| منبع: Dow Jones | مترجم: فرناز قاسمی|
دیگر نیازی به سوئیچ نیست! کافی است دست خود را تکان داده و خودروتان را روشن یا خاموش کنید و این تنها نمونهای از نسل آینده خودروهاست.نمایشگاه بینالمللی امسال کالاهای الکترونیکی1 یا همان CES 2015 در لاسوگاس فرصت مناسبی برای خودروسازان فراهم آورد تا تواناییهایشان در به کار گرفتن قابلیتهای اینترنتی در محصولات خود را به نمایش بگذارند.خودروهای خودران در این نمایشگاه بسیار قوی ظاهر شدند تا با به رخ کشیدن ابزارهای - ارتباطاتی – بین - خودرویی تجربهای متفاوت و نوین را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورند.در میان نوآوریهای به نمایش درآمده موارد زیر بیشتر به چشم میآمد: «کنترل رفتاری خودرو» که به راننده این امکان را میدهد با مجموعهای از حرکات بدن به کمک حسگرهای موجود در داخل خودرو، فرامین موردنظرش را به اجرا درآورد، «نرمافزار ساعت هوشمند» که مونیتور کردن و روشن کردن خودرو از راه دور را امکانپذیر میکند و همچنین برنامههای مشارکتی خودروسازان در راستای حذف تصادفات بین خودروها و دوچرخهسواران.
مارتین وینترکورن، مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس واگن دراینباره میگوید: دو اختراع قرن یعنی خودرو و رایانه درحال ادغام شدن هستند و بهطور قطع وسایل نقلیه آینده باید هوشمند و تحت شبکه باشند. نمایشگاه CES 2015 فرصت مناسبی برای این خودروساز بود تا خودرو گلف آر-تاچ2 خود را به نمایش بگذارد. خودرویی که به حرکات بدن راننده پاسخ میدهد. همچنین فولکس واگن نشان داد که چگونه در آینده خودروهای برقی مانند ایی-گلف3 به صورت خودکار در ایستگاههای شارژ القایی4 برای شارژ شدن پارک خواهند کرد.هیوندای نیز از این قافله عقب نماند. سیستم کنترل رفتاری این خودروساز که کاکپیت مفهومی نام گرفته است این امکان را به راننده میدهد با حرکات ساده دست برخی سیستمها را کنترل کند. روشن کردن سیستم صوتی، متوقف کردن آهنگ، رفتن به آهنگ بعدی یا قبلی ازجمله این خدمات است.این خودروساز کرهای همچنین از سیستم اینترنتی بلو لینک5 خود رونمایی کرد. این سیستم به کمک ساعت یا گوشی هوشمند این امکان را به دارنده خودرو میدهد تا هیوندای خود را از راه دور روشن، خاموش، قفل یا باز کند یا آنکه فلشرها روشن شده، بوق به صدا در آمده، سیستم خودرویاب فعال شده و با امداد جادهای تماس بگیرد.یکی دیگر از خودروسازانی که درطول نمایشگاهCES 2015 نشان داد دغدغه شهرهای شلوغ و خودروسواران طبقه متوسط جامعه را دارد، فورد بود. طرح مبتکرانه جابهجایی هوشمند6 فورد مشکلات جابهجایی شهری در دهه آینده را هدف قرار داده است.
چشمانداز فورد بر پایه ارتباطات، جابهجایی، خودروهای خودران و تجارب مشتریان بنا شده است و بدونشک لندن یک از پایگاههای این خودروساز برای پیشبرد اهدافش خواهد بود. فورد مصمم است با تمرکز بر روشهایی مانند امکان به اشتراکگذاری خودروها، شیوههای نوین پارک کردن و پروژههایی چون شاتل تندرو از شدت ترافیک در مناطق شلوغ این شهر بکاهد. معرفی خودروهای
نیمه خودکار که هماکنون در جادهها در حرکتند و خودروهای تماما خودکار آینده این خودروساز آمریکایی نیز در همین راستا بود.
و اما نوبت به خودروسازی آلمانی میرسد که برای به رخ کشیدن توانایی خود در فناوری خودروهای خودران حرکتی جالب کرده بود. خودرو به نمایش درآمده توسط این خودروساز بخش اعظم مسافت 1000 کیلومتری بین سیلیکون ولی7 (نامی مستعار برای منطقهای درشمال کالیفرنیاست که بزرگترین شرکتهای تکنولوژی در آن واقع شدهاند) تا لاسوگاس را به صورت اتوپایلوت رانده بود و آن خودرویی نبود مگر آئودی A7 سه لیتری TFSI.
ولوو نیز حرفهایی برای گفتن داشت. این خودروساز دستاوردهای خود را در کاری مشترک با شرکت سازنده وسایل ورزشی ایمن POC و شرکت سازنده گوشی همراه اریکسون ارایه کرد. هدف از این همکاری ایجاد فناوری ایمنی است که برای اولینبار ارتباط بین رانندگان خودروها و دوچرخهسواران را به منظور کاهش تصادفات و عوارض ناشی از آن برقرار میکند.
این تکنولوژی ارتباط دو سویه ماهوارهای بین خودرو و کلاه ایمنی دوچرخهسوار را برقرار کرده و به هر دو وسیله نقلیه هشدارهایی تقریبی درباره تصادف احتمالی ارسال میکند تا از وقوع آن جلوگیری شود.نمایشگاه CES هفت ژانویه هر سال (شانزدهم دیماه) در لاسوگاس برگزار میشود. هدف از برگزاری این نمایشگاه بهعنوان یکی از بزرگترین رویدادهای حوزه فناوری و ابزارهای الکترونیک، عرضه نو آوریها در زمینه تکنولوژی است.
1. Consumer Electronics Show (CES)
2. Golf R Touch
3. E-Golf
4. Inductive charging stations
5. Cloud-based Blue Link
6. Smart Mobility
7. Silicon Valley