کارشناس حملونقل دریایی با بیان اینکه برای توسعه سواحل مکران نیازی به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیست، گفت: «۴۰۰ صفحه طرح توسعه سواحل مکران در وزارت راهوشهرسازی داریم.»
ملکرضا ملکپور اظهار کرد: «سال 96 طرح توسعه سواحل مکران را به عنوان پروژهای که حدود 20 سال روی آن کار شده بود، به وزارت راهوشهرسازی ارسال و حدود 10 ماه روی آن کار کردیم. پس از این مدت، همه بخشهای مختلف وزارت راهوشهرسازی اعم از ریلی، جادهای، دریایی و هوایی در این جلسات حضور داشتند و تاکید کردند که طرح بسیار خوبی است.»
او ادامه داد: «این طرح برای اجرا دو شرط داشت؛ یکی اینکه دولت فقط حمایتکننده باشد و اجرا به بخش خصوصی واگذار شود و شرط دوم هم این بود که سواحل مکران در صورتی آباد میشود و کشورهای مجاور از ایران برای حملونقل کالا استفاده میکنند که به آنها اطمینان استمرار ثبات وضعیت را بدهیم. بهعنوان مثال اگر در افغانستان حکومت تغییر میکند، بههیچ وجه ایران برای حملونقل بینالمللی ممانعت ایجاد نمیکند.»
او تصریح کرد: «همه موافق این دو شرط بودند و درنهایت برآوردهای صورتگرفته نیز نشان داد که ایران با توسعه سواحل مکران حدود 80میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد.»کارشناس حملونقل دریایی اضافه کرد: «وقتی این عدد را مکتوب کردیم، گفته شد نکند برآوردها از درآمدهای ایران درست نباشد که اعلام کردیم این برآوردها صحیح است. میزان کالاهای مربوط به تاجیکستان، ارمنستان، آذربایجان و... اگر از مسیر فعلی مکران حمل شود، درآمدهای فراوانی را نصیب کشورمان خواهد کرد.»ملکپور با یادآوری اینکه یکی از آرزوهای روسیه این بود که طرح توسعه سواحل مکران هرچه سریعتر به نتیجه برسد، تصریح کرد: «این کشور آرزو داشت وارد طرح شود تا به آبهای آزاد دسترسی داشته باشد. لازم به یادآوری است که برآورد درآمد 80میلیارد دلاری بدون احتساب روسیه صورت گرفته بود.»
او با تاکید بر اینکه قرار بود اجرای طرح توسعه سواحل مکران به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: «این درحالی است که دولت مصوب کرده 5میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای توسعه سواحل مکران برداشت شود. همچنین باید به این نکته اشاره کنم که برای توسعه و آبادکردن سواحل مکران اساسا نیازی به بودجههای دولتی نیست. واقعیت آن است که توسعه مکران به اندازه کافی جذاب است و سرمایهگذاران را جذب میکند.»