شماره ۲۹۴۸ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۳۰ آبان
صفحه را ببند
کنعانی در نشست خبری:
تنها با توقف فوری کشتار، واکنش گروه‌های مقاومت پایان می‌یابد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت آمریکا گفت: «آمریکا باید این مسئله را درک کند که تنها با توقف فوری کشتار و رفع محاصره و اجازه دادن برای ارسال کمک‌های فوری است که واکنش گروه‌های مقاومت پایان خواهد یافت.»
ناصر کنعانی، صبح دیروز، 29آبان، در نشست خبری خود پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.
ادای احترام به 5هزار کودک شهید فلسطینی
کنعانی ضمن اشاره به روز کودک گفت: «ادای احترام می‌کنم به پنج هزار کودک شهید فلسطینی که مدت‌ها تحت محاصره قرار گرفتند و آب و برق بیمارستان قطع شد و نوزادان زیادی، ازجمله نارس، در نتیجه قطع اکسیژن و نرسیدن امکانات لازم دارویی شهید شدند. همچنین آرزوی سلامتی می‌کنم برای چند هزار مجروح فلسطینی که جمع زیادی از این مجروحان کودکان هستند. همچنین تسلیت عرض می‌کنم به جمع کودکانی که پدران و مادران خود را از دست دادند. این روزها روزهای تلخی برای کودکان فلسطینی است. قلب ما رنجور و داغدار وضعیت اسفناکی است که کودکان فلسطینی تجربه می‌کنند.»
فهرست کالاها و شرکت‌های اسرائیلی را به دستگاه اجرایی داده‌ایم
سخنگوی دولت درخصوص فهرست کالاهای صهیونیستی و تحریم آنها گفت: «اساساً ورود کالاهای تولیدشده توسط شرکت‌های صهیونیستی یا دارای سهام وابسته به صهیونیست‌ها، براساس قوانین، به ایران ممنوع است. ملت ایران هم با درک اقدامات و تجاوزات رژیم تمایلی به استفاده از این کالاها ندارند و حتماً اجتناب خواهند کرد. برخی کشورها با روش‌های مختلف تجاری و غیراصولی کالاهایی را گمنام و بی‌نام وارد می‌کنند و اساساً این موضوع اگر در ایران مورد اطلاع نباشد، براساس قانون، دستگاه دیپلماسی موظف به بررسی این کالاها و شرکت‌هاست که احتمالاً در بازارهای ایران ممکن است وارد شود. بر همین اساس، دستگاه دیپلماسی بررسی‌های خودش را انجام داده است. فهرست اینگونه کالاها و شرکت‌ها به دستگاه ذی‌ربط اجرایی داده شده است.»
گروه‌های مقاومت در منطقه نمایندگان خود هستند
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص اظهارات نتانیاهو در نسبت دادن توقیف کشتی اسرائیلی توسط یمن با دخالت ایران گفت: «این اتهام‌زنی‌ها باطل است. ما بارها اعلام کرده‌ایم که گروه‌های مقاومت در منطقه نمایندگان خود هستند و براساس منافع ملت‌های خود تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند. اینگونه اظهارات در چارچوب فرافکنی است و برای فرار از شرایط بغرنج است. این رژیم نمی‌تواند بپذیرد شکست راهبردی را از یک گروه مقامت در غزه متحمل شده و در تلاش است با اتهام‌زنی به ایران توجیهی برای شکست فاحش خود پیدا کند. ما بارها اعلام کرده‌ایم که ادامه و تشدید درگیری‌ها نتیجه حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی است و در استمرار حملات بی‌وقفه علیه غزه و قتل‌عام گسترده است که رژیم در سایه حمایت آمریکا مرتکب شده است.»
پیگیری جنایات رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی کیفری
وی با اعلام حمایت ایران از ایده شکایت کشورها به دیوان بین‌المللی کیفری گفت: «ما بارها این خواسته را مطرح کردیم. انتظاری که از دیوان می‌رود این است که به وظیفه خود عمل کند. سوابق عملکرد دیوان تاکنون نشان‌دهنده عملکرد موفق و مطلوب نبوده، اما اکنون دیوان کیفری بین‌المللی با توجه به درخواست‌ها در مقابل آزمون جدی قرار دارد. صحنه روشن است. از منظر همه متخصصان حقوق بین‌الملل و دولت‌ها، رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت جنگی شده است و ادله و شواهد کافی وجود دارد. هم ایران در چارچوب پیشنهاد خودش و هم مصوبات اجلاس سران، کمیته‌ای را برای تدوین این اسناد جهت ارائه به محاکم بین‌المللی تعیین کردند. امیدواریم این دیوان اثبات کند که بی‌طرفانه عمل می‌کند.»
برای اظهارات کنگره آمریکا ارزشی قائل نیستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص گفته‌های نماینده آمریکا مبنی بر مسدود‌سازی‌ پول‌های ایران در قطر گفت: «کنگره آمریکا نشان داده بیش از اینکه نماینده ملت آمریکا باشد، حافظ منافع رژیم صهیونیستی است و منافع آمریکا را قربانی کرد. برای اینگونه اظهارات ارزشی قائل نیستیم.»
ریابکوف درباره بریکس به تهران سفر کرد
کنعانی درخصوص حضور ریابکوف در ایران و گفت‌وگوها بر سر مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: «با توجه به عضویت ایران در گروه بریکس و آغاز ریاست دوره‌ای فدراسیون روسیه از ابتدای سال جدید میلادی، سفر ایشان به تهران انجام شده است. در چارچوب رایزنی‌های دوره‌ای میان دو کشور و ازجمله در چارچوب همکاری‌ها در گروه بریکس گفت‌وگوهایی صورت گرفت.»
تحریم نفت برای مقابله با رژیم صهیونیستی
وی درخصوص صحبت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر قطع ارتباط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی و فعالیت‌های ایران گفت: «ایران در چارچوب رویکرد خود در حمایت از ملت فلسطین و برای توقف جنایت جنگی علیه فلسطین با کشورهای اسلامی مشورت‌های مستمری را انجام داده است. موضوع تحریم رژیم خواسته ملت فلسطین است و مورد پیگیری ما قرار دارد. متأسفانه سازمان ملل هم از انجام ماموریت خودش باز مانده است. دولت‌های اسلامی وظایف ویژه‌ای برای حمایت از ملت فلسطین دارند. آنها می‌توانند از ظرفیت‌های ملی علیه رژیم استفاده کنند. تحریم نفت یکی از ابزارها است.»
به‌صورت مستمر با هلال احمر مصر در تماس هستیم
وی درباره گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر عدم‌همکاری مصر برای ارسال کمک‌ها گفت: «ما همانند بسیاری از کشورهای دنیا کمک‌های خودمان را با هماهنگی قبلی با دولت مصر برای ملت مظلوم غزه ارسال کردیم. در نتیجه عدم‌همکاری رژیم صهیونیستی با دولت مصر و سازمان‌های بین‌المللی، بسیاری از کمک‌ها امکان ارسال را پیدا نکردند.»
کنعانی با بیان اینکه این موضوع در گفت‌وگوهای ایران و مصر همواره پیگیری شده است، گفت: «شاید به‌طور روزانه تبادل پیام‌ها بین ایران و هلال احمر مصر ادامه دارد. در نتیجه مصونیت سؤال‌برانگیزی که برخی طرف‌ها ازجمله آمریکا برای رژیم ایجاد کردند، رژیم صهیونیستی به مسئولیت‌های خود عمل نکرده و جلوی کمک‌ها را می‌گیرد. حجم کمک‌های عبور کرده به اندازه قطره در مقابل دریا است. فقط روزانه 25تا 40کامیون اجازه عبور پیدا می‌کنند که بسیار ناچیز است.»
انتظار ملت فلسطین از چین در شورای امنیت
کنعانی همچنین درباره انتظارات از چین درخصوص تحولات فلسطین گفت: «چین کشور مهمی به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت است. من از انتظار ایران مایل نیستم صحبت کنم. ملت فلسطین از چین انتظار دارند که در حمایت از آنها در مقابل تجاوز رژیم اقدام کند. متأسفانه آمریکا با استفاده از حق وتو مانع تصویب قطعنامه‌ای شده که باعث ایجاد آتش‌بس شود. انتظار می‌رود که اعضای شورای امنیت به وظایف خود عمل کنند.»
با تحریم ورزشی مواجه نیستیم
سخنگو درخصوص تحریم ورزشی ایران توسط آمریکا نیز گفت: «ما با تحریم ورزشی مواجه نیستیم. در طول سالیان گذشته میزان افتخارآفرینی ورزشکاران ایران و حتی تیم‌های ورزشی پارالمپیکی ما جزو افتخارات ملت بوده است. ما چیزی به‌عنوان تحریم ورزشی را نمی‌پذیریم و تیم‌های ورزشی ما الحمدلله با کشورهای دنیا روابط خوبی دارند. اما برخی‌ها متأسفانه سیاست را در ورزش مداخله می‌دهند، مانند دیر صادر کردن روادید که نشان می‌دهد از حضور ورزشکاران ما در میدان می‌ترسند.»


تعداد بازدید :  142