گروه اقتصادی شهروند| آنتونوف AN- 140 یک هواپیمای محلی است که برای حمل مسافر و کالا ساخته شده است. این هواپیما یکی از زیرمجموعههای خانواده AN-24 است که به مدت 40سال فعالیت میکرد. ارایه این سری محصول به خطوط هواپیمایی اوکراین کمک کرد بازسازی ناوگان خود را آغاز کند زیرا در مسیرهای محلی هواپیمایی کارآمد بود. ایران و اوکراین طی پیمانی در 1995 موافقت کردند این محصول را تولید کنند. نخستین هواپیمای ایران 140 در 2001 تکمیل شد اما شرکت هنوز هیچ مشتری داخلی برای هواپیما نیافته بود. در دسامبر 2002 یک فروند آنتونوف 140 که از خارکف به مقصد اصفهان از فرودگاه بلند شد. مسافران، متخصصان هوافضا و مدیران ارشد قرار بود این پرواز را بیازمانند. این هواپیما در ترابزون ترکیه برای سوختگیری فرود آمد و دوباره به سمت اصفهان حرکت کرد. اما هواپیما با کوه برخورد کرد. هواپیماهای آنتونوف به 7 شرکت فروخته شده است. شرکتهای آنتونوف ایرلاین، ایلیش آویا، موتورزیش از اوکراین، یوکوتیا ایرلاین از جمهوري آذربایجان و وزارت دفاع روسیه به همراه دو مجموعه ایراني تنها مشتریان این هواپیما هستند.
حوادث آنتونوف 140
12 آگوست 2005 یک هواپیمای آنتونوف 140 متعلق به شرکت هواپیمایی سفیران ایران از مسیر خارج شد و به شدت صدمه دید. البته در این حادثه کسی کشته نشد. به نظر میرسد دلیل این حادثه مشکلات فنی در بخش کنترل سوخت بود. چارچوب هواپیما به تدریج در اوایل 2010 تعمیر شد و شرکت صنایع هواپیماسازی ایران آنرا بهعنوان بستر آزمایشی برای نمونههای بعدی هواپیما به کار گرفت. پس از این واقع سفیران ایرلاین دو نمونه باقیمانده خود را به شرکت صنایع هواپیماسازی ایران بازگرداندند. این دو هواپیما اکنون در بخش پلیس هوایی ایران فعال هستند.
در دسامبر 2005 پرواز شماره 217 جمهوریآذربایجان از هواپیمایی یوکوتیا ایرلاین در 20 کیلومتری شمال پایتخت در دریای خزر فرو رفت. 8 مسافر و 5 خدمه آن جان باختند. این هواپیما به سمت آکتوا در قزاقستان در حرکت بود. تحقیقات نشان داد یکی از بخشهای فنی، اطلاعات ارتفاع و مسیر را به درستی برای خلبان تهیه نمیکرد. این شرکت بقیه هواپیماهای 140 را خارج و برنامه خرید این نوع هواپیماها از اوکراین را لغوکرد.
در فوریه 2006 نیز یک پرواز آزمایشی HESA 90-04 در شاهینشهر سقوط کرد. 5 خلبان حاضر در هواپیما کشته شدند. دلیل این امر اشکال موتور هنگام بلند شدن از فرودگاه و در واحد کنترل سوخت بود.
در دسامبر 2008 یکی از هواپیماهای South Airlines از لیو اوکراین پرواز خود را آغاز کرد اما به دلیل مشکلات در فرودگاه بوریسپیل کیو فرود آمد. هیچکس در این حادثه آسیب ندید و هواپیما 3 هفته بعد دوباره وارد خدمت شد.
یک فروند آنتونوف 140 در 23 ژانویه 2012 ازیاکوتسک به مقصد بلاگووشک در روسیه از فرودگاه برخاست. این هواپیما با 45 مسافر و 5 خدمه هنگام فرود با زمین برخورد کرد اما به سلامت به زمین نشست. در جریان این حادثه کسی کشته نشد. جایگزین این هواپیما در روسیه اکنون در مسیر هاربین (چین) تردد میکند.
در یکم آگوست 2012 هواپیمایی از شرکت موتورزیش اوکراین از لوگانسک به سمت کیف درحال حرکت بود. هنگام نزدیک شدن حامل هوایی به فرودگاه و در ارتفاع 250 فوتی موتور سمت چپ هواپیما از کار افتاد. اما هواپیما توانست با یک موتور سلامت به زمین بنشیند. دلیل این حادثه ناکارآمدی پمپ سوخت بود.
در 20 می 2013 نیز یک هواپیمای دیگر آنتونوف 140 مربوط به خط هوایی موتورزیش از زاپورژیه در اوکراین به مقصد ونوکوو در روسیه از فرودگاه برخاست و کمی از پس از آن خدمت متوجه آتشسوزی در موتور چپ هواپیما شدند. هواپیما بلافاصله موتور سمت راست را فعال کرد و به حرکت خود ادامه داد تا به ارتفاع ایمن رسید سپس هواپیما را خاموش کرد و دوباره به فرودگاه برگشت. کسی در این حادثه صدمه ندید. تحقیقات نشان داد در موتور چپ فشار هوا وجود نداشته است و طی 5 ثانیه احتراق موتور آغاز شده است. تا پایان نوامبر 2013میلادی 31 فروند از این هواپیما ساخته شده است.