شماره ۲۹۴۸ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۳۰ آبان
صفحه را ببند
ابرثروتمندان کره خاکی را به باد فنا می‌دهند

«ابرآلاینده‌های پولدار» در حال غارت و آلوده‌کردن سیاره زمین تا سرحد نابودی هستند و اینها کسانی‌اند که کمترین عواقب ناخوشایند آن را متحمل می‌شوند
 [شهروند] بر اساس گزارشی که به‌تازگی منتشر شده، یک درصد از ثروتمندان بیشتر از 66 درصد فقیران مسئول انتشار کربن در جهان هستند که پیامدهای وحشتناکی برای جوامع آسیب‌پذیر و تلاش‌های جهانی برای مقابله با وضعیت اضطراری آب و هوا دارد.
بر اساس گزارش «گاردین»، جامع‌ترین مطالعه درباره نابرابری آب و هوای جهانی که تاکنون انجام شده است، نشان می‌دهد که این گروه الیت، متشکل از 77 میلیون نفر از جمله میلیاردرها، میلیونرها و افرادی که بیش از 140 هزار دلار آمریکا در سال هزینه می‌کنند، عامل 16 درصد از کل انتشار CO2 در سال 2019 بوده است که بر اساس این گزارش، به اندازه‌ای است که باعث مرگ بیش از یک میلیون نفر بر اثر گرمایش زمین شود! در 6 ماه گذشته، گاردین با آکسفام، موسسه محیط زیست استکهلم، و دیگر کارشناسان کار کرده است تا تحقیقات ویژه‌ای به نام «شکاف کربن بزرگ» تهیه کند. این تحقیق به بررسی علل و پیامدهای نابرابری کربن و تأثیر نامتناسب افراد فوق ثروتمند می‌پردازد که «نخبگان آلاینده» نامیده می‌شوند. عدالت اقلیمی در دستور کار اجلاس آب و هوایی Cop28 سازمان ملل در این ماه در امارات متحده عربی قرار دارد.

آنان که مسئول رنج‌های بشرند
گزارش آکسفام نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای یک درصد افراد ثروتمند– ۵.۹ میلیارد تن CO2 در سال ۲۰۱۹ – مسئول رنج‌های عظیم بشراست. بر اساس این تحقیق، این رنج به‌طور نامتناسبی متوجه افراد فقیر، جوامع قومی به حاشیه رانده شده، مهاجران و زنان و دخترانی است که در خارج از خانه کار و زندگی می‌کنند یا خانه‌های آنها در برابر تغییرات اقلیمی شدید آسیب‌پذیر است. این گروه‌ها احتمالا کمتر پس‌انداز، بیمه یا حمایت اجتماعی دارند که سیل، خشکسالی، موج گرما و آتش‌سوزی جنگل‌ها بیشتر آنها را از نظر اقتصادی و فیزیکی در معرض خطر قرار می‌دهد. سازمان ملل می‌گوید کشورهای در حال توسعه عامل 91 درصد مرگ و میر ناشی از تغییرات اقلیمی شدید هستند.
کیارا لیگوری، مشاور ارشد سیاست‌گذاری عدالت آب‌وهوایی آکسفام، معتقد است: «ابرثروتمندان در حال غارت و آلوده کردن سیاره زمین تا سرحد نابودی هستند و اینها کسانی‌اند که کمترین عواقب ناخوشایند آن را متحمل می‌شوند.»

جهان شمال 40 درصد؛ جهان جنوب 0.4 درصد!
شکاف ثروت بین کشورها فقط تا حدی این اختلاف را توضیح می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد که در سال 2019 - جدیدترین سالی که داده‌های جامعی برای آن وجود دارد- کشورهای با درآمد بالا (عمدتا در «جهان شمال» یعنی کشورهایی که اکثراً در نیمکره شمالی قرار دارند) مسئول 40 درصد از انتشار CO2 مبتنی بر مصرف جهانی بودند، در حالی که سهم کشورهای کم‌درآمد (بیشتر در جهان جنوب) 0.4 درصد بود. آفریقا که از هر 6 نفر جمعیت جهان یک نفر را در خود جای داده، فقط مسئول 4 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای است.
مشکلی که کمتر مورد بحث قرار گرفته، اما سریع‌تر در حال رشد است، نابرابری در داخل کشورهاست. میلیاردرها هنوز هم اکثرا سفیدپوست، مرد و ساکن آمریکا و اروپا هستند، اما اعضای این طبقه از ابرثروتمندان را می‌توان به طور فزاینده‌ای در سایر نقاط جهان یافت. میلیونرها حتی بیشتر پراکنده شده‌اند.

رسانه، تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی همه در خدمت نابودی زمین!
سهام شرکت‌های بسیاری از ابرثروتمندان به شدت آلوده‌کننده است. بر اساس این گزارش، این طبقه الیت همچنین با داشتن سازمان‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی، استخدام آژانس‌های تبلیغاتی و روابط عمومی و لابی‌گران و مناسبات اجتماعی با سیاستمداران ارشد، که اغلب اعضای یک درصد ثروتمند نیز هستند، از قدرت سیاسی عظیم و رو به رشدی برخوردارند.
به عنوان مثال، گزارش شده که در آمریکا، از هر چهار عضو کنگره، یک نفر دارای سهام شرکت‌های سوخت فسیلی است که در مجموع بین 33 تا 93 میلیون دلار ارزش دارند. این موضوع به توضیح اینکه چرا انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش است و چرا دولت‌های جهان شمال 1.8 تریلیون دلار یارانه برای صنعت سوخت‌های فسیلی در سال 2020 اختصاص داده‌اند، کمک می‌کند، آنچه برخلاف وعده‌های بین‌المللی آنها برای حذف تدریجی انتشار کربن است. آکسفام خواستار مالیات‌های سنگین بر ثروت برای شرکت‌های فوق ثروتمند است تا از بدترین آسیب‌دیده‌ها حمایت شود، نابرابری کاهش یابد و سرمایه گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود. آمیتاب بهار، مدیر اجرایی موقت آکسفام بین‌الملل، گفت: «اعمال نکردن مالیات بر ثروت، به ثروتمندان اجازه می‌دهد تا ما را غارت کنند، سیاره‌مان را ویران کنند و دموکراسی را به هیچ بگیرند. مالیات بر ثروت افسانه‌ای شانس ما را برای مقابله با نابرابری و بحران آب و هوا دگرگون می‌کند.»

 


تعداد بازدید :  159