که زنده بود 1200 اختراع را به نام خود ثبت کرد.

ساخت ایستگاه میر
29‌سال پیش، برابر با نوزدهم فوریه 1986میلادی، اولین بخش از ایستگاه فضایی میر، توسط سازمان فضایی اتحاد جماهیر شوروی به فضا پرتاب شد. میر نخستین ایستگاه پژوهشی بشری در فضا بود که انسان به‌طور درازمدت در آن سکونت داشت. ساخت این ایستگاه مداری در‌ سال ۱۹۸۶ آغاز شد و پس از تکمیل تدریجی در طی 10 سال، تبدیل به بزرگترین سازه فضایی ساخت بشر شد. رکورد طولانی‌ترین اقامت پیوسته انسان در فضا توسط والری پلیاکوف پزشک و کیهان‌نورد روسی در ایستگاه میر به مدت ۴۳۷روز و ۱۸ساعت (بیش از ۱۴ماه بدون وقفه) شکسته شد که تا به امروز پا برجا مانده است.

مرگ دنگ شیائوپینگ
18‌سال پیش، برابر با نوزدهم فوریه 1997میلادی، دنگ شیائوپینگ، سیاست‌مدار نام‌آور چینی در 92سالگی درگذشت. با آغاز سیادت شیائوپینگ بر حزب کمونیست چین، سیاست‌های درهای باز و اصلاحات در چین آغاز شد. در ‌سال ۱۹۷۸ او با سیاست مدرنیزه کردن کشاورزی، صنعت، قوای دفاعی، علم و صنعت باعث تحولی عظیم در چین شد. شیائوپینگ سیاست «ایدئولوژی در رأس» مائو را به «اقتصاد در رأس» مبدل کرد و با این کار خود چین را در مسیر پیشرفت قرار داد به نحوی که این کشور موفقیت‌های اکنون خود را مدیون این سیاست اوست.


تعداد بازدید :  149