شماره ۲۹۴۸ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۳۰ آبان
صفحه را ببند
«غزه»، جدیدترین نماد اقتدار توان پهپادی ایران در منطقه

انتشار تصویر رهبر معظم انقلاب اسلامی در کنار «پهپاد غزه»، جدیدترین عضو خانواده پهپادهای نیروی هوافضای سپاه، بازتاب بسیاری در رسانه‌های جهان و همچنین فضای مجازی داشت. انتشار این تصویر در چهل و چهارمین روز جنگ غزه و معرفی دوربردترین پهپاد نظامی ایران که نام این باریکه فلسطینی‌نشین را بر خود دارد، حاوی پیام‌های سیاسی نهان و آشکاری بود که از چشم رسانه‌ها دور نماند. اما عملیاتی شدن «غزه» یا «شاهد 149» که از جمله سنگین‌ترین و پهن‌پیکرترین پرنده‌های بی‌سرنشین نیروی هوافضای سپاه به شمار می‌رود، موازنه قدرت پهپادی در منطقه را تا حد بسیار زیادی به نفع ایران تغییر داده است. قابلیت‌های «غزه» به لحاظ برد موثر، ارتفاع پروازی و همچنین توان حمل بمب، آن را در ردیف غیرقابل دسترس‌ترین پهپادهای روز دنیا که در لبه تکنولوژی هستند، قرار می‌دهد.

«آنکا-3» و «هرمس 900» رقبای اصلی
از میان پرنده‌هایی که قدرت‌های پهپادی منطقه تولید کرده و تا حدودی می‌توانند با توان رزمی پهپاد غزه رقابت کنند تنها دو محصول را می‌توان نام برد. نخست آنکا-3 محصول کمپانی بایکار ترکیه و سپس هرمس 900، تولید شده در صنایع البیت سیستمز رژیم صهیونیستی. پهپاد آنکا با دهانه بال ۱۷.۳ متر از یک موتور با قدرت ۱۷۰ اسب بخار بهره می‌گیرد که به کمک آن می‌تواند 350 کیلوگرم سلاح انفجاری را تا 1500 کیلومتر، در ارتفاع 9 هزار و متر طی مداومت پروازی 30 ساعت، حمل کند. هرمس 900 نیز با یک موتور توربوشارژ به قدرت ۱۱۵ اسب بخار، 350 کیلوگرم مواد منفجره را در ارتفاع 9100 متر، تا بیش از هزار کیلومتر می‌تواند حمل کند. مداومت پروازی هرمس 900 برابر 36 ساعت است.  

«غزه»، نشستن بر لبه تکنولوژی پهپادی
پهپاد غزه اما در مقایسه با مهم‌ترین رقبای خود دارای برتری‌هایی است که آن را یک سر و گردن بالاتر از امثال «آنکا-3» و «هرمس 900» قرار می‌دهد. این پهپاد با دهانه بال برابر 22 متر یکی از بزرگترین‌ها در نوع خود قلمداد می‌شود. غزه قادر است 500 کیلوگرم مواد منفجره را (150 کیلوگرم بیشتر از بیشینه توان حمل آنکا-3 و هرمس 900) با خود حمل کند. این پهپاد با داشتن برد عملیاتی برابر 7 هزار کیلومتر، قادر است با تسلیحات خود تا غیرقابل تصورترین نقاط را تحت رصد خود قرار دهد. موتور توربوپراپ «غزه» که در بحث پرنده‌های بی‌سرنشین لبه تکنولوژی محسوب می‌شود، قادر است این پهپاد 3 تنی را تا ارتفاع 10 هزار متری بالا ببرد. قابلیت نصب 13 بمب از دیگر برتری‌های «غزه» نسبت به رقبایش است.


تعداد بازدید :  161