شماره ۴۹۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

پایان خلافت عباسیان
757‌سال پیش، برابر با دهم فوریه
 1258 میلادی، با تصرف بغداد به دست سپاهیان هولاکوخان مغول، خلافت عباسیان پس از 508‌سال به پایان رسید. خلافت عباسی توسط نوادگان عباس بن عبدالمطلب، عموی پیامبر(ص)، که از بنی‌هاشم بود در ‌سال ۷۵ میلادی در حران تأسیس شد. مرکز این خلافت بعدها از حران به بغداد منتقل شد. هلاکو روز نهم صفر ‌سال ۶۵۶ هجری قمری وارد بغداد شد و مستعصم آخرین خلیفه عباسی به دست خود کلید خزائن بغداد را تسلیم او کرد. به دستور خاقان مغول خلیفه عباسی را در نمد پیچیده و تا زمان مرگ نمدمال کردند.

مرگ بزرگ علوی
18‌سال پیش، برابر با بیست‌ویکم بهمن 1375 خورشیدی، مجتبی بزرگ علوی، از نثرنویسان برجسته ادبیات فارسی سده بیستم میلادی، به علت سکته قلبی در بیمارستان فریدریش‌هاین برلین درگذشت. علوی مدتی پیش از وقوع کودتای ۲۸ مرداد، به تاریخ دهم فروردین ‌سال ۱۳۳۲ در ۴۹سالگی از ایران خارج شده و تا هنگام وقوع انقلاب ۵۷ در برلین شرقی سکونت داشت. علوی آثار ادبی مشهوری را به رشته تحریر در آورد که از آن جمله می‌توان به رمان «چشم‌هایش» و داستان کوتاه «چمدان» اشاره کرد. علوی آثاری نیز به زبان آلمانی نگاشته ‌است که از آن جمله، «تاریخچه و تحول ادبیات فارسی نوین» را می‌توان نام برد.

کامپیوتر شطرنج‌باز
18‌سال پیش، برابر با دهم فوریه 1997 میلادی، «دیپ بلو» کامپیوتر شطرنج‌باز ساخته شده توسط شرکت IBM با شکست گری کاسپاروف نابغه شطرنج روسیه و جهان، نخستین کامپیوتری شد که توانسته‌ است یک قهرمان شطرنج را مغلوب کند. «دیپ بلو»‌سال قبل از آن در مسابقه پیشین خود با کاسپاروف با نتیجه ۴-۲ مسابقه را واگذار کرده بود. نسخه‌ سال ۱۹۹۷ دیپ بلو توانایی محاسبه ۲۰۰‌میلیون پوزیسیون را در هر ثانیه داشت.


تعداد بازدید :  97