شماره ۴۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

کارشناس ارشد یک اندیشکده آمریکایی: پایان موفقیت آمیز مذاکرات نزدیک است
کارشناس ارشد اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک با اشاره به فضای مثبت مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت: همه شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از اختلافات فنی و مسائل سیاسی از سر راه برداشته شده و این مذاکرات به پایان
موفقیت آمیز خود بسیار نزدیک شده است. باربارا اسلاوین، تحلیلگر سیاسی و کارشناس ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک درگفت وگو با ایرنا گفت: همه قرائن و شواهد به‌ویژه در روزهای اخیر نشان می‌دهد که زمینه منسجمی برای دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای به وجود آمده است. وی افزود:  به نظر می‌رسد که طرفین بیش از هر زمان دیگر، آمادگی و تمایل حصول توافق بر سر اختلافات باقیمانده در این مذاکرات را پیدا کرده اند. به گفته این روزنامه نگار و تحلیلگر باسابقه آمریکایی، در چنین فضایی تصور اینکه هیچ‌گونه عاملی که بتواند مانع حصول چنین توافقی بشود، ممکن نیست. اسلاوین در پایان گفت: من بیش از هر زمانی به نتیجه بخش بودن این مذاکرات خوشبینم و معتقدم که گفت وگو‌ها در فضایی بسیار مثبت و سازنده به مرحله نهایی خود رسیده و تا پایان موفقیت آمیز آن زمان زیادی باقی نمانده است.

سفیر روسیه در ایران خبر داد
آغاز ساخت نیروگاه بوشهر۲پاییز‌ سال آینده
سفیر روسیه در ایران گفت که ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر۲ در پاییز ‌سال آینده آغاز خواهد شد. به گزارش ایسنا، لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس گفت:  پروژه ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر۲ براساس زمان‌بندی تعیین شده انجام می‌شود. سفیر روسیه همچنین گفت که از ژانویه ‌سال ۲۰۱۵ میلادی، متخصصان روس تحقیقات برای محل نصب مولدهای تولید انرژی را آغاز کرده‌اند. به گفته سفیر روسیه در ایران، هیچ موردی از به تعویق افتادن ضرب الاجل برنامه تعیین شده دیده نمی‌شود و ساخت این نیروگاه در پاییز ‌سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. لوان جاگاریان تأکید کرد که ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر۲ در راستای منافع هر دو کشور ایران و روسیه است. بر اساس قرارداد امضاشده میان ایران و روسیه، سوخت اتمی استفاده شده در نیروگاه بوشهر باید به روسیه منتقل شود.

اسنودن فاش کرد
جاسوسی آمریکا و انگلیس از مذاکرات هسته‌ای
ادوارد اسنودن افشاگر آمریکایی با انتشار اسنادی جدید گفت که سرویس‌های اطلاعاتی این کشور نسبت به توانمندی‌های سایبری ایران بسیار نگران هستند. به گزارش ایسنا، ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)  که به تازگی اسنادی را در اختیار پایگاه خبری اینترپست قرار داده است، فاش کرد که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از توسعه توانمندی‌های سایبری ایران به شدت نگران هستند. در این اسناد آمده است که ایران در آوریل 2012 قربانی حملات سایبری علیه صنعت نفت خود بوده است و اکنون یک توانایی قابل توجه در این زمینه پیدا کرده و توانسته با مهندسی معکوس این حملات سایبری، تاکتیک‌های آنها را بازتولید کند. این اسناد نشان می‌دهد ایران به‌ویژه با درس گرفتن از ویروس‌هایی که به سیستم‌هایش در گذشته حمله کرده‌اند که اغلب از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده قدرت چشمگیری در زمینه سایبری پیدا کرده است. آژانس امنیت ملی آمریکا به‌طور خاص از پیشرفت رو به رشد تسلیحات سایبری ایران ابراز نگرانی کرده است.

سفیر ایران در فرانسه: با شکست مذاکرات، دنیا به آخر نمی‌رسد
سفیر ایران در فرانسه گفت:  در مذاکرات هسته‌ای، اگر واقعا گروه 1+5 اراده و حسن نیت داشته باشد، می‌توانیم به نتیجه برسیم. به گزارش ایسنا، علی آهنی در گفت‌وگو با رادیو بین‌المللی فرانسه در پاسخ به سوالی با اشاره به دیدار اخیر ظریف و کری در مونیخ مبنی بر اینکه آیا به نظر شما هدف دستیابی به یک توافق سیاسی قبل از 30 مارس و سپس انعقاد یک توافق جامع حاوی تمام ابعاد فنی قبل از 30 ژوئن با توجه به وضع مذاکرات هنوز ممکن به نظر می‌رسد؟ گفت: بله کاملا. شما می‌دانید کنفرانس مونیخ فرصتی بود برای تمام اعضا و وزرای خارجه 1+5 که با وزیر خارجه ایران ملاقات و صحبت کنند. هدف نیل به یک توافق نهایی است که بتواند به لغو تحریم‌ها و ادامه برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران زیر نظر آژانس منجر شود و همچنین نگرانی‌های احتمالی در مورد این برنامه را که باید همیشه صلح‌آمیز بماند، مرتفع کند. این هدف مذاکرات است و ما خوشبین هستیم. البته اگر واقعا از سوی 1+5 اراده و حسن نیت باشد حتما می‌توانیم به هدف برسیم. سفیر ایران در فرانسه در مورد سناریوی شکست مذاکرات، گفت:  اگر مذاکرات شکست بخورد دنیا به آخر نمی‌رسد. ما طبیعتا به برنامه خود ادامه خواهیم داد ولی قطعی است که وضع پیچیده‌تر خواهد شد و این به نفع
هیچ‌کس  نیست.


تعداد بازدید :  242