شماره ۲۹۴۸ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۳۰ آبان
صفحه را ببند
وزیر نفت خبر داد
رشد اقتصادی صنعت نفت و گاز؛ بیش از ۱۹ درصد

وزیر نفت گفت: براساس آمار بانک مرکزی و همچنین مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی نفت و گاز در سه ماهه اول امسال ۱۹ و نیم درصد است که نسبت به دوره‌های گذشته بالاترین رشد را نشان می‌دهد.
 روز گذشته جواد اوجی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به جلسه ۳ساعته مدیران صنعت نفت با رئیس‌جمهور گفت: در این جلسه ابتدا عملکرد دوساله وزارت نفت بیان و پس از آن طرح‌های پیش رو و درخواست‌های معاونت‌ها مطرح شد. وزیر نفت گفت: تا امروز ۱۸۳ طرح در حوزه بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت، همچون پروژه‌های نیمه‌تمام و یا طرح‌های تازه‌تاسیس در دستور کار وزارت نفت بوده که از این رقم ۱۳۰ طرح به بهره‌برداری رسیده است.
او با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در صنعت نفت ادامه داد: بیشتر طرح‌های صنعت نفت، ارزش افزوده بالایی برای کشور داشته است به‌طوری که ۲۸ و نیم میلیارد دلار در دو سال دولت سیزدهم در قالب ۱۳۸ طرح در بخش بالادست و بخش پایین‌دست به بهره‌برداری رسیده و ۵۰ طرح جدید هم در راستای رشد تولید نفت، گاز، فراورده‌های نفتی و فراورده‌های گازی در آینده نزدیک برنامه‌ریزی شده است.
اوجی با تأکید بر اینکه توسعه میادین مشترک یکی از دغدغه‌های رئیس‌جمهور بود، افزود: نزدیک به ۱۹ میدان نفتی و گازی در حال توسعه هستند که بر این اساس، از میادین مشترک نفتی نزدیک به ۵۰ هزار بشکه در روز برداشت و نزدیک به ۶۰ میلیون مترمکعب گاز در روز، نسبت به ابتدای دولت سیزدهم تولید می‌شود.
او با برشمردن چندین طرح کلان صنعت نفت در دو سال گذشته یادآوری کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون افتتاح طرح‌های بالادستی همچون قطعه ۱۱ پارس‌جنوبی، بخش دوم پالایشگاه آبادان که روزانه ۲۱۰ هزار بشکه تولید نفت پالایش می‌کند، تصفیه نفتِ گاز در پالایشگاه اصفهان به میزان ۱۶ میلیون لیتر به‌صورت روزانه و بحث کیفی‌سازی پالایشگاه‌های کشور محقق شده است.
اوجی شکنی در تولید نفت خام را از مهم‌ترین دستاورد‌های صنعت نفت دانست و افزود: در شروع دولت سیزدهم تولید نفت خام دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود و حالا این رقم به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است و قرار است تا پایان سال به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یابد.
وزیر نفت با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان طرف قرارداد با وزارت نفت بود، ادامه داد: این ظرفیت به بیش از ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در صنعت نفت رسیده است، اما موانع پیش روی آنها و سازندگان صنعت نفت نیازمند بررسی بیشتر در هیأت دولت و سازمان برنامه و بودجه است تا موانع تولید تسهیل شود.


تعداد بازدید :  280