شماره ۴۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
یک روز امدادرسانی در ارتفاع

من علیرضا خسروی  هستم، 20 ساله، ساكن شهر خرم‌آباد استان لرستان. از 3‌سال پیش امدادگر جمعیت هلال‌احمر شدم و حالا دارای درجه امدادگر3 هستم.
صبح یکی از روزهای فصل بهار سال93 سقوط یک‌نفر از ارتفاعات سفیدکوه را به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر خبر دادند. این فرد همان‌طور که گفتم، کوهنورد محسوب نمی‌شد بلکه کوه‌گرد به شمار می‌آمد و از نیروهای محلی بود که جهت جست‌وجوی گیاهان دارویی به ارتفاعات رفته بود. او  به علت سقوط در قسمت قلعه‌سنگی از ناحیه پا دچار شکستگی شده بود.
زمان حادثه من در منزل بودم که مسئول عملیات کوهستان با من تماس گرفت. اگرچه آن روز کشیک نبودم اما به دلیل این‌که در عملیات کوهستان نیاز به نیروی بیشتر است مرا هم خواستند. بلافاصله به همراه 4نفر از امدادگران کوهستان و تجهیزات  به سمت محل حادثه اعزام شدیم، پس از 3، 4ساعت کوهنوردی به محل حادثه رسیدیم، مسیر صعب‌العبور و دشوار بود، پس از طی این مسیر، شخص مصدوم را در میان صخره‌های خشن سفیدکوه پیدا کردیم. بهترین نحوه انتقال با بالگرد بود اما چون بالگرد باید از استان کرمانشاه پرواز می‌کرد و مسیر طولانی بود. تیم امدادی به این نتیجه رسید که فرصت را از دست ندهد و با رعایت تمام نکات ایمنی مصدوم را به صورت پیاده انتقال دهد. با بیش از 4بار ثابت نگه داشتن مصدوم در برانکارد ویژه، عملیات انتقال مصدوم را از ارتفاع شروع کردیم.
سعی کردیم در یک نقطه بسیار سخت مسافت را کوتاه‌تر کنیم و از صخره‌های بسیار بلند مصدوم را با 2نفر از کوهنوردان که یکی خودم بودم؛ از روی دیوار پایین آوریم. پس از 10ساعت با سختی‌های فراوان توانستیم فرد مصدوم را از ارتفاعات پایین آورده و به مرکز درمانی منتقل کنیم.


تعداد بازدید :  235