شماره ۳۰۱۳ | ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
هم پیاله محمدرضا شاه، رفیق صدام حسین، یار غار گلدا مایر

[شهروند] در سابقه کشورهای عربی سه جنگ بزرگ با اسرائیل دیده می‌شود که همه آن‌ها با شکست اعراب همراه بود. جدای حمایت‌های ایالات متحده آمریکا از رژیم صهیونیستی، مورد دیگری که به عنوان یکی از دلایل اصلی این شکست‌ها همواره مطرح بوده، خیانت برخی از سران عرب است. به عنوان مثال جنگ رمضان یا یوم کیپور که سال ١٩٧٣ میلادی با حمله ناگهانی ارتش‌های مصر و سوریه به اراضی اشغالی فلسطین کلید خورد می‌توانست بنیان حیات اسرائیل را برای همیشه زیر و رو کند، به شرطی که وجه غافلگیرکننده این حمله حفظ می‌شد. اما چنین نشد. چرا؟ زیرا اسرائیلی‌ها کمی قبل از حمله از وقوع آن مطلع شده بودند. سال‌ها بعد مشخص شد چند روز قبل از آغاز حمله ارتش‌های مصر و سوریه، یک نفر خبر آن را به گلدا مایر نخست وزیر اسرائیل داده بود و آن فرد کسی نبود جز ملک حسین شاه اردن.

صدر فهرست حکمرانان بدنام عرب
25 سال پیش، برابر ٧ فوریه ١٩٩٩ میلادی، حسین بن طلال بن عبدالله بن حسین الهاشمی، معروف به ملک حسین شاه اردن، در ٦٣ سالگی درگذشت. ملک حسین از ١٩٥٢ میلادی تا پایان حیات خود به مدت ٤٧ سال شاه اردن بود. در طول تاریخ معاصر و میان اعراب، افراد زیادی در قامت رئیس حکومت ظهور کردند اما فقط معدودی از آنها موفق شدند نام و نشان خود را در تاریخ ثبت کنند. از میان نیک ‌نامان به افرادی چون جمال عبدالناصر، حافظ اسد و علی‌الخصوص سیدحسن نصرالله می‌توان اشاره کرد و از بین بدنام‌ها نیز صدام حسین، معمر قذافی و صد البته ملک حسین اردنی بی‌رقیب به نظر می‌رسند. باور کردنی نیست اما در زندگی سیاسی ملک حسین کشتار فلسطینی‌های بی‌خانمان و آواره ساکن اردن را نیز می‌توان مشاهده کرد، موردی که حتی در کارنامه صدام و قذافی نیز دیده نمی‌شود!

در کنار پهلوی و مقابل انقلاب ایران
عقیم کردن جنگ رمضان را شاید بتوان مهم‌ترین حرکت شیطانی ملک حسین در طول حیات سیاسی‌اش برشمرد. او چند روز قبل از آغاز جنگ سوار بر هلیکوپتر به شکل پنهانی وارد تل‌آویو شد و خبر این حمله را به گلدا مایر، نخست‌وزیر وقت اسرائیل داد. خنده‌دارتر این‌که وقتی جمال عبدالناصر و حافظ اسد به ملک حسین برای ورود به جنگ فشار آوردند، او تعدادی سرباز به خط مقدم فرستاد، اما پیش از آن موشه دایان وزیر جنگ اسرائیل را در جریان اعزام نظامیان اردنی گذاشت! ملک حسین در طول دوران حکمرانی پهلوی دوم یکی از نزدیکترین سران عرب به محمدرضا شاه به شمار می‌رفت. سفرهای پی‌در‌پی او به ایران که بعضاً جنبه تفریحی هم داشتند خود مؤید این ادعاست. ملک حسین پس از پیروزی انقلاب اسلامی به یکی از دشمنان قسم‌خورده جمهوری اسلامی تبدیل شد، تا جایی که ٣١ شهریور ١٣٥٩ دوش به دوش صدام حسین نخستین گلوله توپ را به سمت ایران شلیک کرد.


تعداد بازدید :  215