شماره ۵۰۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
مردان ایرانی دو برابر زنان در تصادف‌ها می‌میرند

شهروند| تعداد مرداني که به‌خاطر حوادث جانشان را از دست می‌دهند، بیش از دو برابر زنان است، مردانی که اغلب در دهه‌های 50 و 60 زندگی‌شان به‌سر می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهد احتمال مرگ مردان به‌دلیل رانندگی، بیشتر از زنان است، اینها هم به‌خاطر بالا بودن میزان رفتارهای پرخطر رانندگی در آنهاست. خوابیدن پشت فرمان، تجاوز از سرعت مجاز، تصادف در چهارراه‌ها یا در نیمه‌های شب، عمده‌ترین دلیل مرگ مردان میانسال بر اثر تصادف است. با همه اینها اما تنها رانندگی نیست که جان مردان ایرانی را می‌گیرد، سوانح هم نقش مهمی در مرگ آنها دارد. همه اینها را نتایج تحقیقی که درباره علت مرگ مردان انجام شده نشان می‌دهد. تحقیقی که حالا از سوی مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام می‌شود. محمداسماعیل مطلق که حوادث و تصادفات را عامل اصلی مرگ زودهنگام مردان ایران می‌داند،  می‌گوید: «سالانه 18‌هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای می‌میرند، همین هم شده تا این حوادث دومین علت مرگ‌ومیر شود.» براساس اعلام این مسئول در وزارت بهداشت، وسایل نقليه موتوري علت اصلي اين مرگ‌ها هستند. «تعداد مرداني که بر اثر حوادث جانشان را از دست می‌دهند، بیش از دوبرابر زنان است. تحقيقات نشان می‌دهد که احتمال مرگ مردان بر اثر رانندگي بيشتر از زنان است و اين به دليل آن است كه رفتارهای پرخطر رانندگی در مردان بيش از زنان است و علاوه بر حوادث رانندگي، ساير سوانح منجر به مرگ نيز در مردان بيشتر مشاهده مي‌شود.»
به گفته مطلق، تصادفات خودرو معمولا در میان مردان بیشتر از زنان مشاهده می‌شود و مرگ ناشی از این حوادث در دهه 50 و 60 زندگی مردان 2برابر زنان است. «صدمات غیرعمدی اولین علت مرگ در مردان 40 تا 44 سال، سومین علت در مردان 45 تا 64‌سال و هشتمین دلیل در مردان بالای 65‌سال است.»
او ادامه می‌دهد: «در مردان میانسال، مرگ بیشتر ناشی از خوابیدن پشت فرمان، تجاوز از سرعت مجاز، تصادفات در چهارراه‌ها یا در نیمه‌شب است و براساس مطالعات، مردان در دوره سالمندی رانندگی ایمن‌تری نسبت به دوران جوانی دارند.» با این‌که در سال‌های اخیر حوادث ترافیکی از 20‌هزار و 68 نفر مورد در ‌سال 90 به 17هزار 994 نفر مورد در‌ سال 92 کاهش یافته و حتی موارد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی هم کم شده اما به گفته مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، میزان کشته شده‌ها همچنان بسیار بالاست. او می‌گوید: «در صورتی که روند تلفات در جاده‌ها به همین منوال پیش برود و برای پیشگیری از حوادث رانندگی اقدامات همه‌جانبه‌ای انجام نشود، افزایش امید به زندگی در ایران تا چند ‌سال دیگر کاهش می‌یابد.»


تعداد بازدید :  130