شماره ۳۰۱۳ | ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
تولید مشترک راه ورود به بازارهای جهانی

رئیس سازمان سینمایی در نشست تشریح دستاوردهای اجلاس روسای سینمایی کشورهای منطقه در تهران یکی از راه‌های ورود به بازارهای جهانی را تولید مشترک دانست و بر همگرایی با کشورهای منطقه تاکید کرد. به گزارش «شهروند»، در نشست تشریح دستاوردهای اجلاس روسای سینمایی کشورهای منطقه در تهران با حضور کشورهای ایران، روسیه، ارمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان؛ محمد خزاعی گفت: «سینما می‌تواند خیلی از کشورها را به هم نزدیک کند. کشورهای منطقه در این سال‌ها در حوزه سینما کمتر مورد توجه بوده‌اند و جلسات کمی در این حوزه برگزار شده است. بر همین اساس در یک سال گذشته در سازمان سینمایی سفرهایی به کشورها داشتیم و تفاهم‌نامه‌هایی نوشته شد. تا امروز ۱۰ کشور درخواست تولید مشترک برای ما ارسال کردند که در فارابی در حال بررسی است و در سال ۱۴۰۳ براساس بودجه‌ای که داریم، این طرح‌ها را بررسی می‌کنیم. روسیه، لبنان، چین، ازبکستان، پاکستان، ارمنستان، ژاپن و کره‌جنوبی از جمله کشورهایی هستند که درخواست تولید مشترک داشتند. این سرآغاز یک اتفاق خوب است برای سینمای ما.» به گفته محمد خزاعی، «اگر بخواهیم از این مرحله عبور کنیم و اقتصاد سینمای ما تقویت شود، باید وارد بازارهای جهانی شویم و یکی از راه‌های ورود به بازار جهانی تولید مشترک است. نگاه ویژه‌ای در دنیا به سینمای ایران وجود دارد، اما در زمینه اقتصاد سینما در آن سوی مرزها به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا نکردیم. زبان مشترک فرهنگی و تولید مشترک باید مورد توجه قرار گیرد. دومین راه نیز این است که زبان مشترک بین‌الملل داشته باشیم و با آنها گفت‌وگو شود. اما این نکته هم وجود دارد که به دلیل تحریم‌های فرهنگی، گاهی این اتفاق نمی‌افتد و پخش‌کننده فیلم‌های ایرانی را قبول نمی‌کنند. سال گذشته گروه‌هایی به‌شدت علیه ایران اقدام کردند و این موضوع سینمای ایران را کمی تحت‌تاثیر قرار داد. در همین شرایط، جالب است بدانید که ما در ۱۰ سال گذشته ۲۳ فیلم تولید مشترک داشته‌ایم. این تفاهمنامه آغازی است که ما در عرصه‌های بین‌المللی و مخصوصا در منطقه حضور جدی‌تری داشته باشیم.»

 


تعداد بازدید :  244