شماره ۳۰۱۳ | ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
در اولین راهپیمایی‌ ۲۲ بهمن چه گذشت؟

۲۲ بهمن، روز تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی برای تمام ما ایرانی‌ها خاطره‌انگیز است و اکثر ما خاطرات فراوانی از راهپیمایی این روز در پس ذهن و خاطرات‌مان داریم، اما بدون شک خاطره‌انگیزترین راهپیمایی ۲۲ بهمن، اولین راهپیمایی پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۸ است. در آن سال حضرت امام خمینی (ره) به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری بود. ایشان در پیامی ضمن تبریک این روز به ملت ایران و سایر مستضعفان و مسلمانان جهان نوشته بودند: «این‌جانب مع‌الأسف به‌واسطه منع پزشکان نتوانستم در جشن ملت و رژه ارتش شرکت کنم، لکن دلم با ملت و ارتش اسلامی - ملی است.» (صحیفه امام خمینی، جلد ۱۲)

جمعیتی انبوه در هوایی سرد و بارانی
روز دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۵۸ به مناسبت فرا رسیدن نخستین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند ملت ایران، مراسم ویژه‌ای در سراسر کشور برگزار شد و میلیون‌ها ایرانی با برپا داشتن جشن و انجام راهپیمایی، خاطره این روز بزرگ تاریخی را گرامی داشتند. در تهران با وجود هوای سرد و بارانی، از نخستین ساعات بامداد، گروه‌های مختلف مردم در حالی که شعار می‌دادند به سوی میدان آزادی به حرکت درآمدند. در ساعت ۱۱، سراسر بزرگراه محمدعلی جناح، میدان آزادی و خیابان انقلاب به وسیله انبوه جمعیت که تعداد آنان به دو میلیون نفر می‌رسید، پر شد. در این مراسم حدود ۳۰۰ نفر میهمان خارجی برای شرکت در جشن‌های سالگرد انقلاب از سرزمین‌های مختلف اسلامی به ایران آمده بودند.

اولین رژه ارتش در سالگرد انقلاب
 در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه رژه واحدهای مختلف ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح و سپاه پاسداران آغاز شد. در پیشاپیش رژه‌روندگان پلاکارد پارچه‌ای بزرگی با تصویر دکتر علی شریعتی و شهدای انقلاب، همراه با شعار «از جان خود گذشتیم، با خون خود نوشتیم، یا مرگ یا خمینی» حمل می‌شد. در این مراسم ابتدا نفرات دژبان، سپس دانشجویان دانشکده افسری و پس از آن سپاهیان پاسدار و افراد کمیته‌ها و اعضای ارتش ملی در حالی که تصاویری از امام خمینی در دست داشتند، رژه رفتند و مردم با دادن شعار برای آنان ابراز احساسات کردند. از جمله شعارهای آن روز مردم « الله، الله، الله/ شفا بده روح‌الله» بود و «خمینی، خمینی، خدا نگه‌دار تو/ بمیرد منافق دشمن خون‌خوار تو».

نمایندگانی شایسته راهی مجلس کنید
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در خاطرات خود از سالگرد پیروزی انقلاب در  بهمن سال ۵۸  نوشته است: «به مناسبت همین روزهای خجسته، طلبه‌های حوزه علمیه قم نیز مجلس باشکوهی در مدرسه فیضیه برپا کردند. در این مجلس که با حضور انبوه مردم و زوار حضرت معصومه (س) برپا شده بود، من طبق برنامه تنظیمی سخنرانی کردم. در این سخنرانی با مرور حوادث و رویدادهای بعد از پیروزی انقلاب به تحلیل رابطه پیشرفت انقلاب و تحکیم موقعیت دین اسلام در مقابل دشمنان انقلاب و مخالفان دین پرداختم و با تأکید بر صلابت رهبری و وحدت و همراهی مردم به دستاوردها و افتخارات یک‌ساله انقلاب اسلامی خصوصا در تهیه و تصویب قانون اساسی و برگزاری چندین رفراندوم و انتخابات موفق اشاره کردم و مردم را به حضور یکپارچه در انتخابات مجلس آینده فرا خواندم و از آنها خواستم که با آگاهی و اطلاع کافی، نمایندگان شایسته‌ای را راهی آن مجلس کنند.»


تعداد بازدید :  68