شماره ۲۹۵۳ | ۱۴۰۲ دوشنبه ۶ آذر
صفحه را ببند
شکست اسرائیل در غزه به روایت تحلیلگران صهیونیست
چرا نتانیاهو باید سرش را در شن فرو کند؟

  [ شهروند]  «این روزها نخست‌وزیر اسرائیل ترجیح می‌دهد سرش را در شن فرو کند، زیرا هر بحثی درباره موضوع آتش‌بس، کابینه او را در معرض فروپاشی و سقوط قرار می‌دهد.» پذیرش آتش‌بس هرچند موقت، با تبادل تعداد محدودی از گروگان‌های صهیونیستی که اکثر آنها تابعیت خارجی دارند و مهره‌های بااهمیتی برای کابینه دولت نیستند، قطعا برای این رژیم بعد از 50 روز جنگ‌افروزی دیوانه‌وار و ریختن خون ده‌ها هزار زن و کودک، نه‌تنها پیروزی محسوب نمی‌شود، بلکه شکستی تاریخی در کارنامه اسرائیل خواهد بود. رژیم اشغالگر مجبور شد بعد از شکست در عملیات زمینی برای آزادسازی اسرا، معامله تبادل اسرا را بپذیرد. آنها  با احساس شادی و پیروزی، از اسرای خود استقبال نمی‌کنند بلکه آزادشده‌ها را در سکوت تحویل می‌گیرند؛ تحلیلگران صهیونیست معتقدند که آتش‌بس کنونی که در غزه برقرار شده، نشان‌دهنده پیروزی حماس و عقب‌نشینی اسرائیل بوده و در نتیجه شکست کابینه بنیامین نتانیاهو در آزادی اسرای صهیونیستی حاصل شد.

اسرائیل حتی یک دستاورد هم در جنگ غزه نداشت
«ناحوم بارنیا»، تحلیلگر سیاسی، در روزنامه عِبری یدیعوت آحارونوت در مقاله‌ای تحت عنوان «ما آنها را بی‌صدا می‌پذیریم» نوشت جنگ با ورود به هفته هشتم خود و اجرایی شدن آتش‌بس موقت به اوجش رسیده. ارتش اسرائیل جنگ نامحدودی را علیه غزه آغاز کرد اما زمانی که آتش‌بس برقرار شده سوالات زیادی مطرح می‌شود، مانند اینکه به کدام سو می‌رویم؟ اینجا چه می‌کنیم، این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد و ... این کارشناس صهیونیست با اشاره به اینکه اعضای کابینه جنگ اسرائیل برخلاف چیزی که از خود نشان می‌دهند و در بیانیه‌های مطبوعاتی خود می‌گویند، اختلافات عمیق و تلخی با هم دارند، تاکید کرد، معامله تبادل اسرا از سوی اسرائیلی‌ها با اکراه پذیرفته شد؛ زیرا ما عملا در عملیات نظامی به هیچ‌یک از اهداف اعلام‌شده نرسیدیم و حتی یک دستاورد هم نداشتیم. بنابراین بعد از مرحله اول تبادل اسرا، اسرائیل نمی‌تواند بر طبل پیروزی بکوبد.
این در حالی است که نتانیاهو به دنبال تبلیغ این است که اسرائیل به دستاورد بزرگی در مذاکرات رسیده؛ ادعایی که به اذعان کارشناسان اسرائیلی هم دور از واقعیت است. به تعبیر این تحلیلگر سیاسی، نخست‌وزیر اسرائیل ترجیح می‌دهد سرش را در شن فرو کند؛ چراکه هر بحثی درباره موضوع آتش‌بس، کابینه او را در معرض فروپاشی و سقوط قرار می‌دهد.

آتش‌بس و عقب‌نشینی اسرائیل، راه بازگشت به شمال غزه را باز کرد
«تسوی برئیل»، تحلیلگر روزنامه عِبری هاآرتص نیز معتقد است معامله تبادل اسرا درواقع یک «سند بیمه» برای رهبران حماس در برابر عملیات‌های تروری است که نتانیاهو تبلیغ می‌کرد. وی با اشاره به اینکه نهاد سیاسی اسرائیل مجبور به پذیرش خواسته‌های حماس و دادن امتیاز شد، تاکید می‌کند مهم‌ترین امتیازی که اسرائیل در این توافق داد، موافقت با عقب‌نشینی نیروهای ارتش از خیابان صلاح‌الدین بود که محور مرکزی در نقطه ارتباطی شمال غزه به جنوب آن محسوب می‌شود و این تنها راه عبور هزاران آواره از شمال غزه است. بر این اساس اسرائیل متعهد شد که به آوارگان و همه کسانی که از این جاده عبور می‌کنند، نزدیک نشود، حتی اگر آنها درحال حرکت به سمت شمال باشند. به اعتقاد این کارشناس صهیونیست این نگرانی بزرگ وجود دارد که اعضای حماس در دوره آتش‌بس بتوانند آزادانه تردد کنند. مفاد توافقنامه آتش‌بس معضلات دشواری پیش روی اسرائیل به ویژه با توجه به ماهیت و مدت آتش‌بس قرار می‌دهد و به حماس فرصت بیشتری برای سازماندهی نیروهای خود خواهد داد. همچنین آتش‌بس در وضعیتی برقرار شده که هیچ صحبتی درباره بازگرداندن اجساد اسرای اسرائیلی نشده است.

آزادی اسرای قدیمی فلسطینی، کابوس بزرگ مقامات اسرائیل
 «یوآو لیمور»، تحلیلگر نظامی صهیونیست در روزنامه اسرائیل هیوم معتقد است که جنبش حماس، سیاست «طناب‌کشی تا پایان» را اتخاذ خواهد کرد تا برای رسیدن به اهداف خود زمان بخرد و آتش‌بس را طولانی کند. وی با اشاره به شکست اسرائیل در تحقق اهداف اعلام شده خود در جنگ غزه اعتراف کرده  متاسفانه در حال حاضر امکان دستیابی به توافق بهتر برای بازگشت اسرای اسرائیلی وجود ندارد و با پیشرفت مذاکرات، خواسته‌های حماس نیز افزایش خواهد یافت و به موازات آن معضل اسرائیل نیز عمیق‌تر می‌شود. این تحلیلگر صهیونیست تاکید کرد، ما اکنون درباره معاملات احتمالی برای تبادل اسرا و شاید یک توافق جامع صحبت می‌کنیم. افکار عمومی اسرائیل باید درک کنند ما با وضعیت تلخی روبه‌رو هستیم که در آن درباره آزادی قدیمی‌ترین اسرای فلسطینی ازجمله حسن سلامه، مهند شریم، عباس السید، ابراهیم حامد و عبدالله البرغوثی صحبت می‌شود و این یک کابوس بزرگ برای مقامات اسرائیل است.


تعداد بازدید :  211