شماره ۴۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

مرگ امیر تیمور لنگ
۶۱۰‌سال پیش، برابر با بیست و سوم بهمن ۷۸۳ خورشیدی، تیمور گورکان، معروف به تیمور لنگ، موسس سلسله گورکانیان، در ۶۹ سالگی در قزاقستان درگذشت. شهرت تیمور از فتح خوارزم آغاز شد. او سپس خراسان را تسخیر کرد و در پی آن گرگان، مازندران، سیستان و هرات را گشود و آل کرت را به تصرف درآورد. در‌سال ۷۷۷ سرزمین فارس، بخشی از عراق، لرستان و آذربایجان را گرفت و سلسله جلایریان را نیز منقرض کرد. تیمور در‌سال ۷۸۳ به سمرقند پایتخت خویش برگشت. او عزم تسخیر چین را داشت ولی
 اجل مهلتش نداد.

درگذشت امانوئل کانت
۲۱۱‌سال پیش، برابر با دوازدهم فوریه ۱۸۰۴ میلادی، امانوئل کانت، فیلسوف شهیر آلمانی، درگذشت. کانت چهره‌ای محوری در فلسفه جدید است. او تجربه‌گرایی و عقل‌گرایی ابتدایی مدرن را در هم آمیخت و تا به امروز تأثیر مهم کانت در مابعدالطبیعه، معرفت‌شناسی، اخلاق، فلسفه سیاسی، زیبایی‌شناسی و دیگر حوزه‌ها ادامه دارد. بر سنگ نوشته آرامگاه او این جملات حک شده است:  «دو چیز، هر چه مکرر‌تر و ژرف‌تر به آنها می‌اندیشم، ذهنم را با شگفتی و هیبت باز هم تازه‌تر و فزاینده‌تری به خود مشغول می‌دارند:  آسمان پرستاره بر فراز من و قانون اخلاقی در درون من.»

ترور بنیان‌گذار اِخوان
۶۶‌سال پیش، برابر با دوازدهم فوریه ۱۹۴۹ میلادی، حسن البنا، بنیانگذار جماعت اِخوان‌المسلمین مصر هنگام خروج از دفتر جماعت جوانان مسلمان توسط دو مرد و با شلیک گلوله کشته شد. حسن البنا پس از اتمام دوره تحصیلات در دانش‌سرای مقدماتی معلمان، در ۱۶ سالگی به قاهره رفت تا در دارالعلوم که مؤسس آن محمد عبده بود تحصیل کند. او در‌سال ۱۹۲۷، معلم دولتی شهر اسماعیلیه شد و در مارس ۱۹۲۸، جمعیت اخوان‌المسلمین را با ۶ عضو طرفدار و شاگردان محلی تشکیل داد.

 


تعداد بازدید :  257