شماره ۴۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
مذاکره در بلاروس، خونریزی در اوکراین
کشور‌های اروپایی به‌دنبال استفاده از آخرین فرصت‌ حل‌وفصل صلح‌آمیز درگیری‌ها در اوکراین

روز گذشته رهبرانی از کشور‌های اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان در شهر «مینسک» گرد‌هم آمدند تا آخرین تلاش‌هایشان را برای هموار کردن مسیر صلح در شرق اوکراین و پایان فعالیت‌های نظامی در این منطقه انجام  دهند.
نشست رهبران این 4کشور در پایتخت بلاروس با هدف احیای توافق آتش‌بس و حفظ آن در منطقه در حالی صورت گرفت که درگیری‌ و خشونت‌های مرگبار شرق اوکراین همچنان در جریان بود.
به گزارش گاردین، مذاکرات صلح در شهر مینسک حاصل اوج تلاش‌های دیپلماتیک آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه ‌است که از هفته گذشته اقداماتی را برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع در اوکراین انجام دادند. با گذشت 10ماه از آغاز درگیری‌ها در شرق اوکراین بیش از 5‌هزار و
 400 تن در این خشونت‌ها جان باخته‌اند. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه از اراده قوی رهبران حاضر در نشست مینسک خبر داد، اما درخصوص موفقیت در این نشست اطمینان نداد. «فرانک والتر اشتاین‌مایر»، وزیرخارجه آلمان نیز در سخنانی مشابه عنوان کرد که برگزاری این نشست تضمینی برای موفقیت نیست و هنوز هیچ‌چیز حل‌وفصل نشده‌ است.
در همین حال مقامات بریتانیا و آلمان نیز به شکل جدی طرح حفظ و گسترش تحریم‌ها علیه روسیه در صورت عدم‌دستیابی به موفقیت در روند صلح در اوکراین را بررسی می‌کنند. «فیلیپ‌ هاموند»، وزیر امور خارجه بریتانیا  روز سه‌شنبه گفت ما با آلمانی‌ها به‌طور جدی مشغول بحث درخصوص حفظ و گسترش رژیم تحریم‌ها علیه روسیه هستیم.»‌ هاموند پیش از این عنوان کرده‌ بود که خواستار حفظ تحریم‌های موجود تا پایان‌ سال میلادی جاری است.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که در نشست مینسک حضور نداشت نیز روز سه‌شنبه و در جریان گفت‌وگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین خواستار مهار جدایی‌طلبان و ایجاد فرصتی برای صلح شد. کاخ سفید درخصوص گفت‌و‌گوی اوباما و پوتین اعلام کرد اگر روسیه به اقدامات خصومت‌آمیز خود در اوکراین از جمله ارسال نیرو‌های نظامی، تسلیحات و کمک‌های مالی برای حمایت از جدایی‌طلبان همچنان ادامه دهد، هزینه‌های این اقدام برای روسیه افزایش خواهد یافت.»
با این حال کرملین در بیانیه‌ای که به‌دنبال این مکالمه تلفنی منتشر شد بر این مسأله که بحران اوکراین حاصل درگیری‌های داخلی در این کشور است تأکید کرد.
مذاکرات صلح در شهر مینسک همچنین فرصتی بود تا «پترو پروشنکو»، رئیس‌جمهوری اوکراین با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه رو‌به‌رو شود. کی‌یف و متحدان غربی‌اش روسیه را متهم می‌کنند که مغز متفکر اقدامات جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین است. آخرین دیدار روسای جمهور مسکو  و کی‌یف به ماه اکتبر گذشته  برمی‌گردد.
پروشنکو در سخنانی پیش از جلسه دیروز گفت:
« نشست مینسک یکی از آخرین فرصت‌ها برای اعلام آتش‌بسی بی‌قید و شرط و عقب‌نشینی توپخانه‌های سنگین است.» یک سخنگوی ارتش اوکراین روز گذشته از مرگ 19سرباز و مجروح شدن 78تن دیگر در جریان حملات جدایی‌طلبان در نزدیکی راه‌آهن استراتژیک شهر «دبالیتسو» خبر داد. بنابر ادعای این مقام اوکراینی، نیرو‌های ارتش اوکراین به دفاع از این منطقه مشغول بودند. به گزارش رویترز و به نقل از شاهدان عینی همچنین یک نفر نیز در جریان شلیک خمپاره به یک ایستگاه اتوبوس در مرکز شهر «دونتسک» کشته شد. کنترل شهر دونتسک در شرق اوکراین در دست‌ جدایی‌طلبان است. در جریان درگیری‌های روز سه‌شنبه نیز در حمله به «کراماتورسک»، «مقر عملیات ضدتروریستی» و برخی دیگر از مناطق تحت کنترل دولت کی‌یف دستکم 7 غیرنظامی جان باختند و 26تن دیگر زخمی شدند. این مناطق هدف راکت‌هایی قرار گرفتند که از سوی مواضع تحت کنترل جدایی‌طلبان شلیک شد‌ه ‌بود. تشدید دوباره درگیری‌ها در هفته‌های گذشته غرب را به افزایش فشار‌ها بر مسکو وا‌داشته ‌است. در سوی دیگر باراک اوباما نیز در حال بررسی طرح ارایه تسلیحات نظامی به اوکراین است. رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار روز دوشنبه با آنگلا مرکل عنوان کرد که هنوز تصمیمی درخصوص ارسال سلاح به اوکراین اتخاذ نکرده‌ است. با این حال برخی از مقامات ارشد دولت آمریکا در هفته گذشته از این طرح حمایت کردند. کشور‌های اروپایی با ارسال تسلیحات به کی‌یف مخالفند و معتقدند که این اقدام منجر به تشدید جنگ خواهد شد.


تعداد بازدید :  195