شماره ۴۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

خوش‌بینی سازمان ملل نسبت به روند مذاکرات یمن
فرستاده سازمان ملل در یمن خوش‌بینی خود را نسبت به پیشرفت گفت‌وگوها میان گروه‌های یمنی برای پایان دادن به بحران این کشور اعلام کرد، این درحالی است که حوثی‌ها با کمک ارتش یمن کنترل شهر البیضا را به‌دست گرفته‌اند. به گزارش العربیه، منابع آگاه درحالی‌که دور دوم مذاکرات در یمن پایان یافته درخصوص این نشست گفتند «اکثر شرکت‌کنندگان در این نشست با تشکیل شورای ریاستی متشکل از پنج تن موافقت کردند و تعیین اسامی آنها و اختیارات‌شان به‌زودی بررسی خواهد شد». در همین راستا جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به یمن نسبت به پیشرفت در گفت‌وگوی گروه‌های یمن ابراز خوش‌بینی کرد. از سوی دیگر، محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی گروه انصارالله یمن تأکید کرد: مشارکت این گروه در گفت‌وگویی که طی 2 روز گذشته به رهبری جمال بن عمر انجام شد، تحت هیچ‌گونه فشار یا تهدیدی مبنی بر قطع کمک‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به یمن نبوده است. روز گذشته همچنین خبرگزاری فرانسه 24 از تصمیم سفیر اتحادیه اروپا در صنعاء برای ترک خاک یمن خبر داده است. منابع خبری دراین‌باره اعلام کردند:  تحولات امنیتی اخیر در یمن باعث شده است سفیر اتحادیه اروپا در صنعاء چنین تصمیمی بگیرد. گفتنی است پیشتر سفارتخانه‌های آمریکا،  فرانسه و انگلیس هم تصمیم گرفته بودند سفارتخانه‌های خود را در شهر صنعاء پایتخت یمن تا اطلاع ثانونی تعطیل کنند. همچنین اعلام شد که ایتالیا هم سفارت خود را به دلایل امنیتی در صنعاء پایتخت یمن تعطیل می‌کند.

گشایش نخستین سفارت فلسطین در اروپا
شهروندان فلسطینی مقیم کشور سوئد شامگاه سه‌شنبه سفارت فلسطین را در استکهلم سوئد افتتاح کردند. به گزارش تسنیم دولت سوئد نخستین کشور در قاره اروپاست که برای نخستین‌بار اقدام به بازگشایی سفارت دولت فلسطین می‌کند. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که هم اکنون درحال دیدار با مقامات کشور سوئد در این کشور به سر می‌برد، از تمام کشورهای اروپایی و کشورهای جهان خواست با الگو گرفتن از این اقدام دولت سوئد آنها نیز اقدام به افتتاح سفارت سوئد در کشورهای خود کنند. همزمان با اعلام رسمی دولت سوئد مبنی بر به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین روابط استکهلم و تل آویو دچار تنش سیاسی شده است و برهمین اساس مارگوت والستروم وزیر امور خارجه سوئد تصمیم گرفت سفر خود به اسراییل را لغو کند، از این رو اسراییل هم سفیر خود را از استکهلم به تل آویو فراخواند. نخست‌وزیر سوئد پیش از این اعلام کرده بود که دولت مستقل فلسطین قرار است به‌زودی سفارت خود را در استکهلم افتتاح کند. گفتنی است هم اکنون فلسطین در بیشتر کشورهای اروپایی هیأت دیپلماتیک دارد اما در هیچ یک از این کشورها هنوز سفارتخانه‌ای به‌نام اسراییل دایر نشده است.

استقرار 10 جت‌جنگنده پنتاگون در آلمان
نیروی هوایی آمریکا 10 جنگنده A-10 صاعقه II و 300 خلبان را به منظور انجام مانور نظامی به آلمان اعزام کرد. در این مانور قرار است هم‌پیمانان ناتو در شرق اروپا شرکت کنند. به گزارش راشا تودی، جت‌های جنگنده که «وارتاگ» نام دارند پایگاه هوایی «دیویس مونتان» را در آریزونا به مقصد پایگاه هوایی «اسپانگداهلم» در آلمان ترک کردند تا در مانور نظامی موسوم به «عملیات اراده آتلانتیک» شرکت کنند. سرهنگ کریستوفر کارنز، سخنگوی نیروی هوایی آمریکا در پنتاگون اعلام کرد که این جنگنده‌ها در مراکزی در کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا مستقر خواهند شد. هدف از این اقدام تقویت قابلیت همکاری و نشان دادن تعهد آمریکا به امنیت و ثبات در اروپاست. استقرار این جنگنده‌ها درحالی صورت گرفته که مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را پیشنهاد کرده که براساس آن آمریکا تا 2017 می‌تواند مبلغ یک‌میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین اختصاص دهد. در صورتی که این لایحه تصویب شود، این بسته به پنتاگون اجازه می‌دهد تا تجهیزات آموزشی و سلاح‌های کشنده را با ماهیت دفاعی، لجستیکی، حمایتی و خدماتی به اوکراین ارسال کند.

امضای توافقنامه احداث تاسیسات هسته‌ای میان پوتین و سیسی
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که به تازگی به قاهره سفر کرده‌است اعلام کرد که روسیه به ساخت یک تأسیسات هسته‌ای جدید در مصر کمک خواهد کرد. به گزارش ایسنا، سیسی در یک کنفرانس خبری در کاخ ریاست‌جمهوری مصر به خبرنگاران اعلام کرد: «من و پوتین توافقنامه‌ای درخصوص ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای در شهر الدواء واقع در شمال مصر امضا کردیم». پوتین همچنین تأکید کرد: روسیه نه‌تنها برای ساخت این نیروگاه هسته‌ای بلکه برای تأمین کارمندان و اقدامات تحقیقاتی در این خصوص به مصر کمک
خواهد کرد.


تعداد بازدید :  239