شماره ۳۰۱۳ | ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
جشنواره فجر در ایستگاه پایانی پرواز سیمرغ‌ها در شب انقلاب!

[شهروند] و بالاخره بعد ازده روز نمایش بی‌وقفه فیلم‌های یک سال اخیر سینمای ایران چهل‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر به پایان راه رسید و برندگان سیمرغ‌های بلورین در مراسمی با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر و در حضور وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی و جمعی از هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری کشور معرفی شدند. در این مراسم که با اهدای جوایز بخش بین‌الادیان آغاز شد- که در این بخش دیپلم افتخار به «تابستان همان سال» ساخته محمود کلاری و سیمرغ بلورین نیز به فیلم «شور عاشقی» ساخته داریوش یاری تعلق گرفت؛ مجتبی امینی دبیر جشنواره گفت: «به پایان ۱۱ روز خاطره‌انگیز و پرشور رسیدیم. در بخش ملی و در رقابتی نفس‌گیر ۳۳ فیلم نمایش داده شد. در بخش نگاه نو نیز که از جذاب‌ترین بخش‌های هر دوره است، آثاری به صحنه رفت که نویددهنده حضور هنرمندانی مستعد در سینمای ایران دارد. خوشحالم جشنواره چهل و دوم یاد قهرمانان ملی ایران، شهید احمد کاظمی، شهید شیرودی و شهید زین‌الدین را از خود به یادگار گذاشت. استقبال بی‌نظیر مردم این چشم‌انداز را پررنگ کرد که اکران سال پیش رو گرم و پرمخاطب باشد». امینی بعد از این صحبت‌ها گفت: «خاطرات باشکوه این دوره تجربه‌ای گرانقدر برای ما و سینمای ایران خواهد بود».  
جوایز مقاومت
پس از صحبت‌های دبیر جشنواره برگزیدگان بخش بین‌الملل جشنواره چهل و دوم معرفی شدند- که اولین جشنواره مربوط به بخش مقاومت بود که در این بخش فیلم «پرواز 175» ساخته محمدحسین حقیقت دیپلم افتخار و «قلب رقه» خیرالله تقیانی‌پورسیمرغ بلورین گرفتند. در بخش جلوه‌گاه شرق نیز سیمرغ بلورین بازیگری به تاسنیا جمیل بازیگر فیلم «فاطیما» از بنگلادش، سیمرغ بهترین فیلمنامه به نسیم باستانی برای فیلم «ظاهر» از ایران، سیمرغ بهترین کارگردانی به محمد عسگری برای فیلم «آسمان غرب» از ایران و سیمرغ بهترین فیلم نیز به ذوالجار گل پوروداش برای «رویای خواب زمستانی» تعلق گرفت.
هزار سالن سینما
در این بخش از مراسم محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی روی صحنه حضور پیدا کرد و گفت: سال گذشته لحظات تلخ و شیرینی برای سینمای ایران رقم خورد. اغتشاشات سال گذشته سینمای ایران را رو به تعطیلی برد ولی امسال مردم با سینما آشتی کردند و سال پرشوری برای سینمای ایران رقم خورد و من از مردم به عنوان حامیان سینما قدردانی می‌کنم. ما هم امیدوارم امسال بودجه‌های سینما را ارتقا دهیم و بحث معیشت را بهبود دهیم. در واقع من در ابتدا باید به فکر معیشت سینماگران باشم. بحث توسعه سینمای ایران نیز در دستور کار خواهد بود و قول داده‌ایم تعداد سالن‌های سینما را در سال جاری به هزار سالن برسانیم».
بهترین فیلم‌های ملی
بعد از صحبت‌های محمد خزاعی اهدای جوایز بخش ملی جشنواره فیلم فجر آغاز شد. بخشی که با اهدای جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی یا به عبارت بهتر «جایزه ویژه شهید سردار قاسم سلیمانی» آغاز شد- که توسط وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره و زینب سلیمانی به «آسمان غرب» اهدا شد. هم‌چنین دیپلم افتخار جایزه هنری گوهرشاد نیز به انسیه شاه‌حسینی برای «دست ناپیدا» و سیمرغ بلورین این جایزه نیز به حبیب‌اله والی‌نژاد برای فیلم «احمد» تعلق گرفت.
نگاه نو
در بخش نگاه نو که به فیلم‌های اول فیلمسازان اختصاص دارد؛ سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به قربانعلی طاهرفر کارگردان «آپاراتچی» تعلق گرفت، سیمرغ بلورین بهترین کارگردان فیلم اول را جواد عزتی کارگردان «تمساح خونی» گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول هم به فیلم «پرویزخان» رسید. سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری را نیز رضا کشاورز برای فیلم «باغ کیانوش» گرفت.
سودای سیمرغ
اما در بخش سودای سیمرغ؛ سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری به محمد برادران برای فیلم «احمد» رسید و جایزه بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را نیز حمید رسولیان برای «دست ناپیدا» گرفت. سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به مرنضی کهزادی برای «احمد» رسید. در بخش طراحی صحنه و لباس؛ سیمرغ بهترین طراحی صحنه به کامیاب امین‌عشایری برای «تابستان همان سال» رسید و سیمرغ بهترین طراحی لباس را نیز مهرنوش بیانی برای همان فیلم دریافت کرد. اما در بخش صدا؛ سیمرغ بهترین صدابرداری را امیر عاشق‌حسینی برای «قلب رقه» گرفت. سیمرغ بهترین صداگذاری نیز به بهمن اردلان برای «آسمان غرب» اهدا شد. سیمرغ بهترین موسیقی متن را نیز استاد مجید انتظامی برای فیلم «مجنون» دریافت کرد.
اما در بخش جوایز فنی؛ سیمرغ بلورین بهترین تدوین به حسن حسندوست برای فیلم «پرویزخان» تعلق گرفت و سیمرغ بهترین فیلمبرداری نیز به کوهیار کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» رسید تا تعداد سیمرغ‌های این فیلم از تعداد انگشتان یک دست فراتر رفته باشد. در بخش پویانمایی؛ اما، دیپلم افتخار بهترین فیلم پویانمایی به محمد مهدی مشهوری برای ساخت فیلم «ببعی قهرمان» اهدا شد.
جوایز اصلی
اهدای جوایز اصلی با بخش بهترین فیلمنامه آغاز شد- که البته در این بخش سیمرغ به هیچ فیلمی تعلق نگرفت و علی ثقفی برای فیلم «پرویزخان» دیپلم افتخار گرفت.در زمینه جوایز بازیگری؛ سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد به بهزاد خلج برای فیلم «مجنون» اهدا شد. مهرو نونهالی برای «تابستان همان سال» و شبنم قربانی برای «مجنون» نیز دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن را گرفتند.اما در زمینه بازیگران نقش اصلی؛ سیمرغ بهترین بازیگر مرد به ارسطو خوش‌رزم برای «صبح اعدام» تعلق گرفت و سیمرغ بهترین بازیگر زن نقش اصلی را نیز مارال بنی‌آدم برای ایفای نقش پروین اعتصامی در فیلم «پروین» دریافت کرد.سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به بهروز افخمی برای کارگردانی فیلم «صبح اعدام» تعلق گرفت تا این فیلم در زمینه جوایز اصلی موفق‌ترین فیلم لقب گیرد. سیمرغ بهترین فیلم را هم عباس نادران برای فیلم «مجنون» دریافت کرد!


تعداد بازدید :  113