معاون فرهنگی کانون میگوید که تنها در یکسال گذشته، 5میلیون کتاب در مراکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری به کودکان کشور امانت داده شده است.
به گزارش «شهروند»، محسن فضلی، معاون فرهنگی کانون در حاشیه برگزاری هفدهمین جشنواره و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان با بیان اینکه پایه اصلی برنامههای این نهاد، کتاب و کتابخوانی است، توضیح داد: «سال 92، 5میلیون کتاب به کودکان امانت دادهایم. چراکه کار اساسی ما در کانون پرورش فکری، رساندن کتاب به دست بچههاست؛ بهطوریکه مربیان ما کتابها را در روستاها نیز امانت میدهند.» او اشاره میکند که: «هماکنون، 19 کمیته کارشناسی، موضوعهایی مانند علوم، معارف و فلسفه را بررسی میکنند و کانون کتابها را با بررسی دقیق تولید میکند.»
فضلی با تأکید بر اینکه خواندن کتاب اهمیت ویژهای دارد و نارساییها در خوانش کتاب وجود دارد، چراکه خوانش به درستی انجام نمیشود و بچهها لذت نمیبرند، بیان کرد: «کتابخانههای کانون خواندن کتاب را آموزش میدهند. همچنین مربیان کتابهای سودمند را در زمینههای مختلف معرفی میکنند و بچهها نیز درباره کتاب بحث و به لایههای درونی و جنبههای هنری آثار واقف میشوند.» بر همین اساس، مربیان کانون جلسات نقد و بررسی کتاب را نیز بهطور مستمر برگزار میکنند که این اقدامات به ترویج مطالعه و تعمیق آن و باسواد شدن بچهها کمک میکند.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور در نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان که از 18 تا 24 بهمن در خیابان حجاب تهران درحال برگزاری است، درخصوص ورود کتاب ناشران مختلف به کتابخانههای کانون میگوید: «به خاطر کمبود منابع مالی، هنوز نتوانستهایم انتظار تمام ناشران را تأمین کنیم. اما در سال 93 فهرستی از کتابهای ناشران تهیه شده و برای سال 94 نیز بودجه خوبی برای خرید کتاب درنظر گرفته شده است.» او از تمامی ناشران دعوت کرده که کتابهایشان را به کمیته بررسی کتاب به منظور خرید ارایه کنند.
فضلی درمورد کتابخانههای فراگیر، که ویژه بچههای دارای نیازهای ویژه و معلولیتهای جسمی و حرکتی هستند، میگوید: «کتابخانههای فراگیر قابل توجه هستند و لازم است بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرند. امسال قرار است آییننامهای به کتابخانههای مختلف ارسال شود و امیدواریم سال آینده کانون دارای 40 کتابخانه فراگیر باشد.» او با اشاره به 12 کتاب بریل که در همین ایام رونمایی شد، توضیح میدهد: «کتابهای تازه به خط بریل تولید شده و کتابهای گویا و لمسی نیز درحال تولید است. امیدواریم این فرآیند به خوبی پیش رود و زمانی که بچهای با نیاز ویژه به کتابخانه مراجعه میکند کتابی برای عرضه به او داشته باشیم.» فضلی درخصوص راهکارهای افزایش تمایل به خرید کتاب در بین خانوادهها نیز معتقد است که یکسری اقدامات میتواند برخی از بنیانها را تغییر دهد: باید اقدامات بنیادین صورت گیرد تا تمایل به خرید کتاب در جامعه ایجاد شود. برای ایجاد تغییر باید برنامههای ریشهای داشته باشیم که این برنامهها هم
زودبازده نیستند.