شماره ۳۰۰۸ | ۱۴۰۲ شنبه ۱۴ بهمن
صفحه را ببند
جام ملت‌های آسیا 2023؛
یوز زخمی در بزنگاه سامورایی‌ها!
«شهروند» به بررسی آخرین اتفاقات و تحولات تیم‌ملی فوتبال کشورمان پیش از تقابل امروز با ژاپن در جام ملت‌های آسیا می‌پردازد

  [ شهروند ]  شهروند| تیم‌ملی فوتبال ایران امروز (شنبه) ساعت 15:30 در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به مصاف تیم‌ملی ژاپن می‌رود؛ این تقابل می‌تواند شاید یک پای فینال این رقابت‌ها را معرفی کند و هر تیمی که بتواند از سد حریف خود بگذرد، گزینه اصلی قهرمانی مسابقات قلمداد خواهد شد. ملی‌پوشان کشورمان که بازی بسیار سختی مقابل سوریه داشتند و به سختی پیروز میدان شدند، این بار مانع سختی را برای رسیدن به مرحله بعد مقابل خود می‌بینند.

 سه روز از تقابل ملی‌پوشان کشورمان با تیم‌ملی سوریه در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌ها می‌گذرد؛ رقابتی که هیجان‌انگیزترین و غیرمنتظره‌ترین اتفاقات ممکن را برای ملی‌‌پوشان به همراه داشت و شاگردان امیر قلعه‌نویی به سختی هرچه تمام‌تر موفق شدند از سد سوریه بگذرند. تیم‌ملی پس از این دیدار زمان خیلی کمی داشت تا خود را ریکاوری و برای مرحله یک‌چهارم نهایی آماده کند. این تقابل برای تیم‌ملی می‌تواند چالش‌های بیشتری داشته باشد و ملی‌پوشان را دچار مشکلاتی کند. ژاپن حریف یوزهای ایرانی در این مرحله است و حالا همه نگا‌ه‌ها به ورزشگاه شهر آموزش قطر است و عقربه‌های ساعت روی سوت آغاز این بازی تنظیم خواهد شد.

اعتراض بی‌جا ممنوع!
بیایید به 1832 روز قبل برگردیم؛‌ تیم‌ملی فوتبال کشورمان در دوره قبل این مسابقات در مرحله نیمه نهایی به مصاف ژاپنی‌ها رفت. قبل از این بازی خیلی‌ها به روند ثابت تیم‌ملی و نتیجه‌گیری آنها مطمئن بودند و پیش‌بینی می‌شد با ارائه یک بازی نزدیک قابل قبول، بتوانیم از سد سامورایی‌ها بگذریم، اما در دقیقه 55 و در حالی که همه چیز برابر بود، اوضاع به کلی تغییر کرد. حسین کنعانی‌زادگان، مدافع تیم‌ملی، در این دقیقه از بازی قرار بود تاکومی مینامینو، مهاجم پیش‌تاخته ژاپن، را پوشش دهد و پس از برخوردی که آنها با یکدیگر داشتند، مهاجم ژاپنی نقش زمین شد. کنعانی‌زادگان و دیگر مدافعان بدون اینکه صدایی از سوت داور بشنوند، به سمت داور هجوم آورند، اما تاکومی مینامینو بعد از زمین خوردن، دوباره بلند شد و به سمت توپ در گوشه‌ زمین رفت و زمینه‌ساز گل یویا اوساکو در این بازی شد و موجب شد شیرازه ایران از هم بپاشد. ایران پس از این گل هر چقدر تلاش کرد، نتوانست شرایط نامطلوب خود را بهبود دهد و آن بازی به عنوان یکی از بازی‌های تلخ تاریخ تیم‌ملی یاد می‌شود. در این دوره از مسابقات نیز تیم‌ملی بازهم روی اتفاقات، می‌توانست مقابل سوریه حذف شود، اما این بار شانس با شاگردان امیر قلعه‌نویی یار بود. ملی‌پوشان این بار در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل ژاپن قرار می‌‌گیرند و بازیکنان می‌دانند که این بار یک اشتباه کوچک، ممکن است حکم حذف از بازی‌ها را داشته باشد.

قلعه‌نویی و ماجرای آن 3 بازیکن
به نشست خبری قبل بازی تیم‌ملی ایران و ژاپن رسیدیم. امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم‌ملی، با چند دقیقه تاخیر وارد سالن کنفرانس شد و درخصوص شرایط ملی‌پوشان پیش از این بازی توضیحاتی ارائه داد. او معتقد بود که تیمش مقابل سوریه عملکرد خوبی داشت و می‌توانست تا دقیقه 70 پرونده این بازی را ببندد و ابراز امیدواری کرد که تیمش مقابل ژاپن یک بازی خوب و منطقی‌ را ارائه دهد. اصلی‌ترین مسئله‌ای که این روزها، محل بحث خبرنگاران و رسانه‌ها بود، انتقاد سرمربی تیم‌ملی به سه بازیکن تیم‌ملی بود که باعث برخی حواشی شد. قلعه‌نویی پس از پیروزی تیمش مقابل سوریه در ضربات پنالتی در این‌خصوص گفت: «از سه بازیکن خیلی ناراحتم و بگذارید که اسم‌شان را نیاورم. آنها باعث شدند که در فشار، این بازی را پشت‌سر بگذاریم. فوتبال داشت ما را تنبیه می‌کرد و ۳-۲ نفر داشتند این اتفاق را رقم می‌زدند و من از آنها ناراحتم.»
پس از این صحبت‌ها، امیر قلعه‌نویی نسبت به گله‌ای که نسبت به آن بازیکنان داشت، صحبت‌هایی را مطرح کرد. او مدعی بود که بحثش با این بازیکنان بر سر مسائل فنی بوده است و تاکید کرد: «شما بازیکنان فنی‌ای دارید که آنها می‌توانند وزنه‌ای برای تیم باشند. این در باشگاه هم برقرار است. یکسری بازیکنان وزن تیم هستند. ما بازیکنانی داشتیم که در آن روز از نظر فنی خیلی خوب بودند، ولی باید بازی را کنترل و در دقیقه ۷۰ تمام می‌کردند. اگر کسی این را طور دیگری تحلیل کرده، از آنها بپرسید، چراکه بحث من فنی بود. من از گروهی که دارم تشکر می‌کنم، چراکه در این مدت‌ چنین جوی ندیده بودم.»
در این نشست خبری هم علیرضا بیرانوند در کنار امیر قلعه‌نویی حضور داشت و درخصوص تقابل ایران و ژاپن گفت: «همانطور که آقای قلعه‌نویی گفتند، بازی می‌توانست در فینال باشد و حیف است که یکی از این دو تیم حذف شوند. ژاپن نشان داده که پیشرفت کرده و بازیکنان بزرگی دارد که در تمام تیم‌های مطرح دنیا بازی می‌کنند. ما برای موفقیت به اینجا آمدیم و می‌خواهیم اتفاق مهمی برای مردم‌مان رقم بزنیم. این برای دومین‌بار است که در مرحله حذفی به ژاپن برمی‌خوریم. در بازی قبلی باختیم و فردا بازی سختی مقابل آنها داریم. ما زمان کمی برای ریکاوری داشتیم و به آن ۷۲ ساعت قانونی نرسیدیم، ولی با کادر فنی و پزشکی خوبی که داریم به‌خوبی ریکاوری کردیم و آماده بازی فردا هستیم. فردا دعای ۸۰، ۹۰میلیون ایرانی پشت‌سر ماست و می‌خواهیم کاری کنیم که دل مردم شاد شود.»

فرصت کوتاه ایران برای تقابل با ژاپن
تیم‌ملی پس از ریکاوری‌ که برای بازی مقابل سوریه در روز پنجشنبه داشت، یک جلسه تمرینی سبکی را بعدازظهر روز جمعه در زمین شماره ۲ کمپ الریان داشت. این جلسه تمرینی با شوروحال خوبی برگزار شد و مهدی طارمی چهره ویژه ملی‌پوشان بود. او که بازی پیش‌رو را به دلیل محرومیت از دست داده است، با حضور خود و تمرین‌کردن در کنار هم‌بازی‌هایش تلاش کرد تا روحیه خوبی به ملی‌پوشان دهد. شاگردان امیر قلعه‌نویی برای آماده‌شدن در این بازی فرصت خیلی زیادی نداشتند و حتی فدراسیون فوتبال برای تغییر زمان برگزاری بازی مقابل ژاپن به AFC، درخواستی را تنظیم کرد، اما کنفدراسیون فوتبال آسیا این درخواست را رد کرد. مهدی محمدنبی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال، در این‌خصوص گفت:‌ «مقررات AFC ‌ برای فاصله بازی‌ها حداقل ۴۸ ساعت است که غیرمتعارف با استانداردهای جهانی است. ما درخواست تغییر زمان بازی را به AFC دادیم و با نامه‌ای که ارسال کردیم، خواستیم برای مثال به جای اینکه مثلا ساعت دو و نیم به وقت محلی برگزار شود، ساعت ۶ یا ۷ برگزار شود تا آن کسری ساعت جبران شود. به هر دلیلی مسئولان برگزاری به مقررارت این دوره از رقابت‌ها رجوع کردند و گفتند همان ۴۸ ساعت فاصله اکتفا می‌کند، اگرچه هنوز جواب نامه ما را به صورت رسمی نداده‌اند. بنابراین بازی ما با ژاپن فردا رأس ساعت ۱۴:۳۰ به وقت قطر و ساعت ۱۵ به وقت تهران برگزار خواهد شد.

در انتظار شکستن یک طلسم
ایران و ژاپن تا به حال 18 بازی رسمی با یکدیگر داشتند که 6 بار ایران موفق به پیروزی ژاپن شده و 6 بازی با نتیجه مساوی به پایان رسیده است و 6 بازی هم ژاپن پیروز این بازی‌ها بوده است. ژاپن در گلزنی مقابل ایران عملکرد بهتری داشته و 21 گل آماری است که نصیب ژاپنی‌ها در این بازی‌ها شده است و ملی‌پوشان کشورمان هم 19 گل در این رقابت‌ها به ثمر رسانده‌اند. بیشترین تقابل این دو تیم در بازی‌های آسیایی رقم خورده و این بازی، پنجمین تقابل ‌آنها در جام ملت‌های آسیاست. نکته مهم این مسئله، موفق‌نبودن ملی‌پوشان کشورمان در بردن ژاپن در جام‌ملت‌های آسیاست و این بازی می‌تواند یک طلسم‌شکنی دلپذیری را برای شاگردان امیر قلعه‌نویی رقم بزند.

پایان ماجرا
این بازی یک هندوانه‌ دربسته‌ای است که تنها امروز، ساعت 15 و در ورزشگاه آموزش شهر قطر خود را نشان خواهد داد. تیم‌ملی با وجود اینکه ستاره‌ای را به نام مهدی طارمی در اختیار ندارد، اما پتانسیل شاگردان امیر قلعه‌نویی نشان داده است که می‌توان به روز خوب این تیم در بازی پیش‌رو امیدوار بود. البته شاید هم آن روی سکه در این بازی مثل بازی گذشته در انتظارمان باشد، اما باید منتظر باشیم و ببینیم که ملی‌پوشان کشورمان چه عملکردی از خودشان برجای می‌گذارند. پیروز این بازی به گفته بسیاری از کارشناسان، می‌تواند معرفی‌کننده قهرمان بازی‌ها باشد و امیدواریم که تیم‌ملی کشورمان مقابل ژاپن عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد.


تعداد بازدید :  253