شماره ۲۹۴۸ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۳۰ آبان
صفحه را ببند
گشت و گذار مجازی

ناامن شدن دریاها برای صهیونیست‌ها، شیطنت یک خبرگزاری، توجه به معضلات شهری اهواز و تشییع استاد فرزانه ادبیات
توقیف کشتی اسرائیلی توسط انصارالله یمن در حمایت از مردم غزه، ترند شدن هشتگ‌های مرتبط با این اقدام جسورانه را در پی داشت. شایعه قهر و غیبت وزیر نفت در بازدید رئیس‌جمهوری از این وزارتخانه، آبگرفتگی معابر به سبب وقوع سیل در اهواز و درخواست کاربران برای رسیدگی بیشتر به این شهر، پاسداشت هفته بسیج و بازگشت پیکر استاد محمدعلی اسلامی ندوشن، عمده‌ترین مطالب پربازدید فضای مجازی در 24 ساعت اخیر بوده‌اند.

حمایت از اقدام یمنی‌ها در توقیف کشتی‌ اسرائیلی
هشتگ‌های #FreePalestine و #ISISreal با حدود ۴٠٠هزار مطلب، مجدداً توسط کاربران انگلیسی‌زبان به صدر ترندهای برتر توئیتر بازگشته‌اند. کاربران عرب نیز در ٢۴ ساعت اخیر هشتگ‌هایی چون الحوثی_سید_العرب، #عزیز_یا_یمن و #انصارالله را در حمایت از اقدام یمنی‌ها در توقیف کشتی اسرائیلی ترند کردند. برخی منابع اسرائیلی ابتدا به انکار تعلق داشتن این کشتی به رژیم صهیونیستی پرداختند. اما در خبرهای بعدی تعلق آن به یک سرمایه‌دار اسرائیلی که با موساد و دولت این رژیم جعلی همکاری دارد، اثبات شد. صباغ فعال رسانه‌ای شناخته شده لبنانی با انتشار ویدئویی از سلام نظامی یک کودک یمنی به یحیی سریع نوشت: «بچه‌هایشان شیر هستند و بزرگان‌شان دنیا را تکان می‌دهند». کاربری به نام اسراء الفاس نیز با هشتگ‌های فوق نوشت: «این جهان هنوز به یمنی‌ها یک عذرخواهی مدیون است. یمنی‌ها اهل ایمان و خرد، گفتار و عمل هستند».
بسیاری از کاربران داخلی نیز علاوه بر روایت مظلومیت غزه، به حمایت از اقدام یمنی‌ها در توقیف کشتی اسرائیلی پرداختند. کاربری به نام یزدان‌پرست تصویری با مضمون دور زدن اقیانوس هند و اطلس توسط کشتی‌های اسرائیلی از ترس نیروهای یمنی منتشر کرد. همچنین سخنان محمد البخیتی از رهبران انصارالله با عنوان نترسیدن از پاسخ اسرائیل و ترسیدن از عذاب الهی در صورت کمک نکردن به غزه، در میان کاربران داخلی بسیار انعکاس یافت. طرح‌های گرافیکی با مضمون له شدن کشتی اسرائیلی توسط یمنی‌ها و ضربه شدید به رژیم صهیونیستی با این اقدام، از دیگر مطالب پرتکرار در میان کاربران داخلی بودند.

شیطنت خبرآنلاین و انتشار شایعه و خبر غیرواقعی
چندی پیش اخباری از اختلاف‌نظر وزیر نفت با رئیس‌جمهوری و احتمال استعفای وزیر منتشر شد که رسماً از طرف شخص اوجی تکذیب شد. اما صبح دوشنبه خبرگزاری خبرآنلاین ذیل مطلب بازدید رئیس‌جمهوری از ساختمان مرکزی وزارت نفت، مدعی قهر و غیبت اوجی در بازدید و جلسه با رئیسی شد! این در حالی است که در تصاویر منتشر شده، (حتی توسط خبرآنلاین) اوجی در کنار رئیس‌جمهوری حضور دارد. بسیاری از کاربران با کنایه به خبرآنلاین از بداخلاقی و تناقض این خبرگزاری انتقاد و از بی‌انصافی آنان به سبب مسائل جناحی سخن گفتند. کاربری به نام خانم فردوس در این باره نوشت: «در حالی که اوجی کنار دست رئیسی نشسته، خبرآنلاین با ذوق و شوق می‌نویسه رئیسی رفته وزرات نفت، اوجی در وزارتخانه نبوده. می‌گن تعصب و دشمنی چشم آدم رو کور می‌کنه یعنی همین!». کاربر دیگری نیز در این رابطه نوشت: «شبکه‌ تخریب دولت به همین راحتی خبر دروغ تولید می‌کنه، به همین راحتی!».

پاسداشت «هفته بسیج» و خدمت‌رسانی بسیجیان
با آغاز هفته بسیج، هشتگ‌های #بسیج_مردم و #پایکار_میدان از سوی کاربران در پاسداشت خدمات نیروهای بسیج در بحران‌ها و مشکلات کشور، ترند شدند. بسیاری از کاربران تصاویر و ویدئوهای خدمت‌رسانی بسیج در بلایای طبیعی، طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی، توزیع امکانات و اقلام بهداشتی و غذایی در مناطق حاشیه‌ای، برنامه‌های فرهنگی و… را در این راستا منتشر کردند. کاربری به نام گلی در این باره نوشت: «کار جهادی توسط بسیجیان نقطه پایانی ندارد». کاربر دیگری به نام کاکتوس نیز درباره بسیج عنوان کرد: «فرهنگ بسيجی، فرهنگ معنويت، شجاعت، غيرت و استقلال و آزادگی و اسير خواسته‌های حقير، نشدن است».

تشییع پیکر ادیب شهیر و ذکر خدمات فرهنگی او
پیکر استاد محمدعلی اسلامی ندوشن شاعر و ادیب ایرانی که سال گذشته در کانادا به دیار باقی شتافت و مطابق وصیت خودش می‌بایست در ایران دفن می‌شد، صبح دوشنبه با حضور جمعی از مردم، اهالی فرهنگ، برخی مقامات و چهره‌های سیاسی و فرهنگی تشییع و در شهر نیشابور به خاک سپرده شد. کاربرانی با گرایش‌های مختلف به ذکر خدمات استاد اسلامی ندوشن به فرهنگ و ادب ایران پرداخته، از زحمات و تلاش‌های او در راستای اعتلای فرهنگی کشور نوشته و برای او طلب مغفرت کردند.

آبگرفتگی مجدد معابر اهواز و درخواست کاربران
پس از وقوع بارش‌های سیل‌آسا در اهواز، تصاویری از آبگرفتگی معابر بر اثر این بارش‌ها منتشر شد. بسیاری از کاربران خواستار رسیدگی بیشتر به زیرساخت‌ها و فاضلاب این شهر شده و این شرایط را برای استان مقاوم دوران دفاع مقدس ناشایست و نه چندان زیبنده خواندند. برخی کاربران نیز با اشاره به بهبود نسبی وضعیت به نسبت سیل چندسال قبل و ذکر خدمات انجام شده، آن را ناکافی خوانده و خواستار طرح‌های بهتر و تخصیص بودجه بیشتر برای این منظور شدند.


تعداد بازدید :  137