شماره ۲۹۲۴ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۲ آبان
صفحه را ببند
«شهروند» عملکرد کاروان ایران در اولین روز بازی‌های پاراآسیایی هانگژو را بررسی می‌کند
روز پرطلای کاروان ایران در هانگژو
9 طلا، 9 نقره و 6 برنز حاصل کار «فرزندان ایران»

  [ امیرعلی عوض‌پور ]  کاروان ایران در اولین روز از بازی‌های پاراآسیایی 2022 هانگژو توانستند عملکرد بسیار خوبی از خود برجای گذارند. مثل همیشه رشته دوومیدانی، کار خود را پرقدرت شروع کرد و اولین طلای بازی‌ها را به نامش ثبت کرد. ورزشکاران پارادوومیدانی با کسب ۱۲ مدال (۵ مدال طلا، ۶ مدال نقره و یک مدال برنز) بیشترین سهم را در سبد مدالی کاروان ایران داشتند. همچنین رشته‌های قایقرانی، شنا، جودو و تکواندو توانستند با مدال‌هایی که برای کشورمان به دست آورند، روز اول بازی‌ها را با مدال‌های خوش‌رنگی به ثبت برسانند.

پارادوومیدانی
در ماده پرتاب وزنه کلاس F11 سه نماینده ایران به نام‌های مهدی اولاد، امیرحسین علیپور و حسن باجولوند به میدان رفتند. در این رقابت که دو ورزشکار هندی و یک ورزشکار از قزاقستان نیز حضور داشتند، علیپور با رکورد 13.92 متر قهرمان شد و نخستین طلای کاروان ایران را به ارمغان آورد. همچنین مهدی اولاد با رکورد 13.30 متر در رده دوم ایستاد و صاحب مدال نقره شد. دیگر ورزشکار ایران در این ماده یعنی حسن باجولوند با رکورد 11.60 متر به مقام چهارمی بسنده کرد و دستش به مدال نرسید.
در ماده پرتاب نیزه کلاس F57 امان‌الله پاپی ملی‌پوش با حریفانی از اندونزی، فلسطین، ویتنام، هند و یمن رقابت کرد. پاپی در این رقابت با ثبت رکورد 49.24 متر، ضمن شکست رکورد این ماده در بازی‌های پاراآسیایی (ارتقای رکورد به میزان 64 سانتیمتر)، مدال طلا را به خود اختصاص داد. همچنین در رقابت ماده پرتاب نیزه کلاسF56، هاشمیه متقیان بانوی ملی‌پوش ایران با رکورد 22.91 متر که در پرتاب سوم خود ثبت کرد، به مقام قهرمانی رسید و صاحب مدال طلا شد. متقیان همچنین رکورد این ماده در بازی‌های پاراآسیایی را که پیش از این در اختیار خودش بود، به میزان 2.72 متر ارتقا داد و زینب مرادی که به عنوان آخرین ورزشکار این ماده پرتاب‌های خود را انجام داد، با رکورد 22.13 متر به مدال نقره دست یافت.
رضا حاتمی در رقابت‌های دوومیدانی ماده 400 متر  با حریفانی از عراق (2 نفر)، چین و تیمور شرقی رقابت کرد و با زمان 51.84 ثانیه به مقام نایب قهرمانی رسید و صاحب مدال نقره شد. وحید علی نجیمی ملی‌پوش کشورمان در فینال رقابت دوی 100 متر کلاس T13 با حریفانی از عمان، سنگاپور، تایلند ، تاجیکستان، قزاقستان و لائوس (2 نفر) مسابقه داد و با زمان 11.27 ثانیه به مدال نقره رسید.
در پرتاب دیسک بانوان و در کلاس F53، الناز دارابیان با رکورد 14.25 متر، ضمن شکستن رکورد آسیا که پیش از این هم در اختیار خودش بود، صاحب مدال طلا شد و به مقام قهرمانی دست یافت. حنان کعب‌امیر دیگر ملی‌پوش ایران در این رقابت، با بهترین پرتابش به میزان 11.55 متر به مقام نایب قهرمانی رسید و صاحب گردن‌آویز نقره شد.در پایان  علیرضا مختاری، اسدالله عظیمی و رشید مسجدی در فینال مسابقات پرتاب دیسک کلاس F51/52/53 بازی‌های پاراآسیایی با قرار گرفتن در رده‌های اول تا سوم موفق شدند طلا، نقره و برنز این رقابت‌ها را کسب کنند.

پاراتکواندو
مریم عبدالله‌پور نخستین نماینده پاراتکواندو کشورمان در وزن 47- کیلوگرم به مصاف آرونا از کشور هند رفت و با نتیجه 21 بر 4 پیروز شد. او در مرحله نیمه نهایی برابر نماینده تایلند شکست خورد. عبدالله‌پور در رقابت رده‌بندی برابر ورزشکار قزاقستان 38  بر 14 به پیروزی رسید و صاحب نشان برنز شد. همچنین  مهدیه سادات حسینی در دور نخست رقابت‌های وزن 52- کیلوگرم پاراتکواندو بازی‌های پاراآسیایی هانگژو به مصاف حریف هندی رفت و با نتیجه 22 بر 2 پیروز شد. حسینی در مرحله نیمه نهایی برابر حریف مغولستان با نتیجه 20 بر 12 شکست خورد. حسینی در ادامه به مصاف لی تفنگ از چین رفت و با نتیجه 16 بر 8 به پیروزی رسید و صاحب نشان برنز شد.
نرگس جوادی دیگر نماینده کشورمان در این وزن نیز مقابل لی تینگ از چین رفت و با نتیجه 10 بر 2 به پیروزی دست یافت. او در نیمه نهایی مقابل شائو از چین 10 بر 5 نتیجه را واگذار کرد. جوادی هم در دیدار رده‌بندی موسکان از کشور هند را 34 بر 4 شکست داد و برنز گرفت.

پاراقایقرانی
رقابت‌های قایقرانی در دریاچه فویانگ آغاز شد. در اولین رقابت و در بخش کایاک زنان، فینال کلاس kl1 برگزار شد و سارا عبدالملکی در خط رقابت با قایقرانان سرسختی از کشورهای ژاپن، چین و هند قرار گرفت. قایقران کشورمان با زمان یک دقیقه و 13 ثانیه و 594صدم ثانیه در رده سوم ایستاد و به مدال برنز رسید. همچنین در بخش کانو مردان، فینال کلاس kl1 برگزار شد و سعید حسین‌پور در خط رقابت با قایقرانانی از کشورهای ژاپن، هند، چین، قزاقستان و کره‌جنوبی قرار گرفت. سعید حسین‌پور درنهایت با کسب زمان 50 ثانیه و 468صدم ثانیه از خط پایان عبور کرد  و مدال زرین طلا را بر گردن آویخت.

پاراجودو
سیدمیثم بنی‌طبا نماینده وزن 60- پاراجودو کشورمان در کلاس J1  بازی‌های پاراآسیایی هانگژو توانست حریف ازبکستانی خود را شکست دهد و به نیمه نهایی راه پیدا کند. نماینده پاراجودو کشورمان با پیروزی برابر حریف اندونزیایی خود به فینال راه پیدا کرد. بنی‌طبا در فینال برابر کاپیل پارمار از هند قرار گرفت و موفق شد با شکست دادن او به مدال طلا برسد، همچنین سعید کوهکن دیگر نماینده پاراجودو ایران در وزن 60- کلاس J2  در مرحله نخست مقابل حریف ازبک شکست خورد و با فینالیست‌شدن نماینده ازبکستان، به مرحله شانس مجدد رفت. نماینده کشورمان در شانس مجدد توانست حریف ژاپنی خود را شکست دهد و در ادامه با پیروزی برابر حریفی از کره‌جنوبی، به مدال برنز دست پیدا کند.

پاراشنا
سینا ضیغمی‌نژاد و شاهین ایزدیار روز دوشنبه در ماده ۱۰۰ متر  قورباغه SB9 بازی‌های پاراآسیایی هانگژو به مدال‌های خوش‌رنگ طلا و نقره دست پیدا کردند. ضیغمی‌نژاد با ثبت رکورد ۱:۰۸.۸۰ دقیقه به مدال طلای این ماده دست یافت. ایزدیار نیز با ثبت زمان ۱:۱۱.۱۰ مدال نقره گرفت و فورنگ لین چینی با زمان ۱:۱۱.۱۰ برنزی شد. این دو ورزشکار در ماده 50 متر آزاد S10 نیز با ثبت زمان 26/24  ثانیه و 26/47 در جایگاه اول و سوم این ماده ایستادند و به فینال رسیدند و در مرحله فینال هم ضیغمی‌نژاد بالاتر از شاهین ایزدیار به مدال طلا رسید. در فینال این ماده سینا ضیغمی‌نژاد با زمان 25.74 ثانیه طلا گرفت و شاهین ایزدیار با 25.87 ثانیه صاحب مدال نقره شد. در پایان محمدحسین کریمی در مسابقات شنای کرال پشت 100 متر کلاس S12 بازی‌های پاراآسیایی با ثبت رکورد 1:09.95 در جایگاه دوم قرار گرفت و به مدال نقره رسید.


تعداد بازدید :  232