شماره ۵۰۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۹ بهمن
صفحه را ببند
تصادفات سالانه 170‌میلیارد تومان خسارت مالی بر جا می‌گذارند
هر ساعت، ۳ نفر بر اثر تصادف می‌میرند

شهروند| «هر یک ساعت 3 نفر بر اثر تصادف جان خودشان را از دست می‌دهند. 60 تا 70‌درصد کسانی که در تصادفات جانشان را از دست می‌دهند یا دچار مشکل می‌شوند، افراد 18 تا 49ساله هستند که در سن فعالیت قرار دارند،50‌درصد مرگ‌های ناشی از این تصادفات پس از وقوع حادثه و در زمان انتقال به بیمارستان رخ می‌دهد. تصادفاتی که براساس گزارش سازمان‌های بیمه‌گر، سالانه 170‌میلیارد تومان خسارت مالی برجای می‌گذارند.» اینها تنها بخشی از آمار و ارقامی است که روز گذشته در نشست خبری چهارمین گردهمایی بین‌المللی ایمنی راه‌ها و دومین گردهمایی بین‌المللی نروتروما عنوان شد.  
پیرحسین کولیوند دبیر اجرایی چهارمین گردهمایی بین‌المللی ایمنی راه‌ها، در این نشست خبری، از مرگ 3نفر در هر یک ساعت بر اثر تصادف خبر داد و گفت: «قانون کاهش تروما از‌سال ۶۳ تاکنون اجرایی نشده است، هر ساعت ۳ نفر بر اثر تصادف جان می‌سپارند و نیمی از این قربانیان هنگام انتقال به بیمارستان فوت می‌کنند.» مدیر بیمارستان خاتم‌الانبیاء با بیان این‌که خسارت‌های مادی و معنوی تصادفات بسیار زیاد است، ادامه داد: «60 تا 70‌درصد افرادی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند یا دچار مشکل می‌شوند، 18 تا 49‌سال سن دارند که این افراد در سن فعالیت و کار قرار دارند، به همین خاطر با این تصادف‌ها کشور با مشکل نیروی کار مواجه می‌شود.» او به گزارش شرکت‌های بیمه هم اشاره کرد: «براساس این گزارش‌ها 170‌میلیارد تومان سالانه خسارت‌های مادی تصادفات است که اگر با توجه به اقتصاد مقاومتی ما تصادفات و تلفات آن را کاهش دهیم کمک بسیاری در کاهش هزینه‌های کشور شده است.» براساس اعلام او، بیشتر تروماهای رخ داده در کشور نتیجه حوادث رانندگی است، حوادثی که بیشترشان در 20 تا 30 کیلومتری شهرهای بزرگ رخ می‌دهند. او شعار گردهمایی امسال را «با کمک هم جان هموطنانمان را نجات دهیم» اعلام کرد. «50‌درصد مرگ‌های ناشی از تصادفات بعد از وقوع حادثه و در زمان انتقال به بیمارستان یا در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد که در این خصوص نیاز است هر چه سریعتر قانون مغفول مانده تروما مصوب مجلس اجرا شود.» کولیوند با بیان این‌که هنوز تیم ترومای تخصصی در کشور نداریم، ادامه داد: «در ‌سال 1363، قانون تروما در مجلس تصویب شد که متاسفانه دستخوش گذر زمان شد و آنطور که باید و شاید، اجرایی نشده است.» به گزارش فارس، در ادامه این نشست، علی گرجی، رئیس چهارمین گردهمایی ایمنی راه‌ها و رئیس مرکز علوم اعصاب بیمارستان خاتم‌‌الانبیاء و دانشگاه مونستر آلمان گرجی به کشته شدن حدود 4‌هزار کودک زیر 12‌سال در تصادفات کشور اشاره کرد و گفت: «وجود یک صندلی ایمنی کودک در خودرو می‌تواند این تعداد را به نصف کاهش دهد اگر از گردهمایی‌سال گذشته که در آن بحث صندلی ایمنی کودک مطرح شد، تاکنون این موضوع به صورت قانون در می‌آمد جان حدود 4‌هزار کودک در تصادفات ما حفظ می‌شد.» او با بیان این‌که در نوروز هر‌سال بیشترین کشته‌های تصادفات یک‌سال رخ می‌دهد، ادامه داد: «شک نکنید در 14 فروردین و پس از پایان تعطیلات نوروز صدها و شاید هزاران خانواده ایرانی برای از دست دادن عزیزان خود در حوادث رانندگی عزادار هستند.» به گفته گرجی، براساس اعلام یونیسف تعداد یتیمان کشور در چند‌سال گذشته از تعداد یتیمان 8‌سال جنگ بیشتر است. «نقشی که پزشکان اکنون در کاهش تلفات حوادث رانندگی ایفا می‌کنند حدود 5‌درصد است که باید حداقل به 50‌درصد برسد.» رئیس مرکز علوم اعصاب دانشگاه مونستر به کیفیت پایین خودروهای ایرانی اشاره کرد و گفت: «قطعا اگر فردی سوار خودروهای بی‌کیفیت شود احتمال آسیب‌دیدگی‌اش چند برابر می‌شود، توجه کنید که درحالی امروز خودروهای ما مجهز به 2 ایربگ شده‌اند که قوانین اروپا خودروساز‌ها را مجبور کرده در‌سال 2015 تعداد ایربگ‌ها را از 9 به 17 افزایش دهند.» او با انتقاد از عدم همکاری خودروساز‌ها و وزارت راه در کاهش تلفات حوادث رانندگی این را هم گفت که: «من به شخصه حاضرم با خر در این کشور راه بروم اما سوار خودروهای فاقد ایمنی   نشوم.»


تعداد بازدید :  62