شماره ۴۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
توسعه پالایشگاه گاز ایلام کلید خورد
پالایش ۱۰‌میلیون مترمکعب گاز

با اجرای فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه گاز ایلام، ظرفیت روزانه پالایش گاز در این پالایشگاه به ۱۰‌میلیون مترمکعب گاز در روز می‌رسد که این مهم می‌تواند موجب رونق تولید و اشتغال در منطقه شود. به‌گزارش مهر، استان ایلام در غربی‌ترین نقطه ایران دارای منابع عظیم نفت و گاز است و تقریبا ۱۱‌درصد منابع گازی کشور در این استان قرار دارد و از این حیث در رده دوم کشوری و به لحاظ 4‌درصد ذخیره نفت در رده چهارم کشوری قرار دارد. هم‌اکنون پروژه‌های عظیمی در استان ایلام در زمینه نفت و گاز درحال اجراست که یکی از این پروژه‌ها پالایشگاه گاز ایلام است که روزانه ۶.۸‌میلیون مترمکعب گاز در آن پالایش می‌شود و بخش مهمی از نیازهای گاز کشور را پاسخ می‌دهد.
عملیات اجرایی این طرح گازی از ‌سال ۸۲ آغاز شد و پس از گذشت 5‌ سال در دی‌ماه ‌سال ۸۶ بهره‌برداری آزمایشی آن شروع شد.
پالایشگاه گاز ایلام با هدف تأمین گاز خانگی استان، خوراک پتروشیمی ایلام، شیرین‌سازی گاز ترش مناطق بیجار و کمانکوه، تقویت فشار گاز غرب کشور و اشتغال‌زایی جوان استان ایلام و درنهایت رونق اقتصادی منطقه اجرایی شد.
برای توسعه فعالیت گازی در کشور قرار بود 3‌سال پیش فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام آغاز شود ولی این اتفاق مهم در کشور رخ نداد و حالا بعد از 3 ‌سال دوباره طرح توسعه پالایشگاه گاز یا همان فاز دوم پالایشگاه آغاز شده است.
سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه پالایشگاه گاز ایلام
محمدرضا مروارید، استاندار ایلام در این‌باره اظهار داشت: وزارت نفت برنامه‌های عظیمی برای توسعه فعالیت‌های نفتی و گازی در استان ایلام دارد چرا که این استان مملو از منابع عظیم نفت و گاز است. وی بیان داشت: هم‌اکنون ذخایر ارزشمند گاز و نفت در استان ایلام مورد توجه وزارت نفت قرار گرفته و طرح‌های بسیاری هم درحال اجراست که ازجمله آن پالایشگاه گاز ایلام است. این مسئول عنوان کرد: دولت و وزارت نفت درصدد هستند توسعه پالایشگاه گاز ایلام را به‌زودی آغاز کنند که در فاز دوم ظرفیت پالایشگاه گاز به ۱۰‌میلیون مترمکعب گاز پالایش در روز می‌رسد. مروارید تصریح کرد: به‌طور قطع این پروژه نقش مهمی در توسعه استان و تحول عظیم گازی در کشور دارد و در نظر داریم در اشتغال، نیروهای بومی را در اولویت قرار دهیم. وی بیان داشت: سرمایه‌گذاری‌های کشورهای خارجی در این طرح نوید آینده‌ای روشن برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بخش نفت و گاز را دارد چراکه به‌طور قطع این طرح‌ها کاملا دارای توجیه اقتصادی هستند.
استاندار ایلام طرح توسعه پالایشگاه گاز ایلام را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت در استان خواند و افزود: اجرای این طرح با توجه به منابع عظیم گاز در تنگه بیجار بسیار ضروری بوده و روند تولید گاز در کشور نیز افزایش چشمگیری می‌یابد. مروارید همچنین در گفت‌وگویی عنوان کرد: توسعه پالایشگاه گاز ایلام جزو پروژه‌هایی است که ۴۰ شرکت خارجی درنظر دارند روی آنها سرمایه‌گذاری کنند. با پیگیری‌هایی که از سوی شرکت ملی گاز ایران صورت گرفته از کشورهای کانادا، استرالیا، ژاپن، کره، مالزی، روسیه، چین و ... در صنعت گاز ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند که پروژه توسعه و گسترش پالایشگاه گاز ایلام ازجمله پروژه‌هایی است که در فهرست سرمایه‌گذاری‌های این ۴۰ شرکت قرار دارد. وی با اشاره به برگزاری جلسات بسیار با این شرکت‌ها و پیگیری‌های مستمر با شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: شرکت ملی گاز هم‌اکنون درحال مذاکره در مورد نحوه کار با این شرکت‌هاست. مروارید حوزه فعالیت این شرکت‌ها را در لوله‌سازی، توسعه پالایشگاه و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز اعلام کرد.
وی افزود: بدون‌شک نفت و گاز دو ظرفیت مهم استان ایلام برای سرمایه‌گذاری و رفع مشکل بیکاری استان ایلام است که در این راستا این مهم در دستور کار مسئولان ارشد کشوری و استانی قرار گرفته است.
ایلام در آستانه تحول بزرگ
 اشتغال  و تولید است
علی‌محمد احمدی، نماینده مردم ایلام نیز اظهار داشت: باید گفت با بهره‌برداری از این طرح میزان تولید و اشتغال در استان افزایش چشمگیری خواهد یافت. وی بیان داشت: هم‌اکنون تمام مراحل سرمایه‌گذاری در پالایشگاه گاز ایلام برای توسعه فاز دوم به اتمام رسیده و به‌زودی کار توسعه آغاز می‌شود. این نماینده بیان داشت: توسعه پالایشگاه ایلام به رونق تولید و اشتغال کمک فراوانی خواهد کرد و اگر سرمایه‌گذاری در طرح‌های پایین دستی نیز صورت گیرد به‌طور قطع تحولی بزرگ در استان و کشور رخ خواهد داد. توسعه پالایشگاه به رونق تولید و اشتغال کمک فراوانی خواهد کرد و اگر سرمایه‌گذاری در طرح‌های پایین‌دستی نیز صورت گیرد به‌طور قطع تحولی بزرگ در استان ‌و در کشور رخ خواهد داد. وی بیان داشت: منابع عظیم نفت و گاز در استان محرومی مثل ایلام به‌طور قطع باعث تحول در توسعه استان می‌شود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولت در پروژه‌های نفتی و گاز استان بسیار حایز اهمیت است.


تعداد بازدید :  216