شماره ۲۹۴۸ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۳۰ آبان
صفحه را ببند
خاویر میلی، اقتصاد‌دان اولترا لیبرال، رئیس‌جمهوری آرژانتین شد
ترامپِ آرژانتین کیست ؟

 شهروند - «همه کتک‌هایی که در کودکی خوردم به این معنی است که امروز از هیچ‌چیز نمی‌ترسم» این نقل‌قول از رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین ذکر شده است؛ یک اقتصاددان راست‌گرای افراطی که می‌گویند ثبات اخلاقی ندارد و زود از کوره در می‌رود؛ شعارها و رفتارهای نامتعارفش باعث شده او را ترامپِ آرژانتین بنامند. خاویر میلی 54ساله، برای تحول‌آفرینی در آینده آرژانتینی آمده که هم‌اکنون نرخ تورمش به بیش از 140درصد رسیده است.
میلی با کسب ۵۶ درصد از آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین توانست به پیروزی برسد. «خاویر میلی»، نامزد حزب راست‌گرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در آرژانتین به پیروزی رسید تا سلطه 20ساله چپ میانه در این کشور را تحت‌تأثیر یک تحول قرار دهد. درحالی‌که بلاتکلیفی بسیاری از رأی‌دهندگان، تغییر استراتژی‌های انتخاباتی، اتحادها، اتهام‌های بی‌اساس و وضعیت اقتصادی بحرانی این کشور برخی از نکات کلیدی در دور دوم انتخابات سرنوشت‌ساز آرژانتین بود، نامزد راست‌گرا با اختلاف حدود ۱۰ درصدی، رقیبش را شکست داد.
براساس نتایج اولیه شمارش آرا، ۵۶ درصد از رأی‌دهندگان به میلی رأی داده‌اند. «سرجیو ماسا»، وزیر اقتصاد آرژانتین که در این انتخابات رقیب میلی بود، پیروزی او را در یک تماس تلفنی تبریک گفت. انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین در حالی برگزار شد که این کشور دچار مشکلات اقتصادی بوده و تورم به بالای ۱۴۰ درصد رسیده است. از میلی به‌عنوان فردی شبیه «دونالد ترامپ» و «ژائیر بولسنارو»، رئیس‌جمهور‌های سابق آمریکا و برزیل نام برده می‌شود. او طی مبارزات انتخاباتی‌اش خواهان منفجر کردن بانک مرکزی یا جایگزینی دلار آمریکا به جای ارز ملی این کشور شده بود. دونالد ترامپ در واکنش به خبر پیروزی میلی در شبکه اجتماعی «تروث سوشیال» خود نوشت: «به شما بسیار افتخار می‌کنم. کشورت را متحول خواهی کرد و آرژانتین را دوباره به عظمت می‌رسانی.» حامیان وی می‌گویند که تنها او می‌تواند وضعیت موجود سیاسی و ضعف اقتصادی را که سال‌ها دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی را تحت‌تأثیر قرار داده است، ریشه‌کن کند.

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت 76درصدی مردم آرژانتین
دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در آرژانتین در حالی با مشارکت ۷۶ درصدی مردم این کشور پایان یافت که براساس نتایج رسمی، «خاویر میلی» با کسب ۵۶ درصد آرا در مقابل «سرجیو ماسا»، وزیر اقتصاد سابق این کشور که تنها موفق به کسب ۴۴ درصد آرای شرکت‌کنندگان در این انتخابات شد، پیروز شد. در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین که ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) برگزار شد، یو ماسا موفق شد تا برخلاف همه نظرسنجی‌ها و احتمالات، ۳۶.۶ درصد آرا را کسب کند. خاویر میلی نیز با کسب ۳۰.۱ درصد آرا به دور دوم راه یافت. پاتریسیا بویریچ، نامزد راست میانه حزب «با هم برای تغییر» با کسب ۲۳.۸ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت و با اینکه از مسابقات دور دوم باز ماند، از طرفداران خود خواست تا در دور دوم از میلی نامزد لیبرتارین حمایت کنند.

از دلاری کردن اقتصاد تا حمل رایگان سلاح
میلی، اقتصاددان اولترا لیبرال و رهبر حزب «لا لیبرتاد آوانزا _ La Libertad Avanza» ائتلافی که به‌عنوان «آزادیخواهان» شناخته می‌شود، در مدت دو سال موفق شد از فعالیت در تلویزیون، ریاست‌جمهوری آرژانتین را تصاحب کند. نزدیک به ۱۳ میلیون آرژانتینی در این انتخابات به سیاستمدار بحث‌برانگیزی رأی دادند که وعده‌های مختلفی داده است. از دلاری کردن اقتصاد و کاهش بی‌سابقه هزینه‌های اجتماعی تا رایگان سلاح؛ ازجمله بحث‌برانگیزترین ایده‌های رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین است.
بی‌ثباتی و تغییر در مواضع یکی از بارزترین ویژگی‌های میلِی در طول مبارزه‌های انتخاباتی بوده است. حمایت میلی از فروش اعضای بدن یا ادعای تقلب در انتخابات، برخی از تضادهای بی‌شمار این سیاستمدار راست افراطی است و بی‌تردید چهره واقعی او پس از ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) و حضور در کاسا روسادا (مقر ریاست‌جمهوری آرژانتین) آشکار خواهد شد.

من در میان توهین و تحقیر بزرگ شدم !
میلی در ۲۲ اکتبر ۱۹۷۰ (۳۰ مهر ۱۳۴۹) در بوئنوس آیرس در خانواده‌ای با شرایط متوسط به دنیا آمد. پدرش، راننده اتوبوس و مادرش خانه‌دار بود. به‌گفته خودش، در میان ضرب‌وشتم، تحقیر و توهین کلامی بزرگ شده. وقتی خواهرش، کارینا، با دیدن یکی از آن ضرب‌وشتم‌ها متحمل شوک شد، مادرش به او گفت: «خواهرت به‌خاطر تو به این وضعیت دچار شده؛ اگر بمیرد تقصیر توست.» میلی در یک مصاحبه تلویزیونی هشدار داد: «همه کتک‌هایی که در کودکی خوردم به این معنی است که امروز از هیچ‌چیز نمی‌ترسم.»
میلی با وعده‌هایی همچون پایان‌دادن همیشگی به تورم، ناامنی و امتیازهای سیاستمداران وارد عرصه جدی سیاست شده و گفته اگر زمان داده شود، ۳۵ سال دیگر آرژانتین می‌تواند به ایالات متحده و تا ۴۰ سال دیگر به ایرلند تبدیل شود. این زمان برابر با ۱۰ دوره ریاست‌جمهوری است، اما مشکل اینجاست که قانون اساسی آرژانتین فقط دو دوره متوالی را مجاز می‌داند.
تغییر ناشی از حضور میلی شامل مبارزه با ایده‌های مترقی کشوری است که در دستیابی به حقوق اجتماعی در خط مقدم آمریکای لاتین قرار دارد. میلی مخالف سرسخت سقط‌جنین است که از سال ۲۰۲۰ در آرژانتین قانونی شده. او همچنین دیدگاه متفاوتی نسبت به تغییرات آب‌وهوایی دارد و انکار می‌کند که تغییرات آب‌وهوایی توسط انسان ایجاد شده است. به این ترتیب، خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی و حتی منابع طبیعی آرژانتین، رودخانه‌ها و دریاها را پیشنهاد کرده است.


تعداد بازدید :  139