شماره ۴۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
از آمدن رئیس جشنواره تا متهم شدن خانه سینما به تقلب

سی و سومین جشنواره فیلم فجر درحالی تمام شد که پس از سال‌ها محمد سرافراز، رئیس صداوسیما میهمان آخرین سانس جشنواره بود. درواقع سرافراز با آمدنش به کاخ جشنواره برای نمایشِ فیلمِ «مبارک» ساخته محمدرضا نجفی به حال و هوای سرد جشنواره کمی شور و نشاط بخشید و باعث شد تا عکاسان دوباره دوربین به دست شوند.
حضور مبارک و رئیس سازمان سینمایی
 در آخرین روز جشنواره
 البته قبل از آمدن سرافراز هم عکاسان دوربین به دست بودند؛ اما بیشتر درحال عکاسی با دوستانشان و گرفتن عکس یادگاری به رسمِ هر ساله آخرین روز جشنواره بودند. عکس‌هایی که بیشتر در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند و تا سال‌های‌سال خاطره فیلم‌ دیدن‌های رگباری و دسته‌جمعی را یادآوری می‌کنند. تشکر از روابط عمومی و ستاد خبری جشنواره که در طول جشنواره فیلم فجر همکاری زیادی با اهالی رسانه داشتند و فعال بودند تا خداحافظی با نگهبانان دمِ در ورودی سالن نمایش از دیگر حاشیه‌های جالبِ آخرین روز جشنواره فیلم فجر بود. به همین دلیل به نظر می‌آمد سانس آخر جشنواره با عدم استقبال روبه‌رو شود، به‌خصوص که فیلم «مبارک» تجربه جدیدی در تلفیق انیمیشن و فیلم بود که در بخش خارج از مسابقه قرار داشت. اما سالن نمایش به اندازه قابل قبولی پُر شد و حضور سرافراز و همراهانش هم به‌آن شور و نشاط دیگری بخشید. البته مخاطبان از سالن نمایش راضی بیرون نیامدند چون علاوه بر این‌که همه صحنه‌های انیميشن آماده نبودند و تماشاگران مجبور شدند چند صحنه خام را تماشا کنند، فیلمنامه «مبارک» هم تعریف چندانی نداشت. نجفی درباره این‌که چرا فیلم‌اش را درباره مبارک ساخته هم در نشست خبری فیلم به درگذشت سعدی افشار اشاره کرد و گفت: «من علاقه زیادی به شخصیت مبارک داشتم و زمانی که آقای افشار فوت کرد دیدم شخصیت مبارک دوباره می‌تواند شادی و نشاط را به خانه‌ها   برگرداند.»
از آرزوی ساختن فیلم دفاع مقدسی تا روباه
فیلم «قلعه رودخان» که همانند فیلم «قول» برگزیده جشنواره فیلم کودک امسال بود هم قبل از فیلم«مبارک» به نمایش در آمد و با تشویق تماشاگران روبه‌رو شد. غلامرضا رمضانی، کارگردان این فیلم درباره این‌که چرا به سراغ کار کودک و نوجوان رفته است، توضیح داد: «برای ساخت این فیلم نیز مطالعه و مشاوره‌های زیادی در زمینه کودک انجام دادم و همچنین به دلیل داشتن یک نوجوان در خانه‌ام با روحیات نوجوانان نیز آشنا هستم. نهایتا تلاش کردم فیلمی بسازم که یک نوجوان امروزی احساس نکند که شخصیت‌های این فیلم را نمی‌شناسد و برایش ملموس نیست ضمن این‌که من در چهار‌سال اخیر دو تله فیلم با نوجوان‌ها ساخته‌ام که در هر فیلم دو، سه ماه با آنها درگیر بودم بنابراین شناخت خوبی از آنها پیدا کردم.» اما فیلم «چاقی» اولین ساخته بلند راما قویدل که با بازی علی مصفا، حمید فرخ‌نژاد، لادن مستوفی و مهسا کرامتی همراه بود، با اظهارنظر جالب حمید آخوندی، تهیه‌کننده این فیلم آغاز شد: «آرزوی من این است که در حوزه دفاع مقدس فیلم بسازم که ارادت بسیاری به این حوزه دارم اما به نظر می‌رسد که در زمینه کارهای دفاع مقدس بیشتر شعار داده می‌شود و با این شعارها یک مغازه دو نبش زده ام اما اتقاق مثبتی در این سازمان عریض و طویل رخ نمی‌دهد.» اظهارات این تهیه‌کننده در کنارِ صحبت‌های جنجالی بهروز افخمی که با فیلم «روباه» در اولین سانس از آخرین روز جشنواره حضور داشت، نگذاشت پرونده این جشنواره بدون حاشیه به اتمام برسد. افخمی درباره این‌که فیلمش در آراي مردمی حذف شد، بیان کرد: «واقعیت این است که خانه سینما در اعلام آرای مردمی سابقه طولانی در تقلب دارد و حذف این فیلم از لیست این آرا گواه این ادعا است.» محمد پیرهادی، تهیه‌کننده این فیلم هم در ادامه با اشاره به حذف این فیلم در آرای مردمی توضیح داد: «خانه سینما مدعی بود که براساس آئین‌نامه این حذف صورت گرفته و دلیل آن را هم دیر رسیدن فیلم به جشنواره و قرار دادن این فیلم در روزهای میانی جدول برنامه‌های جشنواره عنوان کرد، اما واقعیت این است که فیلم ما برای نمایش حاضر بود و قرار بود بعد از این‌که فیلم «محمد رسول‌الله» به مراسم افتتاحیه جشنواره نرسید، این فیلم جایگزین شود. بنابراین فیلم ما از ابتدا آماده بود.» و ادامه داد که: «به نظر من حذف آراي این فیلم و آثار برخی دیگر از همکارانم از آراي مردمی، بی‌تدبیری بوده است.»
بالاخره پرونده سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر با آمدن باران و نورافشانی به مناسبت سالروز انقلاب اسلامی در محوطه برج میلاد به پایان رسید.

 


تعداد بازدید :  203